مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۱
۰ نفر

استان البرز با ۳۲ درصد بیشترین و استان همدان با ۷.۵ درصد کمترین نرخ بیکاری زنان را در کشور دارند.

زنان سرپرست خانوار

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از کسب و کار نیوز، طبق آمار مرکز پژوهش‌های مجلس، نرخ بیکاری زنان در سال ۱۳۹۸ در ایران ۱۹ درصد بوده است. بر اساس این گزارش در بیشتر استان‌ها نرخ بیکاری زنان بسیار بیشتر از مردان و گاه تا دو برابر آنان است.

استان‌های البرز، یزد و خوزستان در نرخ بیکاری زنان، رتبه‌های اول تا سوم را دارند.

مطالعات انجام شده و آمارهای موجود در کشور بیانگر افزایش روزافزون تعداد زنان بیکار است. وضعیت بازار کار زنان در ایران در سال های مختلف نوساناتی داشته و آمار و ارقام بیانگر آن است که طی این سال‌ها میزان مشارکت زنان در عرصه‌های اقتصادی کاهش داشته و به تبع آن نرخ بیکاری آنان نیز در حال افزایش است.

عرضه کار برای زنان در سطح استان‌ها نیز بسیار محدود است؛ تا جایی که در برخی استان‌ها کمتر از ۱۰ درصد زنان به لحاظ اقتصادی فعال هستند.

اتاق بازرگانی تهران نیز در جدیدترین گزارش خود به بررسی شاخص‌های نیروی کار زنان و مردان استان تهران در پاییز سال ۱۳۹۸ پرداخته که براین اساس، نرخ بیکاری زنان ۱۵ تا ۲۴ ساله در استان تهران بیش از ۴۵ درصد است.

گزارشی دیگر حاکی از این است که نرخ مشارکت اقتصادی زنان در طول یک دهه گذشته همواره کمتر از ۱۷ درصد بوده و نرخ بیکاری زنان تحصیلکرده در پاییز ۹۷ به ۶۸ درصد رسیده است.

فعالان بازار کار معتقدند که یکی از دلایل مهم افزایش نرخ بیکاری زنان، افزایش میزان مشارکت آنان در مقابل ناکافی بودن فرصت‌های شغلی برای زنان جویای کار، به ویژه در سال‌های اخیر بوده است. به عبارت دیگر، افزایش عرضه نیروی کار به خصوص زنان متخصص، منجر به فزونی تعداد زنان در جست وجوی کار شده که نهایتا نرخ مشارکت آنان را تحت تاثیر قرار داده است.

کد خبر 526995

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha