در پی افزایش بی‌سابقه قیمت نفت در بازارهای نفتی جهان، تحلیلگران مسائل اقتصادی و نفتی اعلام کردند قیمت این فرآورده به علت افزایش میزان تقاضا حتی تا 150 دلار در هر بشکه نیز خواهد رسید

به گزارش شبکه تلویزیونی یورونیوز، تحلیلگران مسائل اقتصادی اعلام کردند از همین حال میزان تقاضا 87 میلیون بشکه در روز است که از میزان عرضه در بازارهای نفتی جهان بالاتر است و از این رو انتظار می‌رود با افزایش میزان تقاضا، قیمت این فرآورده حتی تا 150 دلار در هربشکه نیز برسد.

بر اساس این گزارش، کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در سال 2007 هر بشکه نفت را به‌طور متوسط به قیمت هشتاد دلار فروخته باشند، درآمدی معادل 450 میلیارد یورو را از آن خود کرده‌اند.

به عبارت بهتر کشورهای صادرکننده نفت در هر ساعت 52 میلیون یورو درآمد در این سال داشته‌اند.

در همین سال یعنی سال 2007، جهان در مجموع 1600 میلیارد یورو نفت خریده است که به عبارت دیگر، هر ساعت 180 میلیون دلار از بودجه خود را صرف خرید نفت کرده است.

از این رو، نگاه همه کشورهای صادرکننده نفت اکنون به‌سوی این کشورها دوخته شده است که درخصوص افزایش قیمت نفت در مظان اتهام قرار گرفته‌اند، اما اوپک از خود در این خصوص دفاع می‌کند.

هوگو چاوز رئیس‌جمهوری ونزوئلا این اتهامات را رد می‌کند و در عوض کشورهای مصرف‌کننده را به علت اسراف‌کاری‌ها و مصرف بالا، عامل افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی می‌داند.

وی افزود: کشورهای مصرف‌کننده می‌خواهند با اقدامات اتهام‌آمیز خود جهان را علیه اوپک متحد کنند.

در همین حال، کشورهای صادرکننده نفت تاکنون هیچ توجهی به درخواست‌های جهانی برای افزایش میزان تولید نفت خود نشان نداده و اعلام کرده‌اند عرضه نفت در بازارهای جهانی به اندازه کافی انجام می‌گیرد در نتیجه افزایش قیمت نفت دلایل دیگری خارج از اوپک دارد.

مدیرکل شرکت نفتی رویال دویچ -‌شل در این باره اعلام کرده است، افزایش قیمت نفت دلایل روانی دارد و بخشی دیگر از دلایل آن به دلال بازی‌ها در بازارهای نفتی بر می‌گردد.

همشهری امارات

کد خبر 52927

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز