رئیس مرکز اقیانوس شناسی بوشهر گفت: یکی از مشکلات اساسی خلیج فارس ورود آلودگی‌های صنعتی و شهری است که باعث نابودی بخش زیادی از مرجان‌های این دریا شده‌ است.

مرجان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مریم قائمی افزود: ورود انواع آلاینده‌ها مانند فاضلاب‌های شهری و صنعتی، ریز پلاستیک‌ها و آلودگی‌های نفتی باعث شده تا بخش زیادی از مرجان‌های نایبند، جزیره خارگ و جزیره کیش از بین برود.

وی اضافه کرد: همچنین با جذب این آلودگی‌ها توسط آبزیان، سلامتی و جان انسان‌ها نیز در چرخه غذایی تهدید می‌شود.

 قائمی اظهارداشت: تحقیقات محققان پژوهشگاه اقیانوس‌ شناسی نشان داده‌ است درصورتی که اسیدی شدن خلیج فارس با همین روند ادامه یابد تا پایان قرن ۲۱ رشد اسکلت‌های مرجانی ۴۰ درصد کاهش می‌یابد.

رئیس مرکز اقیانوس شناسی استان بوشهر ادامه داد: بر اساس تحقیقات پژوهشگران پژوهشگاه اقیانوس شناسی بوشهر ورود کربن دی اکسید به خلیج فارس از زمان انقلاب صنعتی تاکنون، این آب‌ها را ۱۲ صدم واحد اسیدی‌تر کرده ‌است و اگر تولید گازهای گلخانه‌ای با روند کنونی ادامه پیدا کند تا انتهای قرن با کاهش نیم واحدی پی اچ روبرو می‌شویم که در این صورت اسکلت‌های مرجانی به عنوان اکوسیستم‌های ارزشمند در خلیج فارس تهدید می‌شود.

وی اضافه کرد: افزایش تراز آب یکی دیگر از چالش‌هایی است که خلیج فارس مانند سایر دریاهای جهان با آن روبررو است و با توجه به شیب کم سواحل در استان بوشهر نسبت به سایر استان‌های ساحلی کشور، این استان در معرض تهدید قرار دارد.

رئیس مرکز اقیانوس شناسی بوشهر بیان کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی جهانی و به دنبال آن ذوب شدن یخ‌های قطبی پیش‌بینی می‌شود تا پایان قرن تراز آب خلیج فارس نیز همچون سایر آب‌های جهان تا یک متر افزایش پیدا کند و شهرهای ساحلی با بالا آمدن آب اقیانوس‌ها و دریاها و پیامدهای ناشی از این اتفاق مواجه شوند.

قائمی ادامه داد: شهرهای ساحلی حاشیه با ساحل‌هایی با شیب کم با افزایش تراز آب در معرض زیر آب رفتن قسمت‌های زیادی از شهر قرار دارند و با توجه به این که سواحل در استان بوشهر شیب ‌کمتری دارد لازم است مطالعات زیادی در این زمینه انجام شود.

وی افزود: هر چند این اتفاق در درازمدت و تا چند دهه آینده روی خواهد داد، اما نیاز است از هم اکنون تدابیری برای مواجهه با این پدیده در نظر گرفته شود، به عنوان مثال سکونت‌گاه‌های جمعیتی در شهرهای با شیب کم از حاشیه سواحل دور و از گسترش آنها در حاشیه سواحل جلوگیری شود.

رئیس مرکز اقیانوس شناسی بوشهر گفت: خلیج فارس با متصل بودن به آب‌های آزاد در معرض افزایش تراز سطح آب قرار دارد و بر اساس پژوهش‌های انجام شده در پژوهشگاه اقیانوس‌ شناسی بوشهر،  یکی از پیامدهای بلندمدت این افزایش تراز آب در شهرهای ساحلی، نفوذ آب شور دریا به سفره‌های زیر زمینی است.

کد خبر 528838

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ابراهیم فیروزه IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    0 0
    بنظر من باید ما آدم ها تا می تونیم تلاش کنیم برای پاکسازی زمین از زباله ها و آلودگی ها و حفظ حیات در همه زمینه ها . چون زمین خونه بزرگ همه ما انسان هاست . و زندگی ما هم به حیات همه موجودات وابستست و هر موجودی هم بنحوی زمین رو تمیز می کنه و در چرخه حیات قرار داره ، پس تمیزی مهمه .