جمعه ۳ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت بعضی‌ها به نام دفاع مقدس، کارهایی می‌کنند درصورتی که یک روز برای انقلاب، بیدارخوابی نکشیده‌اند و به قول خودشان توفیق حضور پیدا نکرده‌اند، اما زبان‌شان دراز است.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدباقر قالیباف که در سالروز فتح خرمشهر به خراسان رضوی سفر کرده است، پنجشنبه شب (2خرداد) در جمع جانبازان مجتمع توانبخشی امام خمینی (ره) پارک ملت مشهد حضور یافت و طی سخنانی، با تأکید بر این که امروز هم، دوران دفاع مقدس و جنگ است، اما جبهه آن فرق کرده، بر تلاش همه‌جانبه برای توسعه کشور و حفظ و نگاهداشت ارزشهای دوران دفاع مقدس تاکید کرد.

وی گفت: اگر همچون یاران جنگ، توفیق شهادت نداشتیم و بازمانده کاروان شهدا هستیم، امروز باید با همان شجاعت، روحیه و ایثارگری میدان جنگ، در جبهه و میدان دیگری که کمک به توسعه و پیشرفت کشور است، حضور یابیم و تلاش کنیم.

قالیباف، سالروز فتح خرمشهر و سوم خرداد را روز عزیزی برای همه ایثارگران خواند و خطاب به جانبازانی که در جمع آنها حضور یافته بود، گفت: صحبت کردن در جمع ایثارگران و جانبازان، بسیار سخت است و من در این جمع، حرفی برای گفتن ندارم؛ بنده و امثال من، در مقابل شما جز خجالت و شرمندگی چیز دیگری نداریم.

وی ادامه داد: یقین داشته باشید با همه وجود تلاش می‌کنم که دنبال‌رو راه شهدا و به دنبال تحقق اهدافی باشم که شما برای آن تلاش کردید؛ امروز شمایی که بر تختید و بر چرخید، مایه مباهات مایید.

فرمانده لشکر5 نصر در دوران دفاع مقدس تصریح کرد: مطمئن باشید که لحظه‌ای نه بر آن اهداف شک کردم، نه از آن راه منحرفم و نه لحظه‌آی آرام می‌نشینم. اگر غیر از این بود، مدیون شما عزیزان جانباز هستم و در قیامت جلوی مرا بگیرید.

قالیباف خاطرنشان کرد: دوران جنگ و دفاع مقدس، اوج علم و ایمان، عاشقی و عقلانیت و هنرنمایی دین در ابعاد مختلف بود و معتقدم مدیران ما امروز هم باید با همان روحیه کار کنند و کارآمدی دین را در اداره جامعه نشان دهند.

شهردار تهران اذعان کرد: امروز باید انقلاب و نظام، در عرصه‌های مختلف حفظ شود و نباید اجازه دهیم که در حوزه کارآمدی، دچار اشکال شویم و یا مشکلات معیشتی و اقتصادی، مردم را از نظام دلزده کند. در مواجهه با این مشکلات که هیچ تفاوتی از نظر توجه و لزوم رسیدگی، با مشکلات زمان دفاع مقدس ندارد، باید کارایی را محور قرار داد و معتقدم امروز انقلاب و نظام به کار و تلاش بسیار بیشتری دارد.

وی با بیان این که برخی حرفها را فقط در جمع شما جانبازان می‌توانم بزنم، ادامه داد: به شما قول می‌دهم با وجود همه زخم زبانهایی که می‌شنویم، در میدان بمانیم و به گونه‌ای عمل کنیم که همان راه شهدا، امام شهدا، طی شده و منویات مقام معظم رهبری، بدون هیچ شک و شبهه‌ای اجرا شود.

قالیباف با اشاره به تاثیر مدیریت تاثیرگذار حضرت امام خمینی (ره) در دوران دفاع مقدس و حتی پس از آن، تاکید کرد: امام می‌خواست نشان دهد که دین یک امر شخصی نبوده، و امری اجتماعی است و باید در جامعه حکومت کند. در این مراسم قالیباف از سه جانباز عملیات فتح خرمشهر تقدیر کرد.

شهردار تهران همچنین صبح جمعه در کنگره بزرگداشت 5 سردار و 30 شهید روستای اخلمد چناران گفت: خطر این که نظام، با ضعف کارآمدی، نتواند نیازهای مادی مردم را به درستی تامین کند، کمتر از خطر دشمن نیست.

 قالیباف افزود: اگر احساس جامعه و جوان امروز ما این باشد که جامعه و حکومت دینی نمی‌تواند نیازهای بحق و شرعی او را جواب دهد، این مهمترین چالش برای ما خواهد بود؛ لذا باید با همان روحیه تلاش در دوران دفاع مقدس و به دور از شعار و غوغا سالاری، خود را در حوزه‌های مختلف کارآمد کنیم.

وی ادامه داد: اگر کسی پستی را اشغال کند و این فرصتها را از دست بدهد، به خون شهدا و این انقلاب و مردم ظلم کرده است. قالیباف تصریح کرد: وقت محکوم کردن گذشتگان را نداریم؛ بلکه باید از گذشته درس بگیریم و امروز کار کنیم. وی خاطرنشان کرد: شهدا هم، خواستار عدالت و رفاه و آسایش بودند و قطعا دوست داشتند که ایران اسلامی، در تمام عرصه‌ها، سرآمد باشد.

قالیباف بر تلاش مضاعف و توأم با عقلانیت برای دستیابی به خواست شهدا، تاکید و تصریح کرد: این، یعنی مبارزه با آمریکا! در حالی که برداشتهای اشتباهی از مبارزه با آمریکا می‌شود.

 شهردار تهران همچنین ضرورت رشد اقتصادی را یادآور شد و گفت: باید بیکاری و فساد را از بین برد و اینها یعنی مبارزه با آمریکا! به همین دلیل، امروز، بیش از هر زمان دیگری، نیازمند اتحاد و یکپارچگی هستیم.

وی با تاکید بر این که نمی‌خواهم بگویم در کشور بحران داریم، چرا که وضع خیلی خوبی داریم، افزود: حرفمان این است که ما باید در چه شرایطی می‌بودیم و الان کجا هستیم؟

جانشین نیروی مقاومت بسیج در دوران جنگ، با گرامیداشت یاد تمام ایثارگران دوران دفاع مقدس افزود: اگر امروز یاد و نام شهدا نبود، ما در اینجا جمع نمی‌شدیم. نام و یاد شهدا، یک ظرفیت است که باید از آن استفاده کرد و کارآمدی را در جامعه به اثبات رساند.
وی از این که پس از سالیان دراز، در جمع مردم خوب منطقه اخلمد چناران حضور یافته است، ابراز خرسندی کرد و گفت: دوران دفاع مقدس، دورانی بود که مرد را از نامرد تشخیص می‌داد؛ همه ما مدیون شهدا هستیم و امام خمینی (ره) و شهدا بر گردن یکایک ما حق دارند.

قالیباف، خطاب به مخالفان جنگ و دفاع مقدس نیز گفت: اگر در کشور استقلال داریم، اگر امروز باعث ایجاد احیاء مجدد اسلام در دنیا شده‌ایم، ‌اگر مسلمانان در دنیا حرمت دارند، دشمنان نگران قدرت اسلام هستند، همه و همه به برکت خون شهدا و امام خمینی (ره) است.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: در اطراف کشور ما، ناامنی موج می‌زند و کسی که امنیت ندارد، هیچ ندارد؛ این درحالیست که ما به برکت خون شهدا دارای امنیت هستیم.
وی اظهار کرد: لازم نیست که کسی حزب‌الهی و یا انقلابی باشد تا مجاهدتهای شهدا را درک کند. اگر کسی یک جو، انصاف و غیرت داشته باشد، خود را در مقابل شهدا و خانواده آن‌ها، مدیون می‌داند.

این فرمانده جنگ در دوران دفاع مقدس، با بیان این که گرامیداشت یاد شهدا، عزت نهادن به خود ماست، افزود: باید به این گونه موارد توجه کرد و همیشه یاد شهدا را گرامی داشت. بر همین اساس، چنین مراسمهایی، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر بوده، هرچند کافی نیست.

قالیباف با اشاره به سالروز آزادسازی خرمشهر، اظهار کرد: آزادسازی خرمشهر نقطه عطفی در دوران دفاع مقدس بود و به واسطه آن خیلی ارزشها را باور کردیم؛ آزادسازی خرمشهر با فرماندهی بزرگمردی مانند امام خمینی (ره) و رشادتهای رزمندگان اسلام محقق شد و این ارزشمند است، ولی ارزش والاتر که با همه وجود آن را درک کردیم، این بود که «وعده الهی در زمینه پیروزی حق، تحقق یافتنی است».

وی ادامه داد: آزادسازی خرمشهر، اثبات وعده الهی و الگویی از مقاومت و ایثار بود و این واقعه بزرگ مصداقی از پیروزی خون بر شمشیر است.

 شهردار تهران خطاب به جوانان نیز گفت: شما جوانان، دوران دفاع مقدس را لمس نکردید. ما در این دوران آن قدر بزرگمرد داشتیم که بارها و بارها، صحنه حضور حضرت امام حسین (ع) بر بالین حضرت علی‌اکبر (ع) برایمان تداعی می‌شد. وی در ادامه یادآورشد: متاسفانه امروز، فرهنگ دفاع مقدس و شهادت، آن طور که باید و شاید مورد توجه قرار نمی‌گیرد و این کوتاهی باید جبران شود.

قالیباف، نسبت به آنچه که بعضی سوء‌استفاده‌ها از جنگ و شهادت خواند، هشدار داد و گفت: بعضی‌ها امروز آن چنان از جنگ و شهادت می‌گویند درحالیکه، آن روز که رفتن به جبهه، واجب کفایی بود، ردپایی در جبهه‌ها نداشتند و امروز سر سفره شهدا و دفاع مقدس نشسته‌اند. اینها حق ندارند رزمندگان آن دوران را محکوم کنند تا بگویند ما حقیم.

رئیس قرارگاه سازندگی سپاه خاتم‌الانبیاء در دوران دفاع مقدس، با بیان این که جبهه همیشه هست، افزود: دیروز به واسطه این که نظام در خطر دشمن بود، باید اسلحه دست می‌گرفتیم و با اوج عقلانیت، عشق ، علم و ایمان جنگ را اداره کردیم و نگاه احساسی به آن نداشتیم، امروز هم خطرات دیگری متوجه کشور است که کمتر از جنگ و تهاجم خارجی نیست و تازه در آن زمان، تفاوت بین خودی و دشمن مشخص بود.

وی به ترور مسئولان دلسوز نظام توسط مخالفان انقلاب و دشمنان، اشاره کرد و گفت: دشمنان هر کار می‌خواستند کردند، ولی انقلاب به برکت خون شهدا پا برجا ماند.

قالیباف در حاشیه این مراسم، کلنگ احداث یادمان شهدای گمنام را در منطقه توریستی اخلمد به زمین زد و خطاب به خیری که این زمین را وقف این کار کرده بود، گفت: دست شما را می‌بوسم؛ چراکه با این کار خود، یاد و نام شهدا را در منطقه حفظ کردید و انشاءاله همه با هم بتوانیم این بنا را تکمیل کنیم.

در این مراسم سردار حمید فهیمی‌راد، ئییس پلیس خراسان رضوی، فرماندهان سپاه استان و معاون فرماندار چناران نیز حضور داشتند.

کد خبر 52727

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز