یکی از مهمترین مسائلی که در خصوص خرید بیت کوین به عنوان دغدغه اصلی سرمایه گذاران در نظر گرفته میشود، کارمزد بیت کوین برای انجام تراکنش های مختلف است. کارمزد تراکنش هایی که از طریق شبکه بیت کوین انجام میشوند، نسبت به سایر روشها، بسیار بیشتر است.

بیت کوین

آیا تراکنش های رایگان و بدون کارمزد در بیت کوین امکان پذیر است؟

به همین خاطر است که از این رمز پایه، نمیتوان برای انجام خریدهای روزمره و معمول، مانند خرید لباس و ... استفاده کرد. اما سوالی که برای بسیاری از افراد قبل از خرید و فروش بیت کوین مطرح میشود این است که آیا تراکنش های رایگان و بدون کارمزد در بیت کوین امکان پذیر است یا نه. اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوال هستید، در ادامه این مطلب، همراه ما باشید.

کارمزد بیت کوین چقدر است؟

قبل از هر چیز باید بدانید که برای جلوگیری از حملات به شبکه، کارمزد صفر در خرید بیت کوین نداریم و نودهای بیت کوین تراکنش‌های با کارمزد صفر را به عنوان اسپم می‌شناسند.

کارمزد بیت کوین، متغیر بوده و در هر تراکنشی که انجام میشود، توسط فردی که مسئولیت ارسال بیت کوین را به عهده دارد، تعیین میشود. مبلغی که به عنوان کارمزد پرداخت میشود، در واقع دستمزد ماینرهایی است که مسئولیت تایید تراکنش را به عهده دارند.

برای تایید و انجام هر تراکنش به مدت زمانی نیاز است که مستقیما به میزان کارمزد بستگی دارد. هرچه که میزان کارمزد بیشتر باشد، سرعت انجام تراکنش هم بیشتر میشود. در نتیجه مقدار مشخصی برای کارمزد وجود نداشته و برای هر تراکنش، متغیر است.

مدت زمان انجام تراکنش های بیت کوین چقدر است؟

معمولا برای تایید و انجام هر تراکنش، فارغ از قیمت بیت کوین بسته به میزان کارمزد، به زمانی بین 1 الی 48 ساعت زمان نیاز است. این زمان به دو عامل، بستگی دارد. اول میزان کارمزد و دوم میزان شلوغی شبکه.

البته میزان شلوغی شبکه، هم روی کارمزد و هم زمان انجام تراکنش ها تاثیرگذار است. چرا که شلوغ شدن شبکه، به نوعی به معنای کاهش تعداد ماینرهاست. خصوصا در این روزها که هاوینگ 2020 بیت کوین هم به تازگی انجام شده و بسیاری از دستگاه های استخراج، خاموش شده اند.

کارمزد بیت کوین چگونه محاسبه میشود؟

برای تایید و انجام هر تراکنش، بعد از ثبت درخواست، تراکنش وارد بلاکی با فضای خالی کافی میشود. به طور کلی هر بلاک از بلاکچین، 4194 الی 4559 تراکنش را بررسی کرده و تایید میکند. هر بلاک هم در حال کلی 1 مگا بایت فضا داشته و هر 10 دقیقه یک بار هم، یک بلاک جدید برای پاسخگویی به تراکنش ها ایجاد میشود.

اما جالب است بدانید که ماینرها، برای افزایش درآمدشان ناشی از فعالیتشان در شبکه، به دنبال تراکنش هایی هستند که کارمزد بیشتری دارند. یعنی تراکنش هایی که باید با سرعت بیشتری انجام شوند. به همین خاطر، هنگامی درخواستی ثبت میشود، اولویت با تراکنش هایی خواهد بود که باید با سرعت بیشتری انجام شوند. بنابراین هرچه که تعداد تراکنش ها در شبکه بیشتر شود، به این معناست که رقابت بیشتر شده و در نتیجه نرخ کارمزد هم بیشتر میشود. این مسئله چگونه تعیین میشود!؟

زمانی که شما وارد کیف پول خود شده و درخواستتان را ثبت میکنید، مقدار کارمزد را هم باید وارد کنید. هر کیف پول یا هر صرافی، یک مقدار حداقل و حداکثری برای کارمزدها در نظر گرفته است. جالب است بدانید که مقدار حداقل در هیچ یک از صرافی ها، صفر نیست!

حداقل مقدار کارمزد به وضعیت شبکه در همان لحظه بستگی دارد. تا به اینجا همه میدانیم که همه چیز در رابطه با بیت کوین، توسط خود مردم تعیین میشود. جالب است بدانید که حداقل مقدار کارمزد، در سال 2017 به دلیل افزایش تعداد تراکنش ها، و مشکل مقیاس پذیری بیت کوین، به 40 دلار به ازای هر تراکنش رسید.

فرض کنید شما قصد خرید یک قهوه 10 دلاری داشتید و باید برای پرداخت هزینه آن به بیت کوین، 40 دلار میپرداختید! مسئله ای که خیلی زود به یک فاجعه تبدیل شد. به همین خاطر در آن زمان، محدودیت مبلغ تراکنش برای خرید با بیت کوین در نظر گرفته شد تا حدی این شرایط کنترل شود.

سگویت راه حلی برای کاهش کارمزد تراکنش های بیت کوین

گرچه هیچ یک از تراکنش هایی که در شبکه بیت کوین انجام میشوند، بدون کارمزد قابل تایید نخواهند بود؛ اما روشی برای کاهش کارمزد وجود دارد.

همانطور که گفته شد، افزایش بی سابقه کارمزد بیت کوین در سال 2017، باعث شد که بسیاری به دنبال راه حل برای کاهش نرخ کارمزد باشند. از آن زمان تا کنون، موثرترین راه حلی که پیشنهاد شده است، استفاده از سگویت است. سگویت به رویکردی گفته میشود که در آن هدف افزایش سایز بلاک است. به عبارت دیگر، با سگویت دیگر سایر هر بلاک 1 مگا بایت نخواهد بود. در نتیجه در هر لحظه میتوان تراکنش های بیشتری را با کارمزد کمتری بررسی و تایید کرد.

زمانی که سگویت اعمال شود، سایز بلاک ایجاد شده در ابتدای امر به جای 1، 2 مگابایت است. یعنی تعداد تراکنش های قابل انجام به 2 برابر افزایش پیدا میکند. البته لازم به ذکر است که در برخی از شرایط، زمانی که تعداد تراکنش ها بیش از حد افزایش می یابد، سایز بلاک 4 یا 8 برابر هم میشود.

تعداد صرافی ها و کیف پول هایی که از سگویت به منظور کاهش نرخ کارمزد استفاده میکنند، محدود است. بنابراین شما هم اگر به دنبال کاهش هزینه ها هنگام خرید و فروش بیت کوین هستید، می توانید از یکی از صرافی یا والت های زیر استفاده کنید:

• کیف پول های سخت افزاری

• کیف پول های نرم افزاری الکتروم، کوین بیس، بیت گو، تراست والت، بیت باکس و سامورایی

• کیف پول کاغذی سگویت

• صرافی های Gemini ، Kraken، LocalBitcoins، Bitstamp، Bitfinex، Bitonic، HitBTC

نکته: قبل از استفاده از هر کیف پول یا صرافی ارزدیجیتال نکات امنیتی را در حفظ دارایی های خود در نظر بگیرید .

 آیا تراکنش های رایگان و بدون کارمزد در بیت کوین امکان پذیر است؟

در آخر باید بگوییم که پاسخ منفی است! شما به هیچ وجه نمیتوانید تراکنشی را در شبکه بلاکچین بیت کوین، بدون پرداخت کارمزد، بپردازید. البته روشی برای کاهش نرخ کارمزد وجود دارد که تنها در برخی از صرافی ها و والت های مخصوص قابل استفاده است.

بنابراین توصیه میکنیم که از بیت کوین، به هیچ عنوان برای خریدهایی با مبلغ کم استفاده نکرده و برای کاهش بیشتر کارمزد هم، عجله نداشته باشید.

کد خبر 528806

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha