میزان حقوق دریافتی نمایندگان مجلس همیشه چالش‌برانگیز بوده است و امسال نیز با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی و حداقل حقوق کارگران و بی‌کاری فراگیری که تهیه نان شب را برای بسیاری سخت کرده است حقوق نجومی نمایندگان مجلس خبرساز شده است.

تصاویر | ظریف مجلس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شرق، حسین جلالی، نماینده رفسنجان و انار در مجلس از واریزشدن اولین حقوق نمایندگان خبر داده است. خبرگزاری ایرنا در توییتر خود از قول حسین جلالی، نماینده رفسنجان و انار نوشت: «اولین حقوق نمایندگی ۱۱ میلیون تومان واریز شده به علاوه ۲۰۰ میلیون تومان بابت مسکن و ۲۰ میلیون تومان هم برای سایر هزینه‌ها به حساب ما واریز شد».

میزان حقوق دریافتی نمایندگان مجلس همیشه چالش‌برانگیز بوده است و امسال نیز با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی و حداقل حقوق کارگران و بی‌کاری فراگیری که تهیه نان شب را برای بسیاری سخت کرده است حقوق نجومی نمایندگان مجلس خبرساز شده است. مجلسی که خود را انقلابی‌ترین مجلس می‌داند در اولین واریز حقوق مشخص شد که برای هر نماینده علاوه بر ۱۱ میلیون حقوق ماهانه فقط ۲۰ میلیون برای هزینه‌های جانبی در نظر گرفته است و حق مسکن ۲۰۰ میلیونی هم که جای خود دارد.

  • بیشتر بخوانید:

واکنش مهاجرانی به حقوق نمایندگان مجلس | چرا چنین شد؟

اولین حقوق نمایندگان مجلس یازدهم چقدر است؟

۲۹۰ نفر نماینده‌ای که نه براساس انتصاب که با خواست خود در کارزار انتخابات شرکت می‌کنند و با صرف هزینه‌های گزاف تبلیغات انتخاباتی موفق به جلب اعتماد مردم می‌شوند، چگونه می‌توانند بسیار بیش از حد متوسط مردم عادی از نشستن بر صندلی نمایندگی آنها درآمد کسب کنند؟ این ۲۹۰ نماینده زمانی که تصمیم گرفتند راهی بهارستان شوند، می‌دانستند در تهران باید فعال باشند، چراباید امروز در این شرایط اقتصادی از بیت‌المال حق مسکن آنها پرداخت شود؟ وقتی در ابرشهر تهران بسیاری از کارگران و کارمندان با حقوق دومیلیون تومانی خود مجبور به پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور مسکن هستند، چرا نماینده‌ای که با شوق خدمت راهی بهارستان شده، باید بودجه‌ای مجزا و نجومی داشته باشد؟ زمانی که حق مسکن کارگران ۳۰۰ هزار تومان است، حق مسکن ۲۰۰میلیونی نمایندگان چه ضرورتی دارد؛ مگر نه اینکه این افراد جز خدمت صادقانه هدف دیگری ندارند و شأن نمایندگی بنا بر صلاحیت و توانایی آنها تعریف می‌شود، نه خانه و دفترشان؟ اینها همه سؤالاتی است که از لحظه انتشار خبر پرداخت حقوق ۳۱ میلیون تومانی نمایندگان و حق مسکن ۲۰۰ میلیونی آنها در فضای مجازی پخش شده است.

البته که توجیه‌های مختلفی برای این پرداخت‌های نجومی مطرح می‌شود اما مسئله مهم آنجاست که حقوق ۱۱‌میلیونی که بیش از پنج‌برابر حقوق کارگران است به‌تنهایی تکافوی زندگی در تهران را می‌کند که اگر نمی‌کند خون نمایندگان رنگین‌تر از کارگران نیست و اگر نماینده‌ای با این حقوق قادر به فعالیت نیست، چرا وارد بهارستان شده است؟

نکته مهم بعدی این است که ۲۰ میلیون هزینه اضافی بر حقوق ۱۱‌میلیونی پرداخت شده است، برای تأمین هزینه تهیه مسکن و ایاب و ذهاب و... است. در گزارشی که چندی پیش در «شرق» منتشر شد، مشخص شد که نمایندگان مجلس برای اقامت در تهران، اجاره ماهانه پنج‌میلیون‌تومانی دریافت می‌کنند. این مبلغ به حساب تمامی نمایندگان واریز می‌شود و افرادی هم که ساکن تهران هستند، از مزایای تأمین هزینه اجاره منزل بهره‌مند هستند. همچنین هر نماینده ماهانه مبلغ دومیلیون‌و ۲۰۰ تومان برای هزینه‌های ایاب‌وذهاب خود دریافت می‌کند و هزینه مشاوران نماینده نیز از بیت‌المال پرداخت می‌شود. این به‌جز یک دستگاه خودروی پژوپارس و سهمیه بنزینی است که در اختیار تمامی نمایندگان مجلس برای رفت‌وآمد قرار داده شده است. علاوه بر این جالب است بدانیم که پرداخت حقوق ماهانه راننده خودرو نمایندگان، از طریق امور مالی مجلس به‌طور جداگانه مانند سایر کارکنان مجلس انجام می‌شود و در سبد هزینه‌ای نمایندگان مجلس جا داده نمی‌شود. به‌جز این موارد هزینه پرداخت قبض موبایل هم به حساب هرکدام از نمایندگان مجلس واریز می‌شود.

اگر قرار به رسیدگی مجدد به حقوق‌های نجومی است، نمایندگان نباید از این قاعده مستثنا شوند و بالاخره باید مشخص شود هزینه مشاوران نمایندگان یا هزینه موبایل آنها و حتی اجاره ماهانه منزل آنها چرا باید از بیت‌المال پرداخت شود و چرا نمایندگان مجلس که فقط به شوق خدمت آمده‌اند، با حقوق دریافتی خود هزینه‌هایشان را پرداخت نمی‌کنند؟!

کد خبر 528631

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    15 0
    خداوکیلی انصافه
  • ایرانی IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    13 1
    اگر نماینده ای با این حقوقی که تصویب شده مبارزه کرد نشون می ده چه کآره است
  • علی اصغر قاسم پور IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    14 1
    این هم از مجلس انقلابی! وای به روزی که فکر از تعادل خارج بشه.
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    18 0
    اینم برا کسایی که میگفتن این مجلس یک چیز دیگست و با بقیه مجلس ها فرق داره!
  • حامد IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    15 1
    خدا رحمت کنه ایت الله شهید حسین غفاری رو از نمایندگان مجلس شورای ملی زمان پهلوی انتقاد می کرد. که چرا چنین و چنان!
  • بی نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    12 0
    231میلیون واقعا بی انصافی ،بی عدالتی محض،
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    9 5
    سال هاست نمایندگان چنین دستمزدهای می گرفته اند ولی اینچنین رسانه ای نبود و اکنون که رسانه ای و علنی شده شاید بارقه ی امیدی باشه مجلس انقلابی ما منتظریم انقلابی و متعهد بودن تان را ثابت کنید به جامعه به خودتون
  • شادمان US ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    12 5
    مملکت فعلا همینه
  • جمونگ IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    14 0
    ...مردمی که تا ناف شکمش برای پیداکردن لقمه نانی داخل سطل زباله می شوند آه مردم ...
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    21 0
    ايران انقدر ثروت داره كه همه بايد از اين امكانات برخوردار باشن حتي بچه اي كه تازه متولد ميشه .حالا چرا ما داريم اينطوري زندگي مي كنيم ؟جدا از اين، اين نماينده ها با اين درآمد قراره براي من با 3تومن حقوق كه خونه ندارم چه تصميمي بگيرن؟
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    21 0
    اگر وضعیت اقتصادی در ایران بسیار عالی هم بود پرداخت هزینه موبایل و استخدام راننده و دریافت خودرو و حق مسکن از جیب ملت بسیار نابجا و اشتباه بود. چرا که با نگاه به پارلمانهای اروپایی مثل انگلیس فرد نماینده با مترو و دوچرخه و تاکسی و غیره به مجلس رفت و آمد می‌کند نه با خودرو تقدیمی و راننده شخصی. بقیه موارد نیز کاملا روشن و شفاف است. اگر فردی قصد واقعا خدمت به ملت دارد می‌تواند با همان حقوق ۱۱ میلیونی این خدمت را انجام دهد. زیرا میلیونها تومان هزینه می کند تا وارد مجلس شود و برای ملت و کشورش فداکاری کند!
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    16 1
    بقول حافظ واعظان چون جلوه در محراب ومنبر میکنند چون به خلوت میروند ان کار دیگر میکنند .
  • پرتوی IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    17 0
    خسته نباشید خدا قوت عرق کارگر خشک نشد باید حقوقش را داد .
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    7 1
    هر دم از این باغ بری می رسد تازه تر از تازه تری می رسد
    • پرتوی US ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
      7 0
      بدبختی ما گناه بیگانه نبود
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    13 1
    اونوقت به مردم میگید سفرتون کوچکتر بشه...
  • ایران دوست IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    7 8
    شرف چیز خوبیه همشهری سعی کن شرف داشته باش
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    8 2
    اگر اعتقاد دارید من حلال نمی کنم
  • ناشناس IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    5 20
    همشهری جان شما هم مثل سایت های هم مشرب خودت دنبال مقاصد کثیف خودتون از این خبر هستید ، وگرنه اصل حقوق اگه البته صحت داشته باشه 11 میلیونه که خیلی نیست ، 200 تومن هم حتما یکبار داده شده برای خرید یا اجاره مسکن و 20 میلیون هم برای سایر هزینه ها که لابد هزینه دفتر و منشی و ... باید باشه در صورتیکه شما جوری القاء کردید به مردم که 230 میلیون حقوق ماهانه نماینده هاست البته حالا که مجلس از دست هم پالگی های خودتون خارج شده اینجور خبر میدین لطفا اولین دریافتی مجلسی های دوره قبل رو هم گزارش کنید ببینیم چقدر بوده اگرچه با این اوضاع اقتصادی مردم هر مبلغ نامتعارفی ناراحت کننده است برای مردمی که زیر بار مشکلات اقتصادی کمرشان خم شده ولی بیمارگونه خبر رسانی کردن یه داستان دیکست !
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
      8 3
      والا مردم تو بدبختی و فلاکت و گشنگی زندگی میکنن, حامی این چنین اتفاقات هم در جامعه هستن! از ماست که بر ماست...
  • AE ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    6 0
    من نمیدانم در این چهل سال چه پیشرفتی از قبل مجلس عاید مردم شده
  • IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    1 0
    اینهمه تفاوت
  • ناشناس IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    0 0
    همشهری جان من پیغام " همشهری جان شما هم مثل سایت هم مشرب ......... " رو گذاشته بودم از اینکه امانت داری کردید و عین پیغام رو (البته با حذف نام سایت ...) گذاشتید ، به بیطرفی شما ایمان آوردم و از لحن تند خودم در مطلب هم عذرخواهی می کنم . موفق باشید .
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    5 0
    حقوق مستمری بگیر تامین اجتماعی 300 هزار تومان اضافه میشه و میشه 1900 که باید پول شارژ اب و برق و تلفن و گاز و اجاره مسکن بده
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    2 0
    نمایندگان خادم ملتند کجای عالم زندگی خادم از مخدوم اشرافی تر بوده
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    4 0
    این هم از مجلس اصولگرا
  • مهدی IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    1 1
    حمله بعضی ها به دکتر عزیز ظریف توصیه من اینه اگر انتقادی از عمل کرد کسی داریم کسی را تخریب نکنیم دکتر واقعا زحمت کشید
  • حمید IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    1 1
    درود بر اون نماینده ای که شب در مجلس میخوابد و خانوادش در حوزه انتخابیه اش تکان نخوردند...
  • ناشناس IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    1 0
    خداوند وکیلی انصاف نیست
  • محمد IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    0 2
    گزارش شما صحیح نیست، شما طوری نوشته اید که گویا هر ماه 230 میلیون ریخته میشود در حالیکه حقوق نماینده 11 میلیون تومان است، 200 میلیون به عنوان قرض داده شده تا نمایندگان شهرستانی اگر میخواهند به عنوان ودیعه مسکن در تهران استفاده کنند. مبلغ 20 میلیون تومان برای هزینه های دفتر و هزینه جاری زیاد نیست خصوصا که نمایندگان شهرستانی معمولا یک دفتر در تهران دارند و یک دفتر در شهرستان و من دیده ام که گاها در حوزه انتخابی خود به خاطر گسترده بودن یک دفتر کوچکتر هم در یک منطقه مهم علاوه بر دفتر اصلی دایر میکنند. خودتان حساب کنید در لین دفاتر معمولا چندین نیرو وجود دارد و فقط این نیست که یک مسئول دفتر داشته باشد، خب این افراد حقوق میخواهند که باید از همین بیست میلیون و حتی بخشی از حقوق خود نماینده پرداخت شود. البته همه این توضیحات برای نماینده ای است که بخواهد واقعا جهادی کار کند، چنین نماینده ای نیروهای فعال و توانمند زیادی برای انجام کارهایش میخواهد.
    • IT ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
      1 2
      بله عزیزم شما حق دارید، نماینده چرا باید چندین نفر رو استخدام کنه، منشی ، آبدارچی، معاون، مشاور،... جالب اینکه بر حسب اتفاق همه قوم و خویش و سفارشی هستند ...