در جلسه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا مباحثی همچون تشدید نظارت‌ها و بازرسی‌ها، کمبود تجهیزات و امکانات بیمارستانی، آمادگی دستگاه قضا در ورود به محدودیت‌ها و کمبود ماسک در بازار مطرح شد.

کرونا در چهارمحال

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، پیش از ظهر امروز سه‌شنبه ۱۰ تیر جلسه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در سالن ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با حضور استاندار چهارمحال و بختیاری و اعضای ستاد برگزار شد که رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به ارائه گزارشی از بیماری کرونا پرداخت، همچنین در خصوص اعمال محدودیت‌ها مباحثی انجام شد.  

مجید شیرانی در این جلسه اظهار کرد: بیش از چهار ماه است که دنیا، کشور و استان با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند. از اوایل اردیبهشت‌ماه با روند نزولی مواجه بودیم تا جایی که بیان شد در نقطه استوار ایستاده‌ایم که احتمال برگشت وجود دارد که تاکنون به واسطه رعایت و همدلی مردم و مسئولان با عوارض کم مواجه بودیم.  

وی گفت: عده کثیری از مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و مسئولان حوزه حاکمیتی استان نیز از عملکرد مطلوب برخوردار بودند گرچه ممکن است نقص‌هایی وجود داشته باشد.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تصریح کرد: مسئولان نیز وظیفه دارند از دستاوردهای عده‌ای که مراعات کرده صیانت و با افرادی که مراعات نکرده تنبیه یا برخورد انجام شود.  

وی تاکید کرد: کرونا هر روز تغییر چهره می‌دهد و ممکن است هر روز تصمیمات تغییر کند بنابراین نباید خود را سرزنش کرد. با توجه به شیوع و افزایش بیماری و موج دوم در کشور، باید حواس خود را جمع کرده زیرا ممکن است عوارض موج دوم بیشتر باشد که این نگرانی در استان ما بیشتر است.  

شیرانی اضافه کرد: براساس آمار، تعداد گرفتاری استان کمتر از ۱۰ درصد است که در انجام شد اری، سرعت سرایت بیشتر خواهد شد، کمبود تجهیزات و امکانات بیمارستانی از عواملی هستند که نگرانی ما را افزایش می‌دهد.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در ادامه تصریح کرد: نوع ماسک مهم بوده ولی استفاده همگانی از آن مهم است، اگر بیش از ۹۰ درصد افراد جامعه از ماسک استفاده کنند ویروس منتشر نخواهد شد و جلوگیری به عمل خواهد آمد. از بزرگترین تحولات اجتماعی، استفاده از ماسک است که باید فرهنگ‌سازی در این خصوص انجام شود.  

وی گفت: یکی از کاستی‌هایی که در کشور وجود داشت این بود که تصور نمی‌شد مدت ماندگاری ویروس طولانی شود و به همین دلیل برنامه‌ریزی‌ها کوتاه مدت بود، اگر تصور بر طولانی بودن ویروس بود باید طرح و برنامه ارائه می‌شد، گرچه در حال حاضر با بحرانی از بیماری مواجه هستیم که ممکن است تلفات افزایش یابد، بنابراین ناگزیریم تصمیمات کوتاه‌مدت بگیریم.  

شیرانی پیشنهاداتی را ارائه کرد و گفت: بیشترین آمار و گرفتاری مربوط به مراسمات ختم و عروسی است که لازم است محدودیت‌ها را تا سه هفته اعمال کرد، همچنین در آرامستان‌های از زدن داربست و حضور مداح و چیدن صندلی جلوگیری شود.  

 آمادگی دستگاه قضا در ورود به محدودیت‌ها

عبدالرضا علیمحمدی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان چهارمحال و بختیاری در ادامه این جلسه اظهار کرد: طبق آمار ارائه شده چاره‌ای جز ایجاد محدودیت نیست.  

وی تصریح کرد: پروتکل‌های بهداشتی اجرایی نمی‌شود تا جایی که امکان دارد باید تلاش انجام شود تا مراعات در این زمینه انجام شود.  

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان ادامه داد: چاره‌ای نیست زیرا آمار رو به افزایش است، از طرفی زیرساخت‌ها کافی نبوده و میزان دارو و امکانات بیمارستانی جوابگو نیست.  

علیمحمدی تاکید کرد: بسیاری از موارد را می‌توان از لحاظ قضایی ورود پیدا کنیم، جایی که محدودیت وجود دارد این آمادگی از سوی دستگاه قضا وجود دارد که ورود پیدا کند، زیرا باید مصلحت مردم نیز در نظر گرفته شود.  

هر خانه یک پایگاه سلامت از ۱۵ تیرماه

سیدراشد جزایری‌ رئیس مرکز بهداشت استان در ادامه جلسه بیان کرد: رونمایی از کمپین من ماسک میزنم تا از تو حفاظت کنم، اجرای پروتکل‌های بهداشتی توسط افراد، ادارات و صنوف و نظارت اولیه بر عهده سر صنف‌ها و نظارت تخصصی بر عهده دانشگاه است، با توجه به تغییر رفتار ویروس، باید آموزش جدید اعمال شود که از ۱۵ تیرماه راه‌اندازی هر خانه یک پایگاه سلامت در استان استارت زده می‌شود.  

جزایری ادامه داد: در هر خانواده یک فرد علاقمند انتخاب و از طریق فضای مجازی فیلم‌هایی برای فرد ارسال می‌شود تا خانواده خود را آموزش دهد و از این طریق تعداد موارد مثبت مشخص خواهد شد و در قطع و حذف زنجیره انتقال موثر خواهد بود.  

کمبود ماسک در بازار وجود دارد

محمدکاظم منزوی، معاون امور صنایع سازمان صمت استان در ادامه این جلسه اظهار کرد: با توجه به پروتکل‌های بهداشتی، اصناف تحت تاثیر شیوع ویروس قرار گرفتند. حدود ۸۰ درصد صنوف کم خطر و مابقی صنوف از جمله پاساژها، رستوران‌ها، آرایشگاه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و نمایشگاه‌ها پرخطر هستند که بیشترین مسائل اقتصادی برای این صنف‌ها پیش آمد. لازم است با توجه به اتمام زمان معافیت‌های مالی، باز هم معافیت‌ها اعلام شود.  

منزوی تصریح کرد: حدود ۱۶ واحد صنعتی استان ماسک و مواد ضدعفونی تهیه می‌کند و در این زمینه فعالیت دارد، از طرفی سه واحد تولید الکل ظرف ۲۰ روز راه‌اندازی شد، در حال حاضر با توجه به اینکه مشکل تامین مواد ضدعفونی و الکل در بازار وجود ندارد اما لازم است ماسک با قیمت مصوب وجود داشته باشد که در یک ماه اخیر دو واحد تولید ماسک در استان راه‌اندازی شد ولی کمبود در بازار وجود دارد.

کد خبر 526968

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha