جمعه ۳ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: همانطور که میل به سیگار کشیدن بین افراد یک گروه سرایت می‌کند، ظاهرا ترک کردن سیگار هم واگیردار است.

به گزارش خبرگزاری‌ها گروهی از پژوهشگران آمریکایی که نشان داده بودند که چاقی ممکن است از فردی به فرد دیگر گسترش یابد، الگوی مشابهی را در ترک سیگار یافتند.

به گفته این پژوهشگران یک سیگاری با احتمال بیشتری سیگار را کنار می‌گذارد، اگر همسر، دوست، همکار یا خواهر و برادرش هم همین کار را انجام دهند.

اما حتی افرادی در که در محیط کاری فردی که دست به ترک سیگار زده است قرار دارند و او را خوب نمی‌شناسند، ممکن است تحت تاثیر تصمیم شما برای ترک سیگار قرار گیرند.

این پژوهشگران دریافته‌اند سیگاری‌ها گرایش دارند که به صورت گروهی دست به ترک سیگار بزنند، و اعضایی از گروه که سیگار را ترک نمی‌کنند، به حاشیه گروه رانده می‌شوند.

این یافته‌ها پس از تجزیه و تحلیل روابط میان 12000 نفر در طول سه دهه به دست آمد و نشاندهنده کاهش مداوم میزان سیگارکشیدن در طول این دوره به صورت خوشه‌ای رخ داده است.

دکتر نیکولاس کریستاکیس، جامعه‌شناس پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد و یکی از این پژوهشگران در این باره می‌گوید: "ما دریافتیم که هنگام تجزیه و تحلیل شبکه‌های بزرگ اجتماعی، کل مجموعه‌‌های افراد وابسته که ممکن است همدیگر را نشناسند، همراه هم دست به ترک سیگار می‌‌زنند."

"بنابراین اگر تغییری در روحیه این شبکه اجتماعی مانند یک دگرگونی فرهنگی به وجود آید، کل گروهی که به مرتبط هستند، حتی اگر یگدیگر را نشناسند، با یکدیگر دست به ترک سیگارمی‌زنند."

جیمز فاولر از دانشگاه کالیفرنیا یکی دیگر از این پژوهشگران می‌گوید: "هنگامی که ما به کل این شبکه در طول 30 سال توجه می‌‌کنیم، درمی‌یابیم که اندازه متوسط هر خوشه از سیگاری‌ها تقریبا مشابه هم هست. اما در طول زمان تعداد این خوشه‌ها کمتر و کمتر می‌شود."

کد خبر 52808

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز