پنجشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۴
۰ نفر

امروزه می‌دانیم بیماری کووید-۱۹ ناشی از ویروس جدید کرونا ممکن است با علائم گوناگونی بروز کند و این علائم به سرفه و تب محدود نمی‌شود، بنابراین موارد نیازمند آزمایش هم به این افراد دارای این دو علامت محدود نیست.

coronavirus test

اگر علائم شاخص عفونت با ویروس کرونا یعنی تب و سرفه را دارید که بیش از چند روز ادامه یافته است، به احتمال زیاد نیاز به آزمایش ویروس دارید. با دکترتان تماس بگیرید و با او مشورت کنید تا شما را برای انجام آزمایش راهنمایی کند.

در مورد سایر علائمی که اکنون در فهرست علائم کووید-۱۹ قرار گرفته‌اند، نیز همین مسیر را باید بپیمایید.

حتی افرادی که بی‌علامت هستند، ممکن است بخواهند یا نیاز داشته باشند آزمایش انجام دهند، مثلا به علت اگر به علت تماس با افراد مبتلا در معرض ویروس قرار گرفته‌اید یا اگر در محیطی پرخطر مانند بیمارستان کار می‌کنید، ممکن است نیاز به انجام آزمایش داشته باشید.

آزمایش‌های ویروس کرونا یا مولکولی هستند که ماده ژنتیکی خود ویروس را شناسایی می‌کنند یا آنتی‌ژنی  که بر اساس شناسایی پروتئین‌های سطح ویروس هستند. این آزمایش‌ها معمولا با نمونه‌گیری از ترشحات از ته بینی یا ته حلق انجام می‌شوند.

نتایج آزمایش‌های آنتی‌ژنی زودتر معلوم می‌شود، اما دقت کمتری دارند، نتایج آزمایش‌های مولکولی (یا آزمایش PCR)  ممکن است چند ساعت یا چند روز بعد مشخص شود، اما دقت بیشتری دارند و درصد بالاتری از عفونت‌های فعال را تشخیص می‌دهند.

یک گروه دیگر آزمایش‌ها برای کرونا آزمایش‌های آنتی‌بادی کرونا هستند که پاسخ ایمنی بدن به عفونت با ویروس کرونا را نشان می‌دهند و معمولا با نمونه‌گیری از خون انجام می‌شوند.

آزمایش آنتی‌بادی ممکن است در هنگامی عفونت فعال دارید، منفی باشد، چرا معمولا یک تا سه هفته تولید می‌کشد تا دستگاه ایمنی آنتی‌بادی بر ضد ویروس تولید کند. بنایراین این آزمایش‌ها معمولا عفونت‌های گذشته را نشان می‌دهند.

داشتن این آنتی‌بادی‌ها ممکن است باعث محافظت در برابر عفونت مجدد با ویروس کرونا شوند. اما هنوز به دقت نمی‌توان گفت میزان محافظت ناشی از این آنتی‌بادی‌ها چقدر است و برای چه مدتی به طول می‌انجامد.

ضمن توجه داشته باشد چه نتیجه آزمایش ویروسی یا آزمایش آنتی‌بادی‌ شما مثبت و چه این نتیجه منفی باشد، همچنان باید اقدامات پیشگیری مانند حفظ فاصله جسمی، شستن دست‌ها و ماسک زدن را باید انجام دهید.

کد خبر 527541

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha