مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

نخستین پیوند عصب ماستر (عصب جویدنی به عصب صورتی) به همت پزشکان بیمارستان نمازی شیراز روی دختر ۱۵ ساله‌ای انجام شد که به دلیل تومور گوش داخلی عملکرد صورت خود را از دست داده بود.

پیوند اعضا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از روابط عمومی بیمارستان نمازی شیراز، محمدصادق مسعودی، متخصص جراحی مغز و اعصاب با اعلام این خبر گفت: عصب صورتی (عصب هفتم مغزی) مسئول حرکت عضلات صورت شامل عضلات دور چشم، دور دهان، گونه و چانه است که در لبخند زدن و سایر حرکات صورت، نقش مهمی را در برقراری روابط اجتماعی و بیان حالات و احساسات ایفا می‌کند.

وی اظهار کرد: فلج این عصب ممکن است به دلایل مختلف از جمله سکته مغزی، مشکلات مادرزادی، ضربات به سر و صورت، تومور، التهاب، عفونت و موارد مشابه اتفاق بیفتد.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به نقش بسزای این عضلات در برقراری ارتباط فرد، افزود: فلج این عصب می تواند علاوه بر مشکلات جسمی، بر زیبایی و در نتیجه روابط روزمره و روحیات مبتلایان اثرات طولانی‌مدت و مخربی برجای گذارد؛ از این رو، پیوند عصب هفتم با استفاده از سایر اعصاب حرکتی سر و صورت، چندین دهه است که مورد توجه پزشکان و جراحان قرار گرفته و از این میان از اعصاب حرکتی مختلف برای کمک به این عصب استفاده شده است.

این عمل جراحی برای نخستین بار در کشور به صورت موفقیت آمیز، در اتاق عمل بیمارستان نمازی استان فارس برای دختر ۱۵ ساله‌ای که به دلیل تومور گوش داخلی از فلج تقریبا کامل سمت راست صورت خود رنج می‌برد، انجام شد.

کد خبر 526987

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha