رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه امسال بودجه آموزش و پرورش تا ۱۱۰ درصد تخصیص می‌یابد، گفت: پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته تا مهر ماه پرداخت می‌شود.

نوبخت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، محمد باقر نوبخت در اولین برنامه گفتگو بر مدار تحول و بهبود یادگیری که با حضور وزیر آموزش‌وپرورش و مدیران کل استانی و روسای ۷۶۰ گانه مناطق وزارت آموزش و پرورش سراسر کشور که در فضای مجازی بر بستر شبکه شاد برگزار شد، اظهار کرد: مشکلات مالی خیلی بیشتر از آن است که ما تصور می‌کردیم لذا ما در شرایطی بسیار سخت مالی نسبت به گذشته به سر می‌بریم . در سال‌های گذشته هرگاه از منابع مالی دولت یاد می‌کردیم، از سال‌های ۶۵ تا ۶۷ که سال‌های آخر جنگ بود و خیلی از تصمیمات را توجیه می‌کرد  منابع ارزی ما چیزی حدود ۷ میلیارد دلار بود و سال‌های بعد همچنان افزایش یافت.

وی افزود: ما در شرایطی هستیم که از سال ۱۳۹۰ تا ابتدای سال ۱۳۹۹ درآمدهای ارزی ما از ۱۰۹ میلیارد دلار ناشی از فروش نفت به کمتر از ۹ میلیارد دلار، یعنی به ۸.۹  دهم میلیارد دلار تقلیل یافت و در این شرایط قرار است دولت همچنان به سمت اهدافش گام بردارد.

نوبخت تصریح کرد: یک وقت است با این شرایط کشور قفل و دچار روزمرگی می‌شود اما یک وقت است ما با همان روحیه و با همان ضرب آهنگ داریم پیش می‌رویم، با وجود همه مشکلات هر هفته شاهد افتتاح طرح‌های سرمایه‌گذاری توسط رئیس جمهور و یا وزرا  در نقاط مختلف کشور هستیم.

وی ادامه داد: در حالی که بزرگترین ابرقدرت جهان سعی در زمین‌گیرکردن کشور ما دارد و حتی برخی کشورهای دوست نیز حاضر به خریدن نفت ما نیستند اما دولت با تمام تلاش خود سعی دارد تمام برنامه‌ها را بدون وقفه به پیش ببرد. وقتی از دولت سخن به میان می‌آید تنها منظور هیئت دولت نیست بلکه مسئولان از حوزه‌های ستادی تا استان‌ها و مناطق و حتی مسئولان یک مدرسه هم جزیی از دولت هستند.

وی افزود: هرچند ۵۷۰ هزار میلیارد تومان برای درآمدهای بودجه سال جاری در نظر گرفته شده است، اما عدم فروش نفت، شرایط رکود ناشی از کرونا و عدم دریافت مالیات از مشاغل آسیب دیده در دوره کرونایی در سه ماه اول سال، در این مسیر مشکلاتی ایجاد کرده است و اداره کشور در این شرایط با استفاده از تجارب گذشته هنر است و گرنه در شرایط عادی اداره کردن کشور کارسختی نخواهد بود.

وی اضافه کرد: با وجود همه مشکلات در حوزه پرداخت پرسنلی و نیروی انسانی تقلیلی نخواهیم داشت و حتی اگر بتوانیم در افزایش قدرت خرید نیروی انسانی اقدام می‌کنیم، اما در سایر موارد ناچار به کاهش ۲۰ درصدی تخصیص‌ها هستیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در ماه‌های اخیر علاوه بر اجرای بخشنامه موضوع افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری و ۱۵ درصد افزایش حقوق مربوط به افزایش سنواتی، ترمیم نظام رتبه بندی معلمان نیز در قالب مصوبه هیئت وزیران اقدام و از ابتدای سال جاری اجرایی شد.

