هومن غلامپور ارباستان، کارشناس مدیریت پسماندهای شهری: روزانه در کشور ما حدود ۵۸‌هزار تن پسماند تولید می‌شود که این میزان معادل یک‌سوم از وزن برج‌میلاد تهران است. به‌عبارت دیگر ایرانی‌ها هر سه‌روز یک‌بار، هم‌وزن برج میلاد، پسماند تولید می‌کنند و بر طبق آمار، حدود ۷۵درصد از این مقدار در زمین دفن می‌شود.

هم‌وزن برج میلاد زباله تولید مى‌كنیم!

دفن پسماندها، مخاطرات فاجعه‌باری را برای کره‌ی زمین و ساکنان آن دارد. به‌عنوان مثال، گازهای تولید شده از دفن پسماندها، باعث گرمایش زمین و ایجاد تغییرات اقلیمی، خشک‌سالی‌های شدید و باران‌های سیل‌آسا در نقاط گوناگون کره‌ی زمین می‌شود که این امر با آب‌شدن یخ‌های قطبی، از بین رفتن حیواناتی نظیر خرس‌های قطبی و پنگوئن‌ها، بالاآمدن سطح آب دریاها و اقیانوس‌ها و زیر آب رفتن شهرهایی نظیر ونیز ایتالیا یا کشورهایی مانند مالدیو همراه است.

از طرفی مایع خارج‌شده از پسماندهای دفنی که «شیرابه» نام دارد، به‌خاطر وجود ترکیبات سمی، باعث آلودگی آب‌های سطحی، زیرزمینی و خاک می‌شود و با وجود تمام مشکلاتی که گفته شد، هنوز این فرصت را داریم، تا با انجام کارهای زیر به کاهش تولید پسماندها در محل زندگی و مدرسه و جلوگیری از دفن آن‌ها کمک کنیم.

۱. جلوگیری از تولید پسماندها: به‌عنوان مثال با همراه‌داشتن کیسه‌های پارچه‌ای در هنگام خرید، می‌توانیم از تولید پسماند کیسه‌های پلاستیکی جلوگیری کنیم.

۲. کاهش تولید و سمیت پسماندها: با استفاده از شوینده‌های دوست‌دار محیط‌زیست، می‌توانیم باعث کاهش سمیت پسماند شده و با خرید محصولات به‌صورت فله‌ای به کاهش تولید پسماندهای بسته‌بندی کمک کنیم.

۳. تنظیف و تفکیک پسماندها: می‌توانیم در منزل با تفکیک‌کردن ظروف پلاستیکی، شیشه‌ها، کاغذ و مقوا و تنظیف آن‌ها و ارائه‌ی آن به مراکز مجاز بازیافت، میزان پسماندی که در زمین دفن می‌شوند را به‌طرز چشم‌گیری کاهش دهیم.

۴. بازیافت: می توانیم در منزل پسماندهای تر خود را به کود کمپوست تبدیل کنیم.

یادمان باشد که با انجام این کارهای ساده، می‌توانیم علاوه بر حفظ محیط‌زیست و بازیافت پسماندها و افزایش طول عمر کره‌ی زمین و موجوداتی که روی آن زندگی می‌کنند، از تردد و فعالیت عوامل غیرمجاز جمع‌آوری پسماندها (زباله‌گردها) در شهرهایمان جلوگیری کرده و به بهداشت عمومی شهرمان کمک کنیم.

کد خبر 527277

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha