مجلس هفتم امروز صبح در حالی آخرین روز کاری خود را آغاز کرد که نود نفر از نمایندگان به مجلس نیامده بودند.

چهارصد و بیست و هشتمین و آخرین جلسه علنی دوره هفتم مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست غلامعلی حداد عادل و با حضور 200 نفر از 290 نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی ‌ برگزار شد.

با وجود این، بی نظمی‌ها‌یی که به‌دنبال رفت‌وآمد نمایندگان به جایگاه هیات رئیسه به خاطر گرفتن عکس یادگاری به وجود می‌آمد ؛ شلوغی خاصی را به مجلس داده بود، اما این وضع مانع از آن نشد تا مجلس در روز خداحافظی به بررسی لایحه دوفوریتی که دولت دیشب به مجلس ارائه داد ؛ نپردازد. در عین حال  چند تذکر به دولت و مسئولان اجرایی در نطق پیش از دستور نمایندگان‌ در کنار ابراز گله رئیس مجلس از احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور‌ از جمله فعالیت‌های جلسه آخر دویست نماینده حاضر در مجلس بود. لایحه دو فوریتی دولت برای برداشت 20هزار میلیارد ریال از حساب ذخیره ارزی برای مبارزه با خشکسالی لایحه‌ای بود که دیشب دوباره تقدیم مجلس شد تا در روز خداحافظی نمایندگان در دستور کار قرار بگیرید.

البته غلامحسین حداد عادل، رئیس مجلس نیز‌ به این اقدام دولت واکنش نشان داد و در جواب اعتراض یک نماینده به دیر اعلام وصول شدن این لایحه دوفوریتی، گفت: این لایحه روز چهارشنبه هفته گذشته به مجلس تقدیم شد وبنده همان زمان گلایه کردم که چرا زودتر این لایحه به مجلس نیامد.این لایحه دوفوریتی که 20 اردیبهشت ماه همزمان با سفر رهبر معظم انقلاب به استان فارس به تصویب دولت رسیده بود، چهارشنبه گذشته از سوی دولت به مجلس ارائه شد اما محمد رضا باهنر نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت گفت که اعلام وصول و بررسی آن به مجلس هشتم موکول می شود. با این حال‌دولت دیروز دوباره این لایحه را به مجلس ارائه کرد.

با این حال ،لایحه دوفوریتی اصلاح جداول چهار و هشت قانون برنامه چهارم توسعه و متمم بودجه سال 1387 پس از اظهارات مخالفان و موافقان و تذکرات زیاد نسبت به آورده شدن این لایحه رای نیاورد.

توکلی در تذکر آیین‌نامه‌ای خود‌ گفت: حل پدیده خشکسالی وظیفه دولت و مجلس است و این معضل ربطی به روز آخر مجلس ندارد، اما تذکر بنده نسبت به اصل موضوع نیست، زیرا طبق بند ج ماده 108 آیین‌نامه داخلی مجلس مذاکرات درباره لایحه بودجه زمان خاص خود را دارد و لوایح بودجه‌ای باید یک شوری باشد و ما باید روال بررسی بودجه را مانند سنوات قبل طی کنیم.

به گزارش ایسنا، حدادعادل در پاسخ به توکلی، گفت: هر گاه دولت اصلاحیه یا متممی برای بودجه می‌آورد به‌صورت یک‌شوری بررسی نمی‌کردیم و طبق این بند عمل نمی‌شد. شاید آن زمان‌ها هم براساس آیین‌نامه عمل نکردیم اما یک رسم مرسوم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: شاید این تکثیر و تکرار خطا عذری نیست که بتوان آن را پذیرفت. وی با بیان این‌که آوردن این لایحه اصلاحیه را بی‌سلیقگی می‌دانم، افزود: لایحه‌ای که با این همه اهمیت در دقیقه 90 که هیچ، در دقیقه 95 یا 97 بیاورند و مجلس در تنگنا باشد بی‌سلیقگی است، اما خارج کردن این لایحه به دلایل قانونی ممکن است سوءتفاهماتی ایجاد کند.

اسدالله عباسی نماینده رودسر در جلسه علنی امروز در تذکری آئین نامه ای خطاب به حداد عادل و دراعتراض به مطرح شدن لایحه دو فوریتی مبنی بر برداشت از حساب ذخیره ارزی برای مبارزه با خشکسالی در جلسه آخر مجلس هفتم، اظهار داشت: زمان طرح دو فوریتی زمان مناسبی نیست.به گزارش مهر ، وی گفت: از دی ماه سال 86 مردم متحمل خسارت برف و یخ زدگی شدند و هنوز کسی به دادشان نرسیده است. در 6 ماه گذشته و حتی یک ماه گذشته چه کار می کردند حتی به کشاورزان خسارت دیده دلداری ندادند. وی هم چنین با اشاره به بی نظمی جلسه علنی مجلس و خداحافظی نمایندگان و گرفتن عکس یادگاری خاطر نشان کرد: دو فوریتی به این مهمی در این زمان نباید مطرح می شد و 2 هزار میلیارد تومان، شوخی نیست.

حداد عادل به عباسی گفت: شما می توانید به‌عنوان مخالف صحبت کنید که وی پاسخ داد من مخالف لایحه نیستم. رئیس مجلس در ادامه گفت: روز چهارشنبه دولت این لایحه دو فوریتی را آورد البته بنده هم همان موقع گلایه ای کردم گفتم ما که درخدمت شما بودیم ای کاش زودتر لایحه را می آوردید و برخی همکاران دولت را قانع کردیم یا حداقل برایشان توضیح دادیم که بهتر است این کار سرفرصت درمجلس هشتم انجام شود. ما معتقدیم درمجلس هشتم 15 روز بگذرد مجلس آماده رای است و می تواند این طرح لایحه دو فوریتی جزء اولین لوایح آن باشد.

وی افزود: دوستان همان روز ظاهرا این پیشنهاد را پذیرفتند به همین جهت مطرح نشد زیرا اگر آن روز رای می آورد پنجشنبه باید جلسه می گذاشتیم که احتمال داشت برای برخی همکاران مشکل باشد چون قبلا برنامه ریزی کرده بودند.حداد عادل تصریح کرد: روز گذشته دوباره دولت این لایحه دو فوریتی را به ما داد‌ که ما به حسب قانون و آیین نامه موظف هستیم دو فوریتی را به رای بگذاریم.

وی گفت: بنابراین طرح آن در جلسه علنی امروز اشکال آیین نامه ای ندارد.از سوی دیگر رضا طلایی نیک نماینده بهار نیز از رئیس‌جمهوری خواست تا دستور تسریع در افزایش میران حقوق و مزایای قانونی بازنشستگان، فرهنگیان و کارکنان لشکری، کشوری و ایثارگران را صادر کند. همچنین سید مصطفی سیدهاشمی نماینده مراغه به وزیر بهداشت و درمان درخصوص رسیدگی به وضعیت دندان سازان تجربی و رفع مشکلات آنان تذکر داد. تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور در جلسه علنی مجلس را غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی قرائت می‌کرد. تذکربه وزیر مسکن و شهرسازی ،وزیر جهاد کشاورزی و علوم از جمله آخرین تذکراتی بود که حداد عادل آن را از سوی نمایندگان قرائت کرد.

کد خبر 53011

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز