بوستان‌ها یکی از پرکاربردترین فضاهای مشاع شهری است که کارکردهای متنوع اجتماعی، اقتصادی و اکولوژیکی آنها تأثیری مستقیم بر کیفیت زندگی شهروندان دارد.

پارک

  همشهری آنلاین_ سحر جعفریان: گردشگری در کاهش بسیاری از پدیده‌های منفی یک شهر از جمله آلودگی‌های صوتی و هوا نیز نقشی بسزایی ایفا می‌کنند. به‌گونه‌ایی که از آنها به‌عنوان ریه‌های تنفسی شهر با توجه به میزان انباشتگی فضای سبز وگونه‌های گیاهی ‌شان یاد می‌شود. یکی از این ریه‌های تنفسی در غرب تهران، در ناحیه یک منطقه ۹ قرار گرفته است. بوستان المهدی(عج) که از سال ساختش نزدیک به ۳۵ سال می‌گذرد. بوستانی با امکانات گوناگون که وجود دریاچه مصنوعی و ماهی‌گیری در آن یکی از برترین ویژگی‌ها در مقایسه با سایر بوستان‌های شهر برشمرده می‌شود. در این گزارش، ضمن گفت‌وگو با اهالی و مدیران شهری به معرفی اجمالی بوستان المهدی(عج)، به‌عنوان وسیع‌ترین بوستان منطقه و پهنه غربی تهران پرداخته‌ایم.  

  • لذت قدم زدن حوالی دریاچه مصنوعی 

بوستان المهدی(عج) در ضلع جنوب‌شرقی میدان «آزادی» قرار گرفته است که با مساحت ۶۵ هزار و ۵۰۰‌مترمربع، جزو یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌های پایتخت به شمار می‌آید. این بوستان در سال ۱۳۶۵ با هدف ایجاد تفرجگاهی در جنوب غرب تهران که پیش‌تر کارکرد صنعتی و کارگاهی داشت، ساخته شد تا ساکنان و اهالی این بخش از شهر نیز از سرانه‌های تفریحی مناسب برخوردار شوند. یکی از جذاب‌ترین و هیجان انگیزترین امکانات بوستان المهدی(عج)، دریاچه مصنوعی آن است که ساخت این دریاچه در دهه ۷۰، شمار دریاچه‌های تهران را به رقم ۵ رساند. تا قبل از شیوع بیماری کرونا شهروندان می‌توانستند با تهیه بلیت ۵ ساعته، ضمن برخورداری از آموزش رایگان ماهی‌گیری(مقدماتی و حرفه‌ای)، در این بوستان اوقات فراغت خود را به بهترین نحو سپری کنند. علاوه براین ماهی‌گیران می‌توانستند تا ۵ ماهی صید شده را با خود ببرند. دریاچه المهدی(عج) در میانه بوستان قرار دارد که هر ساله بیش از هزاران ماهی، سازگار با شرایط زیستی تهران، در آن رها می‌شوند. از دیگر امکانات ویژه بوستان می‌توان به شهربازی، شهرکتاب، غرفه‌های خرید، بازارچه‌های خوداشتغالی، زمین بازی، آبنما، نمازخانه، مزرعه خانوادگی، زمین اسکیت، اسکله قایقرانی، آلاچیق و سرای محله اشاره کرد.  

  • مزارع خانوادگی میان بوستان

یکی از پر استقبال‌ترین بخش بوستان المهدی(عج)، «مزرعه خانوادگی» است که از سال ۱۳۹۰، با همت مرکز «مشاوره و تحقیقات گل و گیاه منطقه ۹» راه‌اندازی شده ‌است. در این مزرعه خانوادگی، شهروندان می‌توانند براساس آموزش‌هایی که فراگرفته‌اند به کاشت و نگهداری گل و گیاهانی که مورد علاقه‌شان است مانند انواع کاکتوس، گل‌های تزیینی، گیاهان درمانی و انواع سبزیجات بپردازند. «الهام امیردهی»، مدیر مرکز مشاوره و تحقیقات گل و گیاه المهدی(عج)، در این‌باره می‌گوید: «موضوع کلاس‌های آموزشی ما پیرامون کاشت محصولات در مزرعه خانوادگی است. یعنی هر شهروندی که تمایل داشته باشد می‌تواند پس از پایان دوره‌های آموزشی مورد نظر، مزرعه ۳ متری را برای کاشت گیاهان دلخواه خود در اختیار بگیرد. در این دوره، بیش از ۴۰شهروند، مزرعه خانوادگی خود را تحویل گرفته‌اند که براساس برنامه‌ریزی می‌توانند به مدت یک‌ـ سال در آن فعال باشند. پس از مدت یک سال، مزرعه به سایر شهروندان تعلق می‌گیرد تا آنها نیز بهره‌مند شوند. » «اعظم محرابی»، شهروند فعال در حوزه گل و گیاه نیز می‌گوید: «آموزش‌های رایگان در مجموعه‌های گل و گیاه بوستان المهدی(عج) و فعالیت در مزرعه خانوادگی آن موجب شد تا هم اوقات فراغتم غنی شود و هم ایده اشتغالزایی خانگی به ذهنم خطور کند. این بوستان برای ما اهالی امتیاز بزرگی محسوب می‌شود که از خدمات و امکانات متنوع آن بهره‌مند هستیم. »

  • سرای محله و بوستان در خدمت هم

سرای محله «استاد معین» در جنوب این بوستان قرار دارد که هر روزه با برنامه‌ها و کلاس‌هایی فراوانی پذیرای شهروندان به‌ویژه اهالی محله است. البته ارائه برنامه‌ها و آموزش در روزهای «کرونا» زده در اغلب موارد به شکل «آنلاین» و مجازی ارائه می‌شود. «مجید سلطان‌پور»، مدیر سرای محله استاد معین، می‌گوید: «اینکه سرای محله در بوستان المهدی(عج) قرار گرفته، یک فرصت مناسب است تا ما با انرژی و انگیزه مضاعف به اهالی خدمت کنیم. همچنان که بسیار اتفاق افتاده، شهروندان از سایر مناطق برای تفریح به بوستان آمده‌اند وپس از اطلاع از برنامه‌ها و کلاس‌های ما در ان شرکت می‌کنند. . همین کافی است تا تعداد مراجعه‌کنندگان‌سرا افزایش یابد و به همان اندازه، دامنه تبلیغات درباره‌سرا نیز گسترده شود. »

  • بازارچه‌های خود اشتغالی

بوستان المهدی(عج)، علاوه به فراهم کردن اوقاتی خوش برای تفریح، بستر مناسبی را نیز برای اشتغالزایی بانوان سرپرست خانواده و افراد کم‌توان در غرفه‌های «خوداشتغالی» و بازارچه‌های «کارآفرینی» به وجود آورده است. این غرفه‌ها شامل پوشاک، خوراک در انواع دسر، ترشیجات و شیرینی‌جات، صنایع‌دستی و هنری از تابلو فرش گرفته تا محصولات ربان‌دوزی شده، معرق، ساخت‌آلات موسیقی و زیورآلات می‌شود که معمولاً در مناسبت‌های خاص یا به‌طور ماهانه برگزار می‌شوند. «مریم سقایی»، یکی از بانوانی است که طی چند دوره از امکانات برپایی غرفه در بوستان المهدی(عج) استفاده کرده است. او می‌گوید: «بعضی‌ها می‌گویند بوستان جای تفریح و بازی است نه راه‌اندازی غرفه‌ و فروش تولیدات خانگی. ولی به گمان من در دنیای امروز باید از حداقل‌ترین فضاها استفاده بهینه کرد. بوستان المهدی(عج) از نظر وسعت، بوستان قابل تاملی است. فضا برای بازی و انواع سرگرمی‌ها در آن فراهم است. بنابراین اگر بخشی از این فضا را به غرفه‌های اشتغالزایی اختصاص دادیم، می‌توان مدعی بود که با یک تیر چند نشان زده‌ایم. چراکه افرادی که آمده‌اند بوستان برای تفریح به بوستان آمده‌اند، می‌توانند با چند قدم پیاده‌رویی بدون اتلاف وقت و صرف انرژی خود را به بازارچه‌ای برسانند که خرید از آن، چرخه اقتصاد خانواده‌هایی را می‌چرخاند که در بلبشوی تورم و کم‌توانی مالی زندگی می‌کنند. »

کد خبر 528125

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha