نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: بی‌حجابی دهن‌کجی به پیغمبر اسلام (ص) و خداست، وقتی در جامعه‌ای به خدا دهن‌کجی کنند، طبیعی است که خدا نیز به این جامعه رحم نمی‌کند و عذاب بیشتر نازل می‌شود.

احمد علم الهدی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید احمد علم الهدی، وی در خطبه مجازی نماز جمعه مشهد افزود: بانوان باید در فصل تابستان سعی کنند حجاب خود را حفظ کنند و بی‌حجاب نباشند.

وی ادامه داد: نمی‌گوییم این ویروس و بلیه عذاب خدا بر مردم است، خدا ما را در دنیا عذاب نمی‌کند چون خلیفه پیغمبر، جانشین و وصی پیغمبر (ص)، وجود اقدس مولا امام زمان (عج) در بین ما هستند، هرچقدر هم استحقاق عذاب داشته باشیم خدا ما را عذاب نمی‌کند و زمانی این بلیه از ما دفع می‌شود که ما وسیله ترحم پروردگار و نه وسیله غضب خدا را فراهم کنیم.

امام جمعه مشهد گفت: در مواقعی که بلا نازل می‌شود مانند الان که این ویروس منحوس آمده، باید عملی انجام دهیم که مورد رضایت خدا باشد تا مشمول رحمت حق قرار بگیریم و بلا از ما دفع ‌شود اما اگر عملی انجام دهیم که موجب غضب و خشم خداست، خدا رحم نمی‌کند و این بلا را برنمی‌گرداند.

وی افزود: عفت در مرد و زن یک حالت صیانت و حفاظت درونی انسان است، عفت حالتی است که جلو انحراف در انسان را می‌گیرد، مانع فساد می‌شود. عفت یک حالت باطنی و یک نوع جریان ایمانی در درون انسان است که اگر این عفت در درون انسان حاصل شد، نتیجه‌اش محفوظ ماندن از هر نوع تجاوز، فساد و انحراف است. عفت تنها حجاب نیست بلکه حجاب مصداق عفت است.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: عفت تنها مخصوص زن‌ها نیست، مردها نیز باید عفت داشته باشند یعنی حالتی که جلو طغیان غریزه آنان را بگیرد، جلو غلبه شهوت آنان را بگیرد و غیرت مردانگی در آنان ایجاد کند.

وی گفت: مظهر کامل و مصداق کامل عفت در زنان، حجاب است یعنی زن در مقام عفت خود باید برنامه‌ای اجرا کند که نه ‌تنها غلبه غریزه باطنی نداشته باشد بلکه ابزار بی‌عفتی انسان‌های دیگر و مردان دیگر نیز قرار نگیرد.

امام جمعه مشهد افزود: از جمله غرایز نفسانی که در زن وجود دارد، غریزه خودنمایی و خود نشان دادن است چون زن تمام امتیاز خود را در ساختار جسمانی خویش می‌بیند و فکر می‌کند برحسب یک گرایش ذاتی اگر برتری‌های جسمانی او افراد را جذب کند، برای او یک امتیاز و یک برتری و شخصیت اجتماعی است.

وی ادامه داد: حجاب واجب در چادر نیست، در غیر چادر نیز می‌توان حجاب واجب داشت اما چادر یک مسئله توصیه ‌شده به‌ عنوان حجاب کامل از نظر قرآن است.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: ما امروز در زندگانی‌های داخلی و خانوادگی خود حتی در خانواده‌های متدین، غیر از مشکل حجاب، مشکل عفاف داریم، اغلب بانوان در خانواده‌های متدین حجاب ظاهری و دینی خود را حفظ می‌کنند اما در ارتباطات داخلی خانوادگی و فامیلی، عفت در کانون زندگی‌های خانواده‌ها رو به ضعف نهاده و از نظر عفت در درون خانواده‌ها و ارتباطات مرد و زن نامحرم مشکل داریم.

وی افزود: برادر شوهر، زن برادر، دختر عمو و پسرعمو، پسرعمه و دختردایی، پسردایی و دخترعمه، همه با هم نامحرم هستند اما شدت ارتباطات داخلی سبب شده عفت در درون خانواده‌ها در این ارتباطات حفظ نشود لذا بزرگترهای خانواده باید سعی کنند در کانون خانواده و فامیل از نفوذ خود استفاده کنند و مسئله عفت در کانون خانواده‌ها را به‌ عنوان یک اصل مورد توجه قرار دهند.

امام جمعه مشهد ادامه داد: در زمان قدیم اول چادر در ایران و لباس ایرانی بود، لباس زنان قبل از اسلام چادر بود، زنان ایرانی چادرهای مخصوص سفیدرنگ سر خود داشتند، این زنان ایرانی قبل از اسلام در زمان ساسانیان بودند، قبل از اسلام چادر لباس زن ایرانی بود و این لباس زن ایرانی به فرهنگ اسلام منتقل شد.

وی گفت: یکی از ویژگی‌های فرهنگی اسلام که از فرهنگ ایران گرفته ‌شده همین مسئله چادر است، لباس عرب‌ها در حجاز و عربستان، خمار بود، خمار نوعی پارچه به ‌صورت مقنعه بود و به ‌صورت پوشش کامل بدن، چند دور، دور سر می‌گشت، بعد اندام بالای بدن را با دنباله پارچه آن‌چنان می‌پوشاندند که غیر از گردی صورت چیز دیگری پیدا نبود و با یک دامن نیز اندام پایین بدن را می‌پوشاندند، این لباس زنان در میان عربستان بود.

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: مسئله استثنا وجه و کفین که صورت و دست به ‌اصطلاح باز باشد و اشکالی ندارد، حجاب اضطراری است نه حجاب اسلامی، حجاب اسلامی این است که حتی صورت نیز پوشیده باشد، چادر، توصیه ‌شده قرآن برحسب آیه ۵۹ سوره مبارکه احزاب است.

کد خبر 529568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • i.i.iran IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    68 3
    خدایا ! ما رو از این ها نجات بده اونوقت نگاه کن و ببین که آیا مردم ما به راه راست خودت میروند یا نه؟ یه بار امتحانش ضرر نداره به خداوندیت قسم
  • احمد NL ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    48 3
    مهمانیهایی که میروید و مهمانیهایی که میدهید دهن کجی به خدا نیست
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    68 3
    حاجی !! مال اندوزی اهل دیانت چی ؟ اینهمه دزدی و اختلاس در نظام دینی چی ؟ اینهمه فقیر و گرسنه در جامعه اسلامی چی ؟ به نظر شما اینها بیشتر نزد خداوند مضموم تر هستند و یا حجاب خانم ها ؟ آیا اینکه پدری خود و خانواده اش را به خاطر فقر میکشد خدا را بیشتر به خشم وا میدارد و یا اینکه خانمی مویش را از زیر روسری بیرون بیاندازد ؟ همه میدانیم که دنیا پرستی اهالی دین تیشه به ریشه همه چیز زده است . صدها سال گفته شد که ساده زیستی و پرهیز از دنیا و لذائذ آن از امهات دین است . اما وقتی مقام و قدرت بدست می‌آورند معلوم میشود که چنین نیست
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
      24 2
      چهار روز پیش یادمون نرفته پدری خودش و پسر هفت سالش رو در ماشینش آتش زد
  • مهدی IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    49 2
    نمیدونم بخندم گریه کنم یا بزنم تو سرم از دست این ها
  • سید حسین گوهریان IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    47 2
    امام جمعه مشهد باید بدانند با بد حجابی بلا نازل نمیشه و با حجاب بودن هم بلا ازبین نمیره و ویروس کرونا چه ربطی به حجاب و... داره خیانت سیاستمداران به کشور و مردم شان در هر جامعه به بلای نا علاج تبدیل میشود
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    54 2
    شما کجا مشکل جوانها را حل کردید آخه مگه با این شرایط کسی دنبال ازدواج میره
  • US ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    40 2
    حاج آقا نگاه خداوند با نگاه شما زمین تا آسمان فرق دارد .
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    44 3
    انگارکه کشوربامشکلات دیگه ای درگیرنیست،اینگونه افرادموجب خرابترکردن روح وروان مردم میشوند
  • سارا CA ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    38 5
    زنای کشورمون هیچ علاقه ای به خودنمایی ندارن. همه شونم دارن برای زندگی و پیشرفتشون کار میکنن، کتاب میخونن و خیلی خیلی آگاهن. باید اول زنها و دخترهای جامعه رو بشناسید.
  • اصغری SE ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    37 2
    اختلاس چی ان فردی که در استان قدس اختلاس کرد تخت تعقیب قرار دهید
  • ایرانی IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    39 3
    خدایا به عظمت و شوکتت قسم برای یکبار هم که شده تکلیف ما رو با اینها مشخص کن .
  • یوسف IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    42 2
    حضرت آیت الله خدا برای ظلم و استبداد و بیدادگری خشم و عذاب نازل میکند.ا
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    25 11
    خداوند در قرآن هم از دزدی منع کرده و هم از پوشش نامناسب، همچنین نیامده اگر عده ای اهل دین نما دزدی می کنند عده دیگر حجاب نکنند. اگر مسلمان صادق باشیم خدا هم کار کشورمان را اصلاح می کند‌.
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    36 2
    همچین راجع به خداوند حرف میزنند که انگار خدا فقط با ايشان هست
  • دختر بیکار خوب حجاب IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    29 3
    یعنی فقط به خاطر بدحجابی بلا اومده
  • حقگو IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    49 2
    ما دربدریم و نان نداریم... تو دغدغه جز زنان نداری...
  • یاسر IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    66 2
    اگه این طوری بود الان تمام اتحادیه اروپا در عذاب الهی گرفتار می شدن تا الآن دیدی در یک کشور یا شهر اروپایی زلزله بیاد.
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    35 1
    فقط راجب به حجاب صحبت میکنید آیا راجب به بیکاری و اختلاس و رانت بازی ادارت و اجاره خانه اطلاع ندارید که صحبت نمی کنید
  • NL ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    27 1
    میلیاردها آدم روی زمین بی حجاب اند
  • یه بازنشسته IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    9 3
    یه لطفی کن همه کار کردی ولی تو کار بزرگترت(خدا) دخالت نکن! اون خودش بلده چیکار کنه
    • IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      1 1
      دست مریزاد. گل گفتی
  • ناشناس IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    12 1
    علم الهدی در مورد اختلاس و اختلاس کنندگان چرا چیزی نمیگه ؟ بی حجابی دهن کجی به خداست ولی نمیگه اختلاس دهن کجی به کجاست ؟ چرا ؟
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    10 1
    یعنی ۷ میلیارد به خدا دهن کجی می کنن؟
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    2 0
    و اون وقت تحقیر مومن و تحریف دین دهن کجی به خدا نیست؟ صحبت از غرایز نوعی بی احترامی به شان انسان تلقی میشه
  • آرمان US ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    1 2
    اکثر پادشاهان اول خود را نماینده خدا می گفتند بعد که قدرت را قبضه کردند گفتند ما خودمان خداییم . الانم بسیاری از موبدان بجای بندگی لباس خدایی پوشیده اند و فرمان می دهند