جمعه ۲۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
۰ نفر

شهرری مملو از آثار تاریخی است که دیدن آنها برای هر کسی لذتبخش است. زندان تاریخی «هارون‌الرشید» یکی از آنهاست که از قدیمی‌ترین بناهای شهرری به حساب می‌آید.

زندان

با وجودی که هزار و 800سال از ساخت آن می‌گذرد، اما بنای آن همچنان پابرجاست. ساختمان این زندان با سنگ‌های آتشفشانی درست شده و ارتفاع دیواره‌های آن به ۹متر می‌رسد. این بنای تاریخی در نزدیکی کوه مسگرآباد قرار دارد و 12کیلومتر که در جاده خراسان طی کنید، بعد از سه‌راه سیمان، کوه‌های مسگرآباد را در سمت چپ خود می‌بینید. زندان هارون‌الرشید یا زندان خان، مربوط به سده 4هجری قمری است که در دوران آل بویه ساخته شده، اما عده‌ای بر این باورند که قدمت بنای آن به دوره ساسانیان و سلجوقیان می‌رسد. از این زندان به‌عنوان سلول‌های انفرادی برای حبس زندانیان استفاده می‌شد و به عقیده «آندره گدار» معمار و باستان‌شناس فرانسوی، بنای آن از زمان سلجوقی است و یکی از استحکامات نظامی آن عصر بشمار می‌رفت. 
بنای زندان به شکل مکعب مستطیل به ارتفاع ۹متر و به‌صورت 2طبقه ساخته شده و از درازا و پهنای یکسانی برابر با ۳۰متر و 30سانتیمتر برخوردار است. این زندان دارای ساختاری متشکل از لاشه سنگ و گچ است که ۱۱بهمن سال۱۳۳۴ با شماره۴۰۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است. 

کد خبر 528807

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha