عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس و عضو سابق شورای شهر تهران در پی رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر غیرقانونی شدن انتخابات شورایاری‌ها گفت: شورایاری‌ها حتی بدون انتخابات هم می‌توانند فعالیت داشته باشند.

اقبال شاکری

اقبال شاکری در گفتگو با خبرنگار همشهری آنلاین افزود: شورایاری‌ها حتی بدون انتخابات هم می‌توانند فعالیت داشته باشند. مگر اعضای شورایاری حتما باید با برگزاری انتخابات تعیین شوند؟ فرض کنید که انجمنی داریم که عنوانش شورایاری محله است، به کسی چه ربطی دارد؟ شورای شهر می‌تواند برای اینکه رابطه‌اش را با مردم شکل دهد، مکانیسمی طراحی کند که افرادی را در هر محله تعیین کند؛ آیا این ایراد قانونی دارد؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو سابق شورای شهر تهران افزود: ۳۵۴ محله در تهران داریم و ستاد مرکزی شورایاری می‌تواند ۳۵۴ گروه را با آنچه که از شورایاران انتظار دارد، منصوب کند. بنابراین از حیث انجام این کار مشکلی وجود ندارد. حال که انتخابات نیست، می‌توانند به سمت انتصاب بروند. به عنوان مثال، می‌توانند اقشار مختلف را در مسجد محله جمع کنند و بگویند چه کسی از اقشار مختلف از جمله روحانیت، فرهنگی و ... تمایل دارد نقش شورایار را ایفا کند. همان جا با استمزاج از افرادی که حضور دارند، تعدادی از کسانی که نامزد ایفای این نقش هستند را تعیین و برایشان حکم بزنند.

وی در پاسخ به اینکه «در صورتی که تا موعد انتخابات آتی شورایاری، بستر قانونی برای برگزاری انتخابات فراهم نشده بود، آیا امکان تمدید دوره جاری شورایاری‌ها وجود دارد؟» گفت: بله، شورای شهر می‌تواند شورایاران را برای دوره بعد هم ابقا کند. علاوه بر این می‌تواند افراد دیگری را هم شناسایی کند و برایشان حکم بزند.

شاکری تصریح کرد: البته هدف از انتخابات شورایاری، جلب بیشتر مشارکت مردم و تسری مردم‌سالاری دینی تا سطح محلات شهر بود. حال چنانچه می‌خواهند که همچنان شورایاری با رأی مستقیم مردم محله تشکیل شود، شورای عالی استان‌ها لایحه‌ای به مجلس ارائه کند. 

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در واکنش به این مطلب مرتضی الویری رئیس سابق شورای عالی استان‌ها که می‌گوید شورای عالی استان‌ها در اواخر مجلس دهم نسبت به ارائه دو لایحه جهت قانونی شدن انتخابات شورایاری‌ها اقدام کرده است، گفت: این لوایح را به دست من برسانند، آماده‌ام تا پیگیری کنم.

کد خبر 529321
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    0 0
    مانند مجلس شورای اسلامی که هیچ کس شرکت نکرد و اقایان و خانوم ها حایز اکثریت ترا شدند