جمعه ۳ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: میشل سلیمان در ۲۱ نوامبر سال ۱۹۴۸ در یک خانواده مسیحی مارونی در روستای عمشیت از توایع شهرستان جبیل واقع در استان جبل لبنان به دنیا آمد.

michel-suleiman

سلیمان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی علوم سیاسی از دانشگاه لبنان است. وی در سال ۱۹۷۰ از آکادمی نظامی (دانشگاه جنگ) لبنان با درجه ستوان دوم فارغ‌التحصیل شد.

میشل سلیمان که به زبان‌های عربی، انگلیسی و فرانسه مسلط است، از سال ۱۹۹۰ به مدت ۲۰ ماه رئیس بخش اطلاعات استان جبل در شمال لبنان بود.

سلیمان در سال ۱۹۹۱ به ستاد مشترک ارتش منتقل شد و به مدت دوسال در این ستاد فعال بود. وی در سال ۱۹۹۳ فرمانده تیپ ۱۱ پیاده نظام ارتش بود. سلیمان تا سال ۱۹۹۶ در این سمت باقی ماند.

در این ایام درگیری‌های شدید ارتش لبنان با ارتش اسرائیل در جبهه بقاع غربی از جمله حوادثی است که وی در آن نقش مستقیم داشت.

وی درسال ۱۹۹۶ به عنوان فرمانده تیپ ششم ارتش لبنان تعیین شد و تا سال ۱۹۸۸ در این پست مشغول خدمت بود.

ژنرال میشل سلیمان در ۲۱ دسامبر سال ۱۹۹۸ با نفوذ و حمایت ارتش سوریه که در لبنان مستقر بود به سمت فرماندهی کل ارتش لبنان منصوب شد. حبران کوریه، برادر زن سلیمان سخنگوی رسمی حافظ اسد، رئیس‌جمهور سابق سوریه بود.

از جمله اقدامات مورد توجه سلیمان مقابله با گروه فتح‌الاسلام و درگیری با شورشیان این گروه نزدیک به القاعده در اردوگاه نهر‌البارد بود. این وقایع که با کشته و مجروح شدن تعدادی از نیروهای فتح‌الاسلام و ارتش لبنان همراه بود در سال ۲۰۰۷ بوقوع پیوست.

وی همچنین مقابله با رژیم اسرائیل و حمایت از مقاومت لبنان تا آزاد سازی جنوب این کشور در سال ۲۰۰۰ میلادی را در کارنامه خود دارد.

مبارزه با تروریسم و کشف چندین شبکه جاسوسی اسرائیل، که آخیرین آن در سال ۲۰۰۶میلادی بود از دیگر اقدامات درخشان میشل سلیمان است.

میشل سلیمان همچنین تکمیل استقرار نیروهای ارتش لبنان در سراسر خاک این کشور بعد از خروج ارتش سوریه در سال ۲۰۰۵ را عهده‌دار بود. همچنین تکمیل و ساختار سازی دوباره ارتش لبنان بعد از اصلاح خدمت وظیفه عمومی، تحکیم موضع ارتش در پشتیبانی از دمکراسی و ملی‌گرایی از جمله سوابق کاری اوست.

ژنرا ل میشل سلیمان تا کنون برای اقداماتی که انجام داده است، ۱۲ مدال افتخار، لوح تقدیر و تقدیر نامه دریافت کرده است. وی همچنین چهار دوره نظامی را در بلژیک، فرانسه و آمریکا گذرانده است.

ژنرال میشل سلیمان، متاهل و دارای سه فرزند است.

در پی بن‌بست سیاسی در لبنان بر سر انتخاب رئیس‌جمهور این کشور، سر انجام در سال ۲۰۰۷ رهبران جناح‌های مختلف لبنان اعلام داشتند که میشل سلیمان گزینه‌ای مناسب برای تصدی این عنوان است.

این گروه‌ها در گردهمایی دوحه قطر در اردیبهشت ۱۳۸۷ مصادف با ماه می ۲۰۰۸ بر سر ریاست‌جمهوری میشل سلیمان به توافق رسیدند.

کد خبر 52733

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز