از ۲ سالگی؛ وقتی با لمس اجسام پیرامون کنجکاوی‌اش را ابراز می‌کرد، پشت‌بام خانه برایش حکم زمین بازی را پیدا کرد و گلدان‌های قد و نیم قدی که با دستان مادر در آنجا کاشته شده بود، همبازی‌اش شدند.

باغبان

همشهری آنلاین_ زهرا بلندی: «علیرضا سیدعالی قدر» کودک ۸ ساله ساکن منطقه ۱۹ از همان روزها پرورش و نگهداری گل و گیاه را از مادرش یاد گرفته و اکنون ضمن تلاش برای افزایش تعداد گیاهان این باغچه، با موفقیت در انجام درست آزمایش‌های درس علوم، جزء دانش‌آموزان برتر منطقه هم محسوب می‌شود.  
در روزهای کرونا که بیشتر اوقاتش در خانه می‌گذرد چند ساعت از روز را همراه مادرش به پشت‌بام می‌آید و به باغبانی می‌پردازد. «علیرضا سید عالی قدر» درباره علاقه‌اش به این کار می‌گوید: «این رسم چندساله خانه ماست. از ۲ سالگی عصرها همراه مادرم به پشت‌بام می‌آمدم و اوقاتی که او به گل و گیاهانش رسیدگی می‌کرد، من هم می‌توانستم با خاک بازی کنم، گیاهان را لمس کنم و آنها را آبپاشی کنم. به مرور زمان کاشت گل و گیاه و پرورش آنها را یاد گرفتم.»
 این فضا بهترین محیط تفریحی برای علیرضا بود تا خلاقیت‌هایش را بروز داده و در خانه با نحوه رشد گیاهان آشنا شود. این پسر ۸ ساله اکنون علاوه بر رسیدگی به گیاهان از عهده کارهایی مثل هرس گیاهان و کودپاشی به آنها بر می‌آید و بیش از ۵۰ گل پرورش داده که گل‌های حسن یوسف، رز، پیچک، آفتابگردان، قاشقی، گل ناز، انواع کاکتوس و... جزء مهم‌ترین آنها هستند. او به تازگی در سبزیکاری هم مهارت کسب کرده و با کاشت سبزی خوردن خانواده‌اش را در تهیه این محصول خودکفا کرده است.  
علیرضا با پیشینه و مهارتی که در این زمینه دارد، چندی پیش در طرح جابربن حیان اداره آموزش و پرورش شرکت کرد و با پرورش لوبیا در ۲ محیط یخچال و آفتابی و رساندن آن تا مرحله برداشت محصول به‌عنوان دانش‌آموز برتر منطقه انتخاب شد؛ دانش‌آموزی که در دوره‌های رباتیک هم شرکت می‌کند و علاقه خاصی به خواندن کتاب دارد، اهمیت خاصی به تفکیک پسماند خشک و تر قائل است و ضمن ترغیب اعضای خانواده و دوستانش به این کار، ساخت کاردستی از مواد دورریختنی هم یکی از سرگرمی‌هایش محسوب می‌شود. او تاکنون با استفاده از مواد دورریختنی همچون شیشه، بطری آب، پارچه و کاغذهای غیرقابل و... وسایلی مثل قایق، گلدان، ماکت مزرعه و... درست کرده است که از آنها به‌عنوان وسایل تزیینی در منزل استفاده می‌شود.

کد خبر 528697

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha