دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
۰ نفر

حفظ میراث فرهنگی گذشتگان از ضرورت‌های زندگی انسان‌هاست که خیلی صریح در اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور به آن تأکید شده است: «میراث فرهنگی، شامل آثار باقیمانده از گذشتگان است که حرکت انسان در طول تاریخ را نشان می‌دهد و با شناسایی آن زمینه شناخت هویت و خط حرکت فرهنگی او میسر می‌شود.

سعیدی

انسان از همان زمانی که در ذهن خود توانست وقایعی را که درگذر زمان اتفاق افتاده به یاد بسپارد و آنها را به‌عنوان تجربه در زندگی روزمره خود به کار برد همان تجربه‌ها ارزش خاصی در نزد انسان پیدا کرد چراکه آنها با مشقت به‌دست‌آمده و از نسلی به نسل دیگر انتقال‌یافته و حتی بعضی از این تجربه‌ها جان‌مایه یک نسل بوده است.» 
حالا این نکات مهم در حفظ آثار ارزشمند قدیمی اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور را کنار بناهای قدیمی محله‌های قدیمی شهر تهران قرار دهید که تاریخ آن به چند قرن می‌رسد، اما تاکنون این سازمان برای حفظ برخی از آن‌ بناها که به قول خودشان بودجه بالایی می‌طلبد نه‌کاری انجام داده و نه حتی نام این آثار قدیمی را در لیست بناهای فرهنگی تاریخی شهر تهران ثبت کرده است. درحالی‌که به اعتقاد کارشناسان بناهای تاریخی برای شهر توسعه‌یافته‌ای مانند تهران ازنظر حفظ هویت تاریخی شهر و محله‌هایش اهمیت بسیاری دارد.  
خوب یا بد، شهر موجودی زنده است که نمی‌توان به بهانه نگهداری از آثار تاریخی‌اش از حرکت آن به‌سوی مدرن شدن جلوگیری کرد، اما نباید در این حرکت سریع به‌سوی مدرنیته به حفظ بناهای تاریخی و فرهنگی آن توجهی نکرد، چون در این صورت خیلی زود باید منتظر شهری بی‌هویتی باشیم که در آن اثری از گذشته تاریخی ما دیده نمی‌شود آن‌هم در کلانشهری چون تهران که با توجه به توسعه سریعش دیگر هویتی در آن نخواهد ماند.  بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی از بناهای تاریخی و فرهنگی مناطق غربی پایتخت به‌ویژه منطقه قدیمی ۵ در حال تخریب است، از برخی بناها هم اصلانشانی موجود نیست و فقط در حافظه ساکنان قدیمی و ریش‌سفیدان محله‌ها می‌توان ردی از آن پیدا کرد.  
در چنین شرایطی همت جمعی مسئولان و مردم را می‌طلبد تا برای حفظ میراث فرهنگی محله‌ها برای بهره‌مندی آیندگان تلاش کنند.  
تکلمه: گزارش صفحه ۶ بیانگر نمونه‌ای از تلاش‌های اهالی منطقه ۵ برای حفظ آب‌انبار فراموش‌شده محله است تا به محلی برای گردشگری تبدیل شود.  
به گفته اهالی در قدیم تقریباً هر محله یک یا ۲ آب‌انبار داشت. قدیمی‌ترهای منطقه تعداد آب‌انبارها را بیشتر از ۱۳ تا ۱۴ آب‌انبار روایت کرده‌اند. جالب اینکه در بعضی محله‌ها سر هر کوچه‌ای آب‌انبار می‌ساختند.  

کد خبر 529986

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha