برخی خبرها و گزارش‌ها حاکی از آن است که سفارش برای خرید نفت ایران دوباره توسط چین از سر گرفته شده است. در صورتی که این خبر صحت داشته باشد، به احتمال زیاد سمت حواله‌ای ارز در آینده تقویت خواهد شد.

چين و ايران

به گزارش همشهری آنلاین، قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های منتخب یک کانال دیگر بالا رفت تا به نرخ بازار آزاد نزدیک‌تر شود. روز یکشنبه، صرافی ملی، نرخ فروش دلار را ۷۵۰ تومان افزایش داد و این ارز به عدد ۲۱ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. در بازار آزاد نیز رشد قیمتی دلار ادامه یافت و این ارز با ۵۰۰ تومان رشد به بهای ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. در واقع دیروز، بازارساز قیمت دلار را بر تابلوی صرافی‌های منتخب حتی با رشد بیشتری نسبت به بازار آزاد مواجه کرد.

  • تور بازارساز برای شکار دلار

به‌نظر می‌رسد بازارساز در هفته جاری به دنبال آن است که با نزدیک کردن قیمت خود به نرخ بازار، مدیریت نوسان را به دست بگیرد و کم‌کم جهت قیمت‌ها را تغییر دهد. بازارساز در روز اول هفته نیز از رشد قیمت دلار در بازار آزاد نهراسیده بود و قیمت بر تابلوی صرافی‌های منتخب طی یک روز نزدیک به ۲ هزار تومان افزایش یافته بود. روز شنبه بین قیمت دلار آزاد و صرافی ملی ۴۰۰ تومان فاصله وجود داشت و این فاصله در روز یکشنبه به ۱۵۰ تومان رسید.

افزایش قیمت بر تابلوی صرافی‌های منتخب موجب شده است که تقاضای آربیتراژی تا حد بسیار زیادی از بازار خارج شود؛ با این حال، شدت رشد قیمت در هفته‌های اخیر به اندازه‌ای بوده است که هراس افراد نسبت به کاهش ارزش دارایی‌شان بالا رفته است. به‌عبارتی می‌توان گفت که بازار ارز در شرایط کنونی از سوی تقاضای آربیتراژی تحت فشار نیست و از سوی دو متغیر دیگر تحت فشار قرار گرفته است: اولی، تقاضای احتیاطی و دیگری تقاضای حواله‌ای.

به‌نظر می‌رسد تقاضای احتیاطی تحت‌تاثیر نگرانی‌ها نسبت به آینده ریال بالا رفته است و تقاضای حواله‌ای به این دلیل قیمت را بالا می‌برد که سمت عرضه ارز با اختلالاتی مواجه شده است. یکی از نشانه‌های اختلال در سمت حواله را می‌توان در روند قیمتی درهم امارات دید. دیروز نرخ حواله درهم به بالای مرز ۶ هزار تومان رفت و این موضوع یکی از مهم‌ترین عواملی بود که به رشد قیمت دلار در بازار داخلی کمک کرد و انتظارات را تحت‌تاثیر قرار داد. در این شرایط می‌توان گفت بازارساز یکی از عوامل رشد قیمت را در روز یکشنبه مدیریت کرد؛ بازارساز برای اینکه مدیریت نوسانات را به دست بگیرد، نیاز است که تغییرات نرخ حواله درهم را نیز تا حدی در دست بگیرد و برای این مساله نیاز به تقویت سمت عرضه ارز است.

اگر سمت عرضه حواله‌ای تقویت شود، قیمت درهم افت می‌کند و به تبع آن، نرخ در بازار داخلی نیز تعدیل می‌شود.

تعدیل قیمت در بازار داخلی تا حدی موجب می‌شود که تقاضای احتیاطی نیز از بازار خارج شود. برخی خبرها و گزارش‌ها حاکی از آن است که سفارش برای خرید نفت ایران دوباره توسط چین از سر گرفته شده است. در صورتی که این خبر صحت داشته باشد، به احتمال زیاد سمت حواله‌ای ارز در آینده تقویت خواهد شد. ضمنا برگشت ارز توسط صادرکنندگان نیز می‌توانند به تقویت سمت حواله‌های ارزی کمک کند.

با این حال بازار با ریسک‌های دیگری نیز مواجه است. به‌عنوان مثال، زمانی که بورس با قدرت زیاد مرزهای مقاومتی را می‌شکند، این انتظار در میان برخی معامله‌گران ارزی ایجاد می‌شود که دلار نیز در آینده توان عبور از سطوح مقاومتی را خواهد داشت. در واقع چنین تصوری وجود دارد که رشد بازار سهام به واسطه انتظارات تورمی است و چنین انتظاراتی می‌تواند بازار ارز را هم تحت‌تاثیر قرار دهد. در این شرایط، بازارساز نیاز است که با دقت و توازن بیشتری تصمیمات جدیدی را اتخاذ کند که منجر به بازگشت آرامش به تمام بازارها شود.

دیروز بازارساز به شکار دلار بازار آزاد رفت و حداقل مانع از آن شد که قیمت به‌طور موقت از کانال ۲۱ هزار تومانی عبور کند؛ با این حال، التهابات در بازار سکه همچنان برقرار بود و این فلز گرانبها دیروز ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت و به بهای ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. رشد قیمت سکه در شرایطی صورت گرفت که در بازارهای جهانی اونس به دلیل تعطیلی، نوسان خاصی نداشت و عمده دلیل بالا رفتن فلز گرانبهای داخلی در چنین وضعیتی رشد بهای دلار و کمبود عرضه سکه بوده است.

منبع: دنیای اقتصاد

کد خبر 528548

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید احمد IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    8 2
    امید خیر از کافر =حماقت
  • عبدالله IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    4 1
    نادان تر از این دولت دنیا سراغ نداره.