نوبخت افزود: بخش دیگر درآمدهای دولت، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است و پیش بینی ما این است در سال جاری حدود حداقل ۷۰ هزار میلیارد تومان برای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و اتمام طرح‌های عمرانی صرف کنیم و با توجه به تقلیل صورت گرفته و با توجه به عدم فروش نفت و عدم دریافت مالیات و همچنین افزایشی که در بخش پرسنلی صورت گرفته و هزینه‌های جاری، این پیش بینی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در ابتدای راه دولت تدبیر و امید حدود ۲۰ تا ۲۲ هزار میلیارد تومان در سال برای طرح‌های عمرانی اختصاص می‌یافت اما این رقم در سال ۹۸ به حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان و در سال جاری به بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: ۶۰ تا ۱۸۰ هزار پروژه عمرانی نیمه تمام ملی و استانی داریم که با ۷۰ هزار میلیارد تومان همه این‌ها قابل اتمام نیست و پروژه‌هایی که با اعتبار بیشتری سرمایه‌گذاری شده‌اند و ما با یک کمک می‌توانیم سرمایه‌های قبلی رو که هزینه کردیم را تکمیل بکنیم و به بهره برداری برسانیم روی آنها متمرکز می‌شویم.

وی تصریح کرد: ما در این زمینه تصویر روشنی از هریک از استان‌ها داریم که هر استان در زمینه زیرساخت‌ها کدام یک از طرح‌هایش باید مورد توجه و تقویت اعتباری قرار گیرد. در بخش سدها، راه‌ها، راه آهن، مدارس، بیمارستان‌ها و غیره الان طبق جدول طرح‌ها مشخص شده است و قرار است پرداخت‌ها انجام شود تا امسال مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

نوبخت توسعه شبکه ریلی را یکی از سیاست‌های دولت برشمرد و افزود: هم در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی این موضوع تصریح شده و هم ما می‌دانیم اگر در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم می‌توانیم از هدررفت انرژی فسیلی جلوگیری کنیم. همچنین افزایش ایمنی را در این زمینه خواهیم داشت چنانکه مشاهده می‌کنید شهرهایی که از ریل استفاده می‌کنند تلفات کمتری دارند و قابل قیاس با حمل و نقل جاده‌ای نیست. با یک سیاست درست همدان، کرمانشاه، ارومیه و گیلان را به شبکه سراسری ریلی متصل کردیم و تکمیل ریلی استان‌های کردستان، یزد و فارس نیز در دستور کار است.

وی خاطرنشان کرد: دولت علیرغم همه مشکلات ناشی از تحریم‌ها سیاست کاملا روشنی دارد و می‌داند در بخش عمرانی چه کار کند و در بخش نیروی انسانی چه برنامه‌ای داشته باشد و این سیاست عام است. اما سیاست خاص ما در خصوص آموزش و پرورش که امروز موضوع جلسه ما است همه باید بدانند آموزش و پرورش برای دولت با همه بخش‌های دیگر متفاوت است به همین جهت از نظر منابع اعتباری علیرغم کمبودها، بعد از بخشی که برای امور رفاهی و اجتماعی بازنشستگان و همچنین پرداخت‌های حمایتی، بالاترین اعتبار مربوط به این بخش است.

معاون رئیس جمهور اظهار کرد: چنانکه وزیر آموزش و پرورش اذعان کرد، هرساله نه تنها ۱۰۰ درصد بلکه بیش از۱۰۰ درصد اعتبارات آموزش و پرورش را تخصیص می‌دهیم لذا امسال هم با همه سختی‌ها به همین روش پیش می‌رویم آنچه برای افزایش اعتبارات آموزش و پرورش و حقوق فرهنگیان صورت گرفت در راستای سیاست‌های دولت بود و معتقدیم درست است که جهش قابل توجهی از سال ۹۲ تا به امروز هم در اعتبارات آموزش و پرورش و هم در پرداخت‌ها به معلمان صورت گرفته است این به معنی ادای حق بایسته فرهنگیان نیست و باز فاصله داریم اما نشان از این است که اراده دولت و سیاست دولت به جهت اهمیتاین بخش  در این است که در این مسیر گام بردارد.

  • برای پرداخت تا ۱۱۰ درصد بودجه آموزش وپرورش در سال جاری آماده‌ایم

وی افزود: در سال جاری نیز با وجود همه سختی‌ها، نه تنها پرداخت‌های آموزش و پرورش به صورت کامل بلکه بیش از اعتبار پیش بینی شده تخصیص داده خواهد شد و ما خودمان را برای پرداخت بیش از ۱۰۰ و تا ۱۱۰ درصد آماده کردیم و شما می‌توانید روی این موضوع برنامه‌ریزی کنید وعلت بیان این مساله نیز همین برنامه‌ریزی است و این در حالی است که قرار است بودجه پیش بینی شده برای سایر بخش‌ها، ۲۰ درصد تقلیل پیدا کند.

نوبخت گفت: امسال علیرغم وجود مشکلات مالی، سیاست دولت بر این است تا اموال و دارایی‌های مازاد خودش را بتواند به فروش برساند لذا در چنین شرایطی اگر نتوانیم در حوزه واگذاری دارایی‌ها از مولدسازی سرمایه‌ای خودمان استفاده کنیم پس چه زمانی می‌خواهیم استفاده کنیم  لذا سه سرفصل برای مصارف وجود دارد؛ مصارف هزینه‌ای، درآمدهای مالیاتی و واگذاری دارایی‌ها است.

  • ۷ میلیون میلیاردتومان اموال دارایی در اختیار داریم

وی دارایی‌ها را به دو دسته سرمایه‌ای و مالی تقسیم و عنوان کرد: وقتی واگذاری دارایی‌های سرمایه انجام می‌شود یعنی بخشی از سرمایه را به فروش رساندیم مانند فروش نفت، که بخشی از اموال ما است و ما هرسال بخشی از این اموال کنار گذاشتیم و فقط نفت مان را می‌فروشیم، اما ۷ میلیون میلیاردتومان اموال دارایی در اختیار داریم تا بتوانیم به وسیله آن خدماتی را به جامعه ارائه کنیم آیا نمی‌شود از این اعتبار استفاده کرد و ۵ درصد را کاهش داد لذا در چنین شرایطی همه باید کمک کنیم.

  • قبل از مهر ماه پاداش پایان خدمت فرهنگیان را تسویه خواهیم کرد

نوبخت ادامه داد: ما مقید هستیم و فرهنگیان نیز مطلع باشند انشاالله قبل از مهرماه سال جاری پاداش بازنشستگان سال ۹۸ را تسویه خواهیم کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور خاطرنشان کرد: ما باید این نهضت ارزشمند مدرسه‌سازی که در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آغاز شد را با استفاده از منابع افراد خیر به صورت پرشتاب ادامه و به وضعیت فضاهای آموزشی سامان دهیم لذا سیاست دولت این است که نه تنها آنچه مربوط به اعتبارات طرح‌های عمرانی وزارت آموزش و پرورش است، را کامل پرداخت کند بلکه آن بخشی هم که به سهم دولت برای مشارکت با خیرین مربوط می‌شود صدرصد انجام دهد و این در ادامه سیاست‌های گذشته ماست و سیاست ما این بود که هرچه می‌توانیم در این زمینه تشریک مساعی داشته باشیم به همین جهت اعتبارات حدود ۴۰ میلیارد تومان امروز به حدود۲۳۵۰ میلیارد تومان تبدیل شده است و ما مباهات و پا به پای خیرین حرکت می‌کنیم.

نوبخت با بیان اینکه معلمان مسئولیت سنگین تعلیم و تربیت کشور را بر عهده دارند و هر کاری برای معلمان کنیم کوچک است، ادامه داد: کسی که در خط مقدم نظام تعلیم و تربیت، باید همه برنامه‌ها را به پیش ببرد معلم است لذا اگر معلم موفق باشد آموزش و پرورش موفق است و آموزش و پرورش زمانی موفق است که معلم با تمام شرایط خوب دانشآموز تربیت کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: اگر معلم مهارت لازم را نداشته باشد حتی اگر مشکلات مالی هم نداشته باشد نمی‌تواند معلم موفقی باشد و معلم باید خود دارای ویژگی‌های مطلوب باشد تا دانش آموزان شایسته‌ای تربیت کند.

وی تربیت معلمان شایسته را از وظایف دانشگاه فرهنگیان برشمرد و در پایان خاطرنشان کرد: ضروری است کارگروهی در آموزش و پرورش با هدف مساعدت در تنظیم بودجه سال آینده نیز تشکیل شود.

کد خبر 529934

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آروین IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    17 2
    کجاش خبر خوش برای فرهنگیان بود؟؟؟؟
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    32 2
    لطفا به نوبخت یاداوری کنیدکه بخشنامه تبعیض آمیز سال ۹۳ ایشان راجع به عدم اعمال مدرک فرهنگیان انگیره ای برای تعلیم و تربیت آینده ساران این مملکت باقی نگذاشته است .
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    20 4
    آقای حاجی میرزایی که اصلا برای معلمان مدارس غیر دولتی روستاهای شهرستان ملکان استان آذربایجان‌شرقی ارزش قائل نمیشند.آقای نوبخت از شما خواهش میکنم پیگیر باشید چرا این معلمان بعنوان حق التدریسی جذب نمیکنند. تجربه و بیمه دارند.
  • JP ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    7 8
    خیلی خوبه
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    18 1
    بازنشستگان ۹۹ رو کی تسویه میکنید؟؟؟؟با این اوضاع کفگیر به ته دیگ خورده !!!!!
  • فاطمه IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    9 2
    با١٢٠٠٠تومان سال١٣٨٤بازنشسته شدم حالا فرهنگيان ميليوني ميگيرن اين عدالت است؟
    • فرهنگی IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      0 0
      دیگه احتمالا سهام میدن
  • معلم باز نشسته IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    14 4
    معلمانی که از سال 98 و قبل از آن بازنشسته شدند رتبه بندی شامل حال شان نشد
    • مهدی IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      5 0
      15 سال پیش خوب پولی گرفتی
  • رضا IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    12 1
    چرا هنوز کمک هزینه ازدواج سال۹۶ پرداخت نشده ؟؟؟
  • حمید RO ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    20 20
    قشر همیشه طلبکار .کاش کمی هم کار میکردین همه اش که تعطیلین .اینم وضعیت اموزشی بچه هاست.
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      10 6
      تو حرف زن
    • دواوندی IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      0 1
      کار ما معلمی هست دیگه
    • رحیم IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      2 1
      میخواستی شما هم زحمت میکشیدی و راحت بودی
  • علی IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    9 5
    آقای نوبخت در باره دهها طرح وبرنامه دولت حرف زده اونوقت شما تیتر زدید خبر خوش برای فرهنگیان
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      8 1
      گل گفتی پسر
    • مالک IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      0 0
      بچه نادان تورا ماباید هم تربیت کنیم وهم تعلیم بدیم ۵ساعت دراختیارماست۱۹ساعت دراختیارشما...حق نداریم بالاترازگل هم چیزی بهش بگیم طلبکار معلم هم هستید
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    10 0
    پاداش خودشان را می خواهید بدهید بعد منت می گذارید
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    8 8
    با سلام متاسفانه دولت فقط به فرهنگیان تمرکز کرده ما کارمندان قرارداد مدت موقت نفت و گاز حدود 15 ساله بلاتکلیف و با حقوق خیلی پایین
  • رستمی IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    6 4
    سلام ...مشکلات را قبول داریم.ولی رتبه بندی معلمین خوب اجرائی نشده است.امید است از مهرماه اجرائی شود.معلمین صندوق ذخیره دارند؛اگه خوب مدیریت شود.دغدغه ها کم میشود.
  • وپ IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    5 2
    لطفا پاداش ناقابل معلمان را با پاداش. سایر کارمندان مقایسه کنید.
  • Mahdi parvaresh IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    4 4
    حقیقتا کار بزرگی انجام داده ایدکه باوجود عدم فروش نفت و تحریمهای بیسابقه و این بحران کرونا امور کشور را به خوبی اداره کردید ،ونزوئلا را ببینیم چگونه بحرانزده و آشوب شده،مخفی نماند که اعظم فشار را مردم تحمل میکنند ودر هر صورت ممنون و متشکرم آرزوی ایرانی بزرگ و قدرتمند و پیروز دارم.م پرورش
  • سعادت IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    4 0
    سلام چرابه حق مناطق جنگی فرهنگیان که تامرکزاستان هم تایید شداهمیت نمیدیدمازیرموشک وجنگ میدان خالی نکردیم دیوان عالی هم رای مثبت داده
  • سجاد IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    8 2
    سلام..آیا حق التدریس اسفند و فروردین و اردیبهشت و خرداد پرداخت میشود..بهر حال با نرم افزارشاد تدریس داشته ایم..