جمعه ۱۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
۰ نفر

محله صدر و حسن‌آباد زرگنده در منطقه 3 از محله‌هایی است که بافت قدیمی و عجیبی دارد.

تلاش

همشهری آنلاین/ زهرا کریمی: وجود خانه کدخدا زرگنده و سایر بناهای قدیمی گویای هویت و تاریخ محله‌اش است. اما اینکه نوسازی بافت فرسوده در این محله‌ها با رعایت چه نکاتی اجرا می‌شود را در گفت‌وگو با «حسن ابراهیمی» مدیر دفتر توسعه محله صدر و حسن‌آباد زرگنده نواحی 2و 3 منطقه 3 به آن پرداخته‌ایم. 

  این محله ویژگی‌های زیادی دارد. نوسازی در بافت فرسوده آن چگونه است؟ 
 این محله حدود 179 هکتار وسعت دارد که قریب به 4‌درصد آن بافت فرسوده و 2‌درصد دیگر بافت پلکانی است و 26. 5‌درصد آن را بافت ناپایدار تشکیل می‌دهد. نوسازی در این بافت با توجه به شرایطی که دارد به‌صورت انفرادی چندان به صلاح نیست و تمرکز به تجمیع نسبی است. اما حفظ کالبدهای تاریخی برایمان مهم است. به همین منظور با توجه به تاریخ و قدمت محله و با بررسی‌های صورت گرفته، عناصر کالبدی باارزش تاریخی در محله و همچنین ظرفیت‌های موجود در محله حسن‌آباد زرگنده شناسایی شده است. بازآفرینی فرهنگی از گذرگاه گردشگری را می‌توان یکی از امیدبخش‌ترین راه‌حل‌های احیا دانست. فرهنگ و گردشگری به دلیل هم‌افزایی آشکارشان با یکدیگر، ارتباطات درونی منسجمی برای هویت‌بخشی در این محله برقرار خواهد کرد. گاهی بیشترین تمرکزمان با هدف حفظ کالبد تاریخی محله با برنامه‌ریزی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و دعوت ساکنان به مشارکت در این حوزه است. 
 درباره فعالیت‌های فرهنگی هم توضیح دهید. 
علاوه بر شناسایی، مصاحبه با افراد اثرگذار و قدیمی محله و ترسیم نقشه اجتماعی تاریخی محله از دیگر اقدامات فرهنگی صورت گرفته با مشارکت مردمی می‌توان از آموزش حقوق شهروندی در محله زرگنده نام برد که در بسیاری از مدارس دخترانه و پسرانه، مساجد و اماکن فرهنگی و عمومی مانند سرای محله زرگنده این برنامه اجرا شده است. هدف از اجرای این برنامه‌ها ارتقای دانش شهروندان درباره زندگی در شهر و اطلاع از حقوقشان بوده است. 

کد خبر 527281

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha