آمریکا بیش از ۹۰ درصد از عرضه جهانی داروی رمدسیویر تنها درمان ثابت‌شده برای کووید-۱۹ را از شرکت سازنده خرید و به این ترتیب میزان چندانی از این دارو برای بقیه جهان دست کم در سه ماه آینده باقی نمی‌ماند.

REMDESIVIR

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بیزنس اینسایدر شرکت آمریکایی گیلیاد ساینسز که این دارو را می‌سازد موافقت کرده بیش از ۵۰۰ هزار دوره درمانی- یعنی تقریبا همه میزان دارویی را  که این شرکت می‌تواند تولید کند، برای استفاده در آمریکا تا ماه سپتامبر بفروشد.

بررسی‌ها نشان داده‌اند رمدسیویر که در اصل برای درمان ابولا تولید شده بود، می‌تواند باعث بهبودی سریع‌تر بیماران دچار بیماری با شدت متوسط شود و سازمان غذا و داروی آمریکا در اواسط اردیبهشت مجوز استفاده اضطراری از این دارو را صادر کرد.

جایگزین‌های ژنریک این دارو وجود دارند، اما با توجه به قانون حقوق انحصاری فقط کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط می‌توانند خودشان این دارو را تولید کنند. شرکت گیلیاد به ۱۲۷ کشور مجوز ساخت گونه ژنریک این دارو را داده است.

کارشناسان می‌گویند این اقدام از فروش این دارو به کشورهای ثروتمندتر مانند کشورهای اروپایی جلوگیری می‌کند.

پیش از آنکه واکسنی برای ویروس کرونا در دسترس عموم قرار گیرد، این خرید عرضه رمدسیویر بوسیه آمریکا باعث خواهد شد که بسیاری کشورها در یافتن جایگزینی برای آن دچار اشکل شوند.

البته یک بررسی اخیر در بریتانیا به نتایج امیدوارکننده‌ای درباره تاثیربخشی برای داروی کورتونی ارزان‌قیمت دگزامتاوزن برای بیماران بستری کووید-۱۹ رسیده است.

کشورها در چنین وضعیتی می‌توانند از مجوزهای اجباری یا تشکیل باشگاه خریداران استفاده کنند. مجوز اجباری صادر شده بوسیله یک دولت به آن اجازه می‌دهد در شرایط پاندمی به یک شرکت دستور دهد یک دارو را تولید کند و به حق انحصاری تولید شرکت دیگر توجه نکند.

با این وجود این معامله آمریکایی‌ها برای خرید رمدسیویر باعث افزایش درخواست‌ها برای ایجاد یک نظام توزیع جهانی عادلانه‌تر شده است که قیمت منصفانه و دسترسی منصفانه به داروها را در بحران‌های جهانی مانند پاندمی اخیر را در نظر بگیرد.

کد خبر 527352

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    2 0
    آمریکا داروی کرونا رو کشف کرده، اونوقت توی شهر ما بچه 11 ماهه و جوان‌ها فوت می کنند... متاسفانه، هیچ امیدی به مسولان نیست که بتوانند در ضمینه تهیه یا تولید داروی کرونا کمکی به مردم کنند...