همشهری امارات: معاون نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که با توجه به بررسی‌های کارشناسی جدید، کشورش بزرگترین ذخایر نفت خام دنیا را در اختیار دارد.

معاون نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی تایمز، اذعان داشت با توجه به اکتشافات جدید، ذخایر اثبات شده نفت خام عراق به 350 میلیارد بشکه رسیده است.
برهم صالح با اشاره به اینکه این رقم سه برابر ذخایر اثبات شده کنونی نفت عراق است، گفت: با توجه به این رقم عراق می‌تواند از نظر میزان ذخایر از کشور عربستان سعودی که 246 میلیارد بشکه نفت خام ذخیره دارد، نیز بالاتر قرار گیرد.

وی همچنین گفت: این برآورد جدید براساس بررسی‌های زمین شناسی جدید و اطلاعات لرزه نگاری شرکت‌های بزرگ بین‌المللی است. او تاکید کرد: این رقم دقیق است و از منابع موثقی اعلام شده است. دولت عراق قانون ملی نفت خود را که به شرکت‌های خارجی اجازه سرمایه‌گذاری در بخش نفت این کشور می‌دهد، هنوز به تصویب نرسانده است. صالح در این باره نیز گفت: این تاخیر می‌تواند به قابلیت‌های عراق برای کسب سود از تولید نفت خام خود آسیب برساند.

وی با اذعان به اینکه دولت عراق هنوز در تلاش برای تبیین چارچوبی مناسب برای این قانون است، تصریح کرد: بحث‌های زیادی در دولت و بین رهبران سیاسی درباره نوع مدیریت ساختاری نفت عراق وجود دارد.

معاون نخست‌وزیر عراق ادامه داد: باید موانع را در این بخش برداشت و به بخش خصوصی نیز اجازه داد تا وارد توسعه این ذخایر عظیم شود. بنابر این گزارش، شرکت‌های بی.پی، اکسون موبیل، شورون، رویال داچ شل و توتال در صف استفاده از حق اکتشاف ذخایر عراق هستند. صالح همچنین مذاکرات با برخی شرکت‌ها را برای انعقاد قراردادهای دو ساله تایید کرد و ابراز امیدواری کرد که پیش‌نویس قانون نفت عراق به زودی به تصویب برسد.

گفتنی است عراق هم‌اکنون 2 میلیون و 500 هزار بشکه در روز نفت خام تولید می‌کند که حدود 70 میلیارد دلار در سال جاری از این نفت درآمد کسب کرده است.

کد خبر 52772

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز