به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مدیر عامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران شنبه ۱۴ تیر در حاشیه افتتاح ایستگاه گار باری مرودشت در جمع خبرنگاران گفت: امروز افزون بر بهرهبرداری از ایستگاه گار این شهرستان، عملیات ساخت ایستگاه مسافری راهآهن شهر مرودشت هم آغاز شد.
سعید رسولی بیان کرد: شهرستان مرودشت جاذبههای تاریخی، باستانی و گردشگری بسیاری را در خود جای داده و به همین دلیل پیشبینی میشود ایستگاه مسافری این شهر از بهترین ایستگاههای مسافری شبکه ریلی کشور شود. شهرداری مرودشت و استانداری فارس در مورد واگذاری اراضی مورد نیاز برای ساخت این ایستگاه با راهآهن جمهوری اسلامی همکاری لازم را انجام دادند.
مدیر عامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: خط شیراز به اصفهان سالهاست که مورد بهرهبرداری قرار گرفته و این مسیر با وجود بارهای بسیار زیاد در منطقه، عمدتا کاربری مسافری داشته اما سهم جا به جایی ریلی بار در استان فارس تاکنون بسیار ناچیز بوده است.
رسولی افزود: ایستگاه گار باری مرودشت با حرکتی جهادی و در شرایط کرونایی مورد بهرهبرداری قرار گرفت و با افتتاح این مجموعه، بارهای مورد نیاز و مواد اولیه کارخانجات فولاد مانند فولاد پاسارگاد به این مکان منتقل و تخلیه بارگیری در این ایستگاه انجام خواهد شد که امیدواریم ظرفیت ریلی استان فارس نیز هر روز افزایش یابد.
آرزوی دیرینه اهالی مرودشت محقق شد
استاندار فارس هم در این آیین گفت: افتتاح ایستگاه باربری ریلی، انتظار دیرینه مردم شهرستان مرودشت بود که امروز محقق شد. عنایتالله رحیمی اهالی مرودشت را میراثداران کهن ایرانزمین و طلایهداران فرهنگ این مرز و بوم دانست و اظهار کرد: از شهرداری مرودشت درخواست کردیم زمین مورد نیاز برای ساخت این ایستگاه در اختیار راهآهن جمهوری اسلامی گذاشته شود و پیشبینی میشود ایستگاه ریلی مسافری مرودشت تا پایان سال ۹۹ تکمیل شود.
ریل باید اقتصادی شود
رحیمی بیان کرد: جمهوری اسلامی برای احداث خطوط ریلی هزینههای زیادی صرف کرده است، احداث خطوط ریلی، حمل مسافر و بار را به سمت و سوی اقتصادی شدن سوق میدهد از این رو میکوشیم که راهآهنی که امروز احداث شده بتواند بازگشت سرمایه داشته باشد و به همین سبب ایستگاههای باری در کنار این راهآهن طراحی و اجرا شد.
به گفته استاندار فارس، حمل بار از مراکز تولید کننده بار مانند پتروشیمی، فولاد پاسارگاد، معادن سنگ بوانات و خرمبید و خاک نسوز و صنعتی آباده میتواند قسمت اعظم بار این راهآهن را تشکیل دهند.
رحیمی ادامه داد: در افقی بلند مدت، نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی و دولت مصمم هستند که این راهآهن به سمت دریا حرکت کند و این خطه در بنبست ریلی نباشد که با احداث راهآهن شیراز -- بوشهر که قطعه یک و ۲ آن هم اینک حدود ۳۰ درصد پیشرفت در بخش زیرسازی دارد در آینده فعال خواهد شد و مردم فارس از مزایای اتصال به دریا از طریق ریل بهرمند میشوند.
برونرفت از بنبست ریلی فارس
نماینده مردم شهرستانهای مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین به خبرنگاران گفت: امروز، آرزوی دیرینه مردم شهرستان مرودشت با همت مسئولان قبلی و فعلی استان فارس به ویژه استاندار فعلی این استان محقق شد.
جلال رشیدی کوچی افزود: انتظار داریم تکمیل ایستگاه مسافری مرودشت نیز سریعا به نتیجه برسد و این ایستگاه در موعدی که وعده داده شده، تکمیل شود.
وی ادامه داد: مجمع نمایندگان استان فارس بر این موضوع که خط ریل راهآهن شیراز به بوشهر باید تکمیل شود تا از این طریق فارس از بنبست ریلی خارج شود، همدلی و اتفاق نظر دارند و این امر کمک بسیار بزرگی به اقتصاد استان فارس خواهد کرد.
شهرستان مرودشت در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.
نظر شما