بلوار شهید برادران بهرامی(یاران) یکی ازمعابر پر تردد منطقه ۱۸ است که ازنقاط مختلف شهر مسافر دارد و از سوی دیگر معبراصلی اتصال‌دهنده میان منطقه ۱۸ و ۱۷ است.

بلوار

همشهری آنلاین_ مریم قاسمی:‌  قرار گرفتن بازاربزرگ پوشاک و لباس، کیف و کفش و طلا در خیابان شهید بهرامی و همچنین نزدیکی بیمارستان خیریه غیاثی، ساختمان مرکزی شهرداری منطقه ۱۸، خانه بهداشت و... نیز به خودی خود باعث افزایش رفت و آمدها و شلوغی این مسیرمی شود، بنابراین رسیدگی به وضعیت این خیابان سالخورده و تسهیل‌ تردد خودروها و عابران پیاده همواره یکی از مطالبات اهالی بوده است. این نقطه از منطقه ۱۸ بار ترافیکی قابل توجهی دارد، اما به راستی این معبر ظرفیت این میزان رفت‌وآمد را ندارد و تنها چاره کار تعریض و بازگشایی آن با اجرای طرح عقب‌نشینی املاک مسکونی و تجاری معارض بوده است. تعدادی از شهروندان دیدگاه و نظر خود را در این‌باره بیان کرده‌اند و«سید محمد فیاض» شهردارمنطقه ۱۸ این پروژه ترافیکی را بیشتر برای ما تشریح می‌کند. 

  • پیاده‌روهایی که دندانه دندانه شده است

 «علیرضا نوریان» دانشجوی رشته معماری و ساکن شهرک ولی‌عصر(عج) با اشاره به ویژگی‌های ذاتی این معبر توضیح می‌دهد که کاربری‌های تجاری، اداری و خدماتی حاشیه خیابان بهرامی (یاران) در این بخش از منطقه ۱۸ بیش از دیگر محله‌ها به چشم می‌آید.

علیرضا نوریان

اگربخواهیم خیابان یاران را بخش‌بندی کنیم باید بگوییم یک قسمت آن دارای پیاده‌رو با عرض مناسب و قسمت دیگر آن به دلیل اجرا نشدن طرح عقب‌نشینی دارای جدار دندانه‌ای شکل و نامنظم است. خیابان بهرامی یکی از پر ترددترین معابر و دربرگیرنده حجم بالایی از دستفروشی‌ها و مغازه‌هاست. در طول روز تا نیمه‌شب در این محل با رفت‌وآمد ماشین‌ها و عابرانی مواجه هستیم که از نقاط مختلف شهر برای خرید و یا سایر فعالیت‌های اقتصادی به خیابان‌ها و کوچه‌های منتهی به این بلوار مراجعه می‌کنند. 

  • بساط دستفروشی‌ها از مغازه‌ها بیشتراست 

 ازجنبه‌های بارز این خیابان وجود دستفروشانی است که در بعضی مواقع تعداد آنها بیشترازمغازه‌داران به چشم می‌آید. وجود بانک‌های متعدد این خیابان را شلوغ‌تر کرده است. مراکز ترک اعتیاد، آرایشگاه‌های زنانه و... هر عابری را در این محدوده به خود جلب می‌کند که البته همین موضوع باعث شده اهالی در این محل بیشتر از سایر محله‌ها تردد داشته باشند و در طول شبانه‌روز با مشکلات ترافیکی بیشتری همراه شوند.  همه این عوامل باعث شده مسئولان شهرداری منطقه ۱۸ دست به دست هم دهند تا برای برطرف کردن بخشی از ترافیک این خیابان تلاش کنند.

نیما عظیمی

ضمن اینکه در دوره جدید شعار مدیریت شهری ساختن شهری برای همه است و باید از همه توان خود برای تحقق آن استفاده کند. به عقیده «نیما عظیمی» یکی دیگر از اهالی، از دیگر دلایل به وجود آمدن گره‌های ترافیکی در این نقطه از منطقه ۱۸ می‌توان به باریکی گذر سواره و پیاده و عرض نامناسب این معبر نسبت به عملکرد آن اشاره کرد که به دلیل وجود مراکز تجاری و دستفروشان در برخی از ساعات شبانه‌روزگره‌های ترافیکی زیادی در طول این مسیر به وجود آید. وی اضافه می‌کند که خیابان یاران جز بازار پوشاک و لباس و... به دلیل فعالیت نمایشگاه‌های اتومبیل، خدمات فرامحله‌ای به مراجعه‌کنندگان شهر تهران ارائه می‌دهد و افراد بسیاری برای استفاده از این خدمات به این محله می‌آیند و خودروهای‌شان را در حاشیه بلوار پارک می‌کنند. به همین دلیل بارها در طول این خیابان و حتی پیاده‌روها خودروهای پارک شده مشاهده می‌شود. 

  • پیدا کردن جای پارک خودرو؛ مشکل ۴۰ ساله

«جعفر فرزین پور» از بازنشستگان صنف پوشاک که عمرش را در این محله گذرانده به وجود کاربری‌های تجاری و کارگاه‌های مبل در راسته خیابان بهرامی و حیدری جنوبی و نبود پارکینگ عمومی مناسب در ۴۰ سال گذشته اشاره می‌کند که باعث شده تا مراجعه‌کنندگان با مشکل پیدا کردن جای پارک مواجه باشند.

جعفر فرزین پور

او می‌گوید: «در برخی قسمت‌ها مشاهده می‌شود که ساکنان محدوده بازار یاران از پارکینگ خود به‌عنوان انبار، سالن ورزشی، کارگاه‌های صنایع چوبی، آرایشگاه، تولیدی پوشاک و... استفاده می‌کنند.» او تأکید می‌کند که اهالی محله شهرک ولی‌عصر(عج) جنوبی در این محدوده با کمبود شدید پارکینگ خودرو مواجه هستند و برای اینکه مشکلات خود را در این زمینه برطرف کنند از فضاهای خالی استفاده می‌کنند که جز انسداد مسیر تردد، سیمای محله را ناهمگون و نازیبا می‌کند. فرزین‌پور ادامه می‌دهد که یکطرفه بودن خیابان بهرامی از یک طرف و بلاتکلیفی تعریض این خیابان از طرف دیگر، همچنین حضور وانتی‌ها و چرخی‌ها از عوامل مهم ترافیک در این معبر پر رفت‌وآمد است.

  • افزایش پویایی و نشاط محله با پروژه «بلوار»

«درخیابان بهرامی (یاران) بناهای قدیمی مانند کارخانه متروکه تولید آرد وجود دارد که قدمت آن به قبل از سال ۱۳۴۹ برمی‌گردد. این ملک که دارای متراژ بالایی هم هست با اجرای طرح عقب‌نشینی می‌تواند بخش زیادی ازمشکلات اهالی را در زمینه پارکینگ عمومی برطرف و تا اندازه‌ای گره‌های کور ترافیکی را در این نقطه از بین ببرد.» 
«سید محمد فیاض» شهردار منطقه ۱۸ با بیان این مطلب می‌گوید که تعدادی از املاک معارض خیابان شهید بهرامی به دلیل اختلافات ورثه و مشکلات انحصار وراثت بلاتکلیف باقی مانده و برای اجرای طرح عقب‌نشینی با آنها به توافق نرسیده‌ایم و این مسئله باعث شده تا تعریض خیابان ۴۵ متری به تعویق بیفتد. 

سید محمد فیاض»/ شهردار منطقه ۱۸تاکید کرد


تاکنون مسئولان شهرداری منطقه ۱۸ و ناحیه ۲، برای یکپارچه شدن مسیر رفت‌وآمد مردم در این خیابان و خارج شدن آن ازحالت دندانه‌ای شکل با صاحبان املاک این خیابان که بیش از ۵۴ مالک هستند وارد مشورت شده‌اند تا موافقت آنها را برای تخریب املاک معارض و یا عقب‌نشینی به دست آورند. فیاض عنوان می‌کند: «تاکنون برای ۳۷ ملک مجوز قانونی صادر شده که عملیات تخریب و عقب‌نشینی در مورد آنها صورت پذیرد. از این ۳۷ ملک، تعداد ۱۹ ملک دارای رأی ماده ۱۰۰ و ۱۸ ملک دارای پروانه و گواهی ساختمان است. تنها ۱۷ ملک باقیمانده به دلایل انحصار وراثت یا مسائل دیگر هنوز سازوکارشان معلوم نیست. اگربخواهیم آمار دقیقی از تعریض این خیابان بدهیم، باید بگوییم که از حدفاصل خیابان حیدری تا مسلمی از ردیف یک تا ۱۵ تعدادی عقب‌نشینی انجام شده و تعدادی از املاک رأی ماده۱۰۰ را برای تخریب ندارند.» وی اشاره می‌کند: «درحدفاصل خیابان شهیداحمد حسینی تا سپیده جنوبی املاکی از شماره ۴۴ تا ۵۴ دارای ماده ۱۱ هستند و عقب‌نشینی تعدادی از املاک نیز برای تعریض این خیابان صورت گرفته است.» شهردار منطقه ۱۸ تأکید می‌کند: «اجرای ماده ۱۰۰ در رفع چنین مشکلاتی در محله‌ها حائز اهمیت است، به‌ویژه در بلوار شهید بهرامی که ترافیک سنگین و راهبندان طولانی، آشفتگی عبور و مرور، به هم ریختگی فضای پارک خودرو، متروکه بودن بعضی ساختمان‌ها باعث شده تا اجرای طرح تعریض این خیابان با جدیت دنبال شود.» 
فیاض تأکید می‌کند که طرح تعریض وعقب‌نشینی این محور، یکی از کلیدی‌ترین پروژه‌های شهری است که می‌تواند باعث بالا رفتن شور و نشاط و افزایش کیفیت کالبدی درسیمای شهری و رشد اقتصادی و در نهایت منجر به ارتقای کیفیت زندگی در این محدوده شود.

کد خبر 528666

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha