خیابان استخر از بزرگ‌ترین معابر شمال شرق پایتخت است که از شمال به بزرگراه بابایی و جاده لشکرک و از جنوب به بزرگراه شهید زین‌الدین منتهی شده و یکی از مهم‌ترین ورودی‌های شمال شرق تهران و اصلی‌ترین شریان‌ ارتباطی با لواسان، جاجرود و بومهن محسوب می‌شود.

استخر

  همشهری آنلاین_ پریسا نوری:  اما این خیابان به فراخور قد و قواره بزرگش مشکلات ریز و درشت بسیاری دارد که کم توجهی به آنها، دردسرهای فراوانی برای ساکنان محله‌های مجیدآباد و کوهسار که در همسایگی این خیابان واقع شده‌اند، به وجود آورده است. از این‌رو برای بررسی مشکلات این خیابان با دبیران شورایاری محله‌های مجیدآباد و کوهسار همراه شدیم. 

حدود ساعت 10 صبح به جنوبی‌ترین بخش خیابان استخر یعنی تقاطع آن با زیرگذر بزرگراه شهید زین‌الدین که به پل استخر معروف است، می‌رسیم. فضای وسیعی از بخش غربی زیر پل، از حصاری آبی رنگ پوشیده شده و روی آن تابلوی کارواش نصب شده است. بخش شرقی محوطه زیر پل، به پارکینگ خودروهای سواری تبدیل شده و حد فاصل پارکینگ و کارواش تا چشم کار می‌کند انواع کامیون، خاور، جرثقیل و ماشین‌های سنگین به چشم می‌خورد که رانندگانشان یا داخل ماشین در حال استراحتند یا همان اطراف پرسه می‌زنند. کمی دورتر کارگران فصلی هم روی جدول‌ها بتنی زیرپل، در انتظار کار نشسته‌ و با نگاهشان عابران و خودروها را دنبال می‌کنند. «سعید آبنیکی» دبیر شورایاری محله مجیدآباد به بانوی جوانی که همراه با کودک خردسالش از لا به لای کامیون‌ها به دنبال راهی ایمن برای عبور می‌گردد، اشاره کرده و می‌گوید: «معبر زیر پل علاوه بر تردد خودروها، محل گذر عابران و خانواده‌هایی است که از بلوار شاهد و محدوده جنوب پل می‌خواهند به خیابان استخر بروند. آنها ناچارند از میان انبوه کامیون‌ها، ماشین‌های سنگین و محل تجمع کارگران فصلی عبور کنند و گهگاه مزاحمت‌هایی برایشان ایجاد می‌شود.» آبنیکی در ادامه می‌افزاید: «ما در این سال‌ها بارها از مدیریت شهری درخواست ساماندهی محوطه زیر پل را داشتیم اما تاکنون به نتیجه نرسیدیم‌» دبیر شورایاری مجیدآباد با اشاره به حصار آبی رنگ کارواش می‌گوید: «چند سال پیش اینجا را برای کارواش به بخش خصوصی اجاره دادند در حالی که انتظار داشتیم محوطه زیر پل استخر مانند پل خاقانی، زیباسازی شده و به‌عنوان زمین بازی یا ورزشی در اختیار اهالی قرار بگیرد، اما در حال حاضر به فضای بی‌دفاع شهری و نقطه ضعف محله تبدیل شده است.»

سعید آبنیکی/ دبیر شورایاری محله مجیدآباد
  •  سد معبر تعمیرکاران در پیاده‌رو

در مسیر جنوب به شمال به بالای خیابان استخر می‌رویم. بافت اصلی خیابان مسکونی و تجاری است و در دو طرف انواع مغازه‌های خدمات خودرو از کارواش، صافکاری، رنگکاری، تعویض روغن، تعمیرگاه و... مشغول فعالیت هستند و خودروهای مشتریانشان را در پیاده‌رو عریض خیابان پارک کرده‌اند. این موضوع دومین دردسر اهالی محله و ساکنان خیابان استخر است. «جعفر محمدی» دبیر شورایاری محله کوهسار در این‌باره می‌گوید: «مغازه‌های خدمات خودرو حاشیه خیابان استخر، علاوه بر ایجاد آلودگی و سروصدا، عرض پیاده‌رو را با خودروهای تعمیری اشغال کرده‌ و رفت‌وآمد برای اهالی و ساکنان دشوار شده است.» محمدی در حالی که به پیاده‌رو عریض خیابان استخر اشاره می‌کند می‌گوید: «عرض این پیاده‌راه حدود 30‌متر است و قابلیت این را دارد که بخشی از آن به کندرو و کنارگذر تبدیل شود درست مانند مانند خیابان 196 تهرانپارس.» دبیر شورایاری کوهسار در ادامه می‌گوید: «با تبدیل پیاده‌رو به کنار گذر، از یک طرف دسترسی محلی برای ساکنان ایجاد شده و از ترافیک خیابان کم می‌شود و از طرف دیگر تعمیرگاه‌ها هم ناچارند بساطشان را از پیاده‌رو جمع کنند.» او در ادامه می‌افزاید: «این موضوع هم بارها در جلسه با مدیران شهری مطرح شده و قول‌هایی برای اجرای این طرح داده‌اند که هنوز اجرایی نشده است.» 

جعفر محمدی/ دبیر شورایاری محله کوهسار
  •  زمین بایر در دل بافت مسکونی

به تقاطع بلوار استقلال و خیابان استخر می‌رسیم. در ضلع شرقی خیابان خبری از خانه و مغازه نیست و در عوض تاچشم کار می‌کند زمین بایری است که با علف‌های هرز و خشک پوشیده شده و با بافت شهری محله تناسبی ندارد. محمدی می‌گوید: «این زمین به دلیل اینکه متعلق به یکی از خبرگزاری‌های دولتی است در بین محلی‌ها به زمین خبرگزاری معروف است و سال‌هاست همین‌طور متروکه و بایر رها شده است.»
دبیر شورایاری کوهسار به چاله‌هایی دود گرفته از آتش و ساختمان نیمه‌کاره‌ای در وسط زمین اشاره کرده و می‌افزاید: «رها شدن این زمین بایر در وسط بافت مسکونی و وجود این ساختمان که چند سال پیش آن را نیمه‌کاره رها کرده‌اند، موجب دردسر اهالی محله شده به‌طوری که اکنون اینجا به محل تجمع معتادان و کارتن‌خواب‌ها تبدیل شده است.» در ضلع شرقی زمین خبرگزاری و حاشیه خیابان بختیاری، زمین بایر دیگری دیده می‌شود که به گفته محمدی چون متعلق به بانک سپه است به زمین‌های سپه معروف است. این زمین حصارکشی شده و کانکس نگهبانی دارد و دور تا دور آن تک وتوک درختان چنار که بیشترشان خشک شده‌اند دیده می‌شود. دبیر شورایاری محله کوهسار که از ساکنان قدیمی محله است و دوران کودکی را در این خیابان گذرانده با دیدن درختان نیمه خشک آهی کشیده و می‌گوید: «یادش بخیر اینجا باغ بزرگی پر از درختان سرسبز بود. ما بچه که بودیم در اینجا فوتبال بازی می‌کردیم. سال‌ها پیش مالک دور زمین را حصارکشید و از آن موقع تک تک درختان که قدمت حداقل 70 ساله داشتند خشک و قطع شدند. فقط همین چند تا درخت باقی مانده که همان‌طور که می‌بینید اینها هم به‌زودی خشک می‌شوند.» محمدی می‌افزاید: «در دوره مدیریت قبلی شهر قرار بود بخشی از این زمین‌ها طبق توافقی با مالک برای ساخت ادامه بلوار استقلال در اختیار شهرداری قرار بگیرد، اما این طرح اجرا نشد.»

  •  سرعتگیر و پل عابرپیاده می‌خواهیم

بیش از 2 ساعت از گشت‌وگذار در خیابان استخر گذشته و حالا به ضلع شمالی خیابان در تقاطع بزرگراه بابایی رسیده‌ایم. جایی که خودروهایی که بزرگراه بابایی را گذرانده‌اند با سرعت وارد خیابان استخر می‌شوند. آبنیکی دبیر شورایاری محله مجیدیه در این‌باره می‌گوید: «این خیابان سرازیری است و ماشین‌ها با سرعت حرکت می‌کنند، پس لازم است چند سرعتگیر برای ایمنی عابران درخیابان نصب شود اما فقط یک سرعتگیر در نزدیک کانکس راهور داریم. در نتیجه نبود سرعتگیر و به دلیل شیب زیاد خیابان،‌گاه کنترل ماشین از دست راننده خارج شده و هر از گاهی تصادف‌های شدیدی اینجا رخ دهد.» آبنیکی در ادامه امتداد شمال به جنوب خیابان را نشان داده و می‌گوید: «همین‌طور که می‌بینید با وجودی که خیابان عریض است و دو طرفش مسکونی و تجاری است پلی برای عبور عابران پیاده در این خیابان نیست و اهالی ناچارند از عرض خیابان عبور کنند که خطرناک است.» او در ادامه می‌افزاید: «ساخت سرعتگیر آسفالتی و نصب یک پل عابرپیاده برای افزایش ایمنی‌ تردد عابران پیاده هم جزو مطالبات چند ساله اهالی است.» 

  • وجه تسمیه خیابان استخر 

خیابان بزرگ شمال محله تهرانپارس که درتابلوهای شهری «سیدعلی» نامگذاری شده، به خیابان استخر معروف است. اهالی قدیمی و تهرانشناسان درباره چرایی این نامگذاری می‌گویند این خیابان در دهه40-30 بخشی از باغ ارباب هرمزبانی محله تهرانپارس بوده که آبراهه وسیعی در آن جاری بوده که زمین‌های باغ مجیدآباد با آن آبیاری می‌شده و حتی گردشگرانی که از سایر نقاط تهران برای تفریح و هواخوری یا تماشای فیلم در درایوین سینما به اینجا می‌آمدند با قایق از آن عبور می‌کردند. خیابان‌های اطراف این آبراه هم که حالا پوشیده از ساختمان‌های کوتاه و بلند است، همه باغ و سرسبزی و محل تفریح اهالی بوده. بعدها ارباب هرمز محدوده آبراه یا همان استخر را به جای مالیات به اداره دارایی واگذار می‌کند و از همان زمان خیابان منتهی به این باغ به استخر معروف می‌شود.

  • برخورد جدی با اصناف مزاحم

مشکلات مربوط به خیابان استخر را با «حامد قاسمی» شهردار قبلی ناحیه 9، «مهدی اناری» معاون حمل‌ونقل و ترافیک و «مهدی پورشاسب» معاون فنی و عمرانی شهردار منطقه 4 در میان گذاشتیم. شهردار ناحیه 9 درباره پلمب واحدهای صنفی متخلف، رفع سدمعبر خودروهای تعمیری از پیاده‌رو گفت: «این طرح در روزهای آخر سال گذشته هنگام بازدید میدانی شهردار منطقه از این خیابان مطرح و مصوب شد. در حال حاضر موضوع تجاری بودن املاک در دست بررسی است که نتیجه به‌زودی ابلاغ می‌شود. همچنین برخورد با اصناف متخلف در دوره‌های گذشته کم و بیش اجرا می‌شده اما در مدتی که بنده به‌عنوان شهردار ناحیه در خدمت اهالی هستم این موضوع را با جدیت بیشتری دنبال کرده‌ام و چند مورد را برای اجرای‌بند 20 معرفی کرده‌ام. مواردی هم پلمب شده که مالک بدون اذن قانون فک پلمب کرده و پرونده قضایی تشکیل شده. در این مورد خلأهای قانونی داریم اما قبول دارم که کاستی‌هایی در اجرا وجود داشته که باید رفع شود.» 

مهدی پورشاسب/ معاون فنی و عمرانی شهردار منطقه 4
  •  زیر پل استخر، میدانگاه می‌شود

اما بهترین خبر برای ساماندهی محدوده زیر پل استخر را از زبان معاون فنی و عمرانی شهردار منطقه شنیدیم. «مهدی پورشاسب» که به تازگی سکان معاونت فنی شهرداری منطقه را به دست گرفته با تأکید بر اینکه فضای زیر پل استخر آشفته و نابسامان است و منظر شهری را خراب کرده گفت: «به‌زودی کامیون‌ها از زیر پل می‌روند و این محل با ایجاد میدانگاه تبدیل به پیاده‌راه مناسب برای عبور شهروندان می‌شود.» پورشاسب در توضیح بیشتر افزود: «قرار است با جانمایی آبنما، فضای بازی کودکان، تجهیزات و ست ورزشی بزرگسالان و فضاسازی مناسب، توقفگاه مناسبی برای اهالی در زیر پل ایجاد کنیم.» پورشاسب در پاسخ به خبرنگار همشهری محله درباره تعیین زمان اجرای این طرح هم گفت: «قول می‌دهم حداکثر تا 4 ماه آینده یعنی اواخر مهرماه فضای زیر پل استخر با منظری زیبا آماده بهره‌برداری شود.» معاون فنی و عمرانی درباره جمع‌آوری کارواش مستقر در زیر پل گفت: «2 سال از مهلت قرارداد کارواش با شهرداری مانده و پس از پایان قرارداد با توجه به نیازسنجی محلی درباره کاربری آن فضا تصمیم می‌گیریم.»

  • طرح کندرو در کمیسیون سازمان ترافیک

موضوع ساخت معبر کندرو و جانمایی پل عابر و سرعت کاه را از معاون حمل‌ونقل ترافیک شهردار منطقه جویا شدیم. «مهدی اناری» به ایجاد معبر کندرو در بخشی از پیاده‌رو برای دسترسی محلی و کاهش بارترافیک خیابان نظر مساعدی دارد. او گفت: «این طرح خوبی است اما چون صرفاً ترافیکی نیست ما آن را برای بررسی به کمیته‌ای در سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری مرکز فرستادیم که پس از بررسی نتیجه اعلام می‌شود.»

مهدی اناری/ معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه 4

او در پاسخ خبرنگار همشهری محله درباره زمان اعلام نتیجه هم گفت: «از اسفند ماه به دلیل کرونا جلسات این کمیته لغو شده بود که به تازگی دوباره برگزار می‌شود از این‌رو مقدار موضوعات مناطق زیاد است اما این موضوع هم در اولویت قرار دارد و از آنجایی که بنده هم عضو این کمیته هستم همه تلاشم را می‌کنم که رأی بیاورد و کارهای اجرایی این طرح به‌زودی انجام شود.» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه درباره افزایش ایمنی‌ تردد عابران با ایجاد سرعت کاه و پل عابرپیاده هم یادآوری کرد: «در این خیابان 4 سرعت کاه روبه‌روی کانکس پلیس، پایین‌تر از باشگاه دارایی و خیابان‌های یازدهم و دوازدهم داریم و ایجاد سرعت کاه بیشتر برای رانندگانی که پایبند قانون هستند و با سرعت مطمئنه حرکت می‌کنند مزاحمت ایجاد می‌کند. همچنین با هدف تبدیل شهر خودرومحور به انسان محور و قانونمند شدن رانندگان در رعایت سرعت داخل شهر که بین 50 تا 60 کیلومتر در ساعت است، در کل مناطق 22‌گانه ابلاغ شده که بجز معابر بزرگراهی نباید در هیچ خیابانی پل عابرپیاده نصب شود. از این‌رو نه تنها پل جدیدی درخیابان نصب نمی‌شود بلکه به‌زودی پل‌های عابرپیاده خیابان‌های هنگام و استقلال هم برچیده می‌شوند.»

کد خبر 528346

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha