استاندار خراسان جنوبی از آمادگی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) برای سرمایه‌گذاری هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی در استان خبر داد و گفت: ظرفیت‌های معدنی از مهم‌ترین پیشران‌های توسعه استان خراسان جنوبی است.

بورس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمدصادق معتمدیان در نشست تبیین ظرفیت‌های استان با قابلیت واگذاری به شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) افزود: تجربه حضور شستا در طرح‌های اقتصادی بزرگ موفق بوده و در اشتغالزایی اثرات خوبی داشته است.

وی با اشاره به سابقه خوب این شرکت در خراسان جنوبی تصریح کرد: حضور و مشارکت شستا در کارخانه سیمان قاین و معدن ذغالسنگ طبس منشأ خیر و برکات فراوانی برای استان بوده است.  

استاندار خراسان جنوبی گفت: از اسفند ۹۷ و بعد از ورود شستا به ذغالسنگ طبس اتفاقات خوبی در منطقه رقم خورده که قابل توجه است.  

وی بیان کرد: در شرایط موجود و با اعلام آمادگی شستا برای توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در خراسان‌ جنوبی، آنچه جزو تعهدات استان است در اولویت برنامه‌ها قرار می‌گیرد و اقدامات در راستای تفاهم‌نامه پیش خواهد رفت.

معتمدیان افزود: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم توجه ویژه‌ای به بخش معدن شده و با ورود شرکت‌های ایمیدرو، ایدرو، شستا و سازمان زمین شناسی به این حوزه، اتفاقات خوبی در استان رقم خورده است.

وی با اشاره به شرایط استان از مدیرعامل شرکت شستا خواست؛ با استفاده از منابع مالی در اختیار این شرکت، روند اجرای پروژه‌ها را با سرعت بیشتری پیش ببرند.

استاندار خراسان جنوبی شرایط اقلیمی مناسب استان برای پرورش دام را نیز از ظرفیت‌هایی خواند که می‌تواند مورد بهره‌برداری شرکت شستا قرار گیرد.

وی از تلاش استان برای استفاده مناسب از روزهای آفتابی و بادهای ۱۲۰ روزه گفت و خاطرنشان کرد: در همین راستا نیروگاه بادی در منطقه درح شهرستان سربیشه با حضور وزیر نیرو کلنگ زنی شد و قرار است تا هفته دولت سال آینده به بهره‌برداری برسد.

معتمدیان ادامه داد: شرکت شستا هم می‌تواند از این ظرفیت برای سرمایه‌گذاری استفاده کند.

تعیین مهلت ۲۴ ماه برای عملیاتی شدن برنامه‌های شستا

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی نیز در این دیدار از آمادگی کامل این حوزه برای سرمایه‌گذاری در استان خراسان جنوبی گفت.

محمد رضوانی‌فر با اشاره به نتایج سفر ۲ روزه‌اش به خراسان جنوبی و بازدید میدانی از ظرفیت‌های استان، به حضور موفق شستا در معدن ذغالسنگ طبس اشاره و خاطرنشان کرد: با عنایت به سودآوری خوبی که سرمایه‌گذاری ما در ذغالسنگ داشته به این نتیجه رسیدیم که حجم سرمایه‌گذاری‌ها را در این زمینه افزایش دهیم.

وی افزود: شرکت شستا به زودی حجم سرمایه‌گذاری خود را در معدن ذغالسنگ طبس از ۵۰ میلیارد تومان به ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد داد.  

مدیرعامل شستا تصریح کرد: این شرکت برای راه‌اندازی خط دوم استخراج مکانیزه معدن ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌کند و با سرمایه‌گذاری بیش از هزار میلیارد تومانی در ذغالسنگ طبس، حداقل یک هزار و ۱۰۰ اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد.  

رضوانی‌فر گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته به زودی ذغالسنگ وارد بورس می‌شود و بخشی از نیروهای شاغل در این مجموعه َمی‌توانند از این فرصت بهره‌مند شوند.  

وی سیمان قاین را نیز از مجموعه‌های خوبی عنوان کرد که با سرمایه‌گذاری این حوزه در حال فعالیت است و در حال حاضر به نسبت تناژ تولید در صادرات موفق است.  

رضوانی‌فر به مجموعه نمک هیدراته جنب کارخانه اشاره کرد و گفت: تصمیم ما بر این است که در ۴۵ روز آینده مطالعات امکان سنجی مربوط به این ذخایر را به روز کنیم و با استفاده از این ظرفیت در ادامه زنجیره قبلی سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد تومانی را در کارخانه سیمان قاین داشته باشیم.  

وی اظهار داشت: با افزایش سرمایه‌گذاری در این کارخانه حداقل ۳۵۰ نفر به اشتغال مستقیم منطقه اضافه می‌شود.  

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی از مطالعات امکان سنجی صورت گرفته برای ایجاد نیروگاه بادی در نهبندان و درح گفت و افزود: برای ایجاد یک نیروگاه بادی ۲۵ مگاواتی ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهیم کرد.  

رضوانی‌فر گفت: با توجه به سودآوری این طرح بنا داریم طی هفت تا هشت ماه آینده، توربین‌های لازم را در این نیروگاه ۲۵ مگاواتی نصب و راه‌اندازی کنیم.

وی استان خراسان جنوبی را به لحاظ تعدد، تنوع و کیفیت معادن از بی‌نظیرترین مناطق کشور خواند و متذکر شد: در چند روز آینده به جهت تمرکز بیشتر در کار و آغاز پروژه‌های اکتشافی، دفتر مهندسی تخصصی را در مرکز استان راه‌اندازی می‌کنیم.  

رضوانی فر گفت: با توجه به نیاز واحدهای تولیدی مجموعه در مناطق مختلف کشور، بهره‌برداری از معادن بنتونیت، سنگ آهن، سیلیس، خاک صنعتی و مس استان را در برنامه داریم.  

وی افزود: بزرگترین مصرف‌کننده سنگ آهن، ذوب آهن اصفهان است و ۱۰۰ درصد تولیدات ذغال طبس نیز به اصفهان می‌رود که بازار بی‌دغدغه‌ای است.  

رضوانی‌فر تأکید کرد: سرمایه‌گذاری شستا در معادن بنتونیت شمال خراسان جنوبی قطعی است و به زودی اجرایی می‌شود.  

مدیرعامل شستا از سرمایه‌گذاری این حوزه در پرورش دام سنگین هم خبر داد و گفت: شرکت برای راه‌اندازی یک مجتمع ۱۰ هزار رأسی دام سنگین در شیروان اقدام کرده و با توجه به شرایط استان خراسان جنوبی، این آمادگی را دارد که مشابه آن را اینجا نیز راه‌اندازی کند.  

وی مجموع سرمایه‌گذاری پیش بینی شده برای استان را یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این حجم سرمایه‌گذاری حداقل برای یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۷۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند.  

رضوانی فر افزود: بنا به پیگیری‌های شخص استاندار و وعده‌ای که به ایشان داده‌ایم و البته با عنایت به حجم خدمات ایشان در استان خراسان جنوبی، تمامی برنامه‌ها را در ۲۴ ماه آینده عملیاتی خواهیم کرد.  

وی تصریح کرد: حضور مستمر هر سه تا چهار ماه یک بار در استان از دیگر برنامه‌هایی است که در راستای کنترل شرایط و نظارت بر روند اجرای پروژه‌ها انجام خواهد شد تا سرعت کار را بیشتر کند.  

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی گفت: تعهد ما این است که کارها را به گونه‌ای انجام دهیم که سرمایه‌گذاری‌ها هرچه سریعتر به نتیجه برسد و اثرات خیر و برکاتش ظهور و بروز نماید.  

بنابر این گزارش با تدبیر استاندار و به جهت آشنایی هرچه بیشتر با ظرفیت‌های خدادادی استان، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) به همراه مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین و هیات کارشناسی این مجموعه طی ۲ روز گذشته با حضور در خراسان جنوبی، از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان به صورت میدانی بازدید کردند.

کد خبر 528712

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha