مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۵ - ۱۴:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: جان ماتر و جرج اسموت سه شنبه(11 مهر) به خاطر کارشان در زمینه تثبیت نظریه مهبانگ به عنوان برندگان امسال جایزه نوبل فیزیک اعلام شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز آکادمی سلطنتی علوم سوئد که این جایزه 1.37 میلیون دلاری را به این دو نفر اختصاص داده است، اعلام کرد این دو تن نقشی اساسی در موفقیت برنامه ماهواره" کاوش پرتوهای پس‌زمینه‌ای کیهانی" (COBE) داشتند که در سال 1989 بوسیله ناسا به فضا پرتاب شد.

اعلام برندگان جایزه نوبل فیزیک بوسیله آ کادمی علوم سلطنتی سوئد

آکادمی علوم سوئد گفت اندازه‌گیری‌های انجام‌شده بوسیله این ماهواره آگاهی‌هایی مهمی را در مورد سن کیهان، کهکشان‌ها و ستاره‌ها با محاسبه درجه حرارت پرتوهای مایکرو ویو پس‌زمینه‌ای کیهانی، که بازمانده کیهان نوزاد هستند به دست داده است.

اعلامیه آکادمی افزود:" نتایج COBE دلایل بیشتری در حمایت از سناریوی مهبانگ در مورد پیدایش جهان، به عنوان تنها سناریویی که این تابش مایکرو ویو پس‌زمینه‌ای کیهانی –اندازه‌گیری شده بوسیله COBE – را پیش‌بینی می‌کند،فراهم می‌کند."

ماتر 60 ساله از مرکز پروازهای فضایی گدارد ناسا، در یک کنفرانس خبری در مورد برنده‌شدنش گفت" مبهوت و غافلگیر شده است"

جان ماتر در بیرون خانه‌اش در هایاتزویل مریلند

ماتر هماهنگ‌کننده کلی برنامه ماهواره COBE بود، و اسموت اخترفیزیکدان، از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی مسئولیت اصلی اندازه‌گیری تغییرات کوچک درجه حرارت در این تابش را به عهده داشت.

جرج اسموت در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی

این برنامه پرتوهای مایکرو ویوی را بررسی می‌کرد که هنگامی کیهان جسمی درخشان با درجه حرات 3000 درجه سانتی‌گراد بود تولید شدند

بر اساس سناریوی مهبانگ این تابش با گسترش کیهان تا مقدار کنونی 2.7 درجه بالای صفر مطلق(منهای 273 درجه سانتی‌گراد) کاهش دما پیدا کرد.

کد خبر 5276

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز