پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: اتفاقات هنری در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، تحت‌الشعاع جشنواره فیلم کن در فرانسه قرار گرفتند.

اگرچه شهر ساحلی کن هزاران کیلومتر دورتر برگزار می‌شود اما حضور فیلمسازان مستقل از سراسر دنیا در این رخداد سینمایی، کانون توجه همه خبرگزاری‌ها و آژانس‌‌های خبری قرار می‌گیرد. کن که از ابتدا مسیر پر فراز و نشیبی را گذرانده، در دهه‌های اخیر قصد داشته به نوعی مقابل سینمای پر زرق و برق هالیوود عرض ‌اندام کند. معرفی و چهره‌سازی، سینماگران ناشناخته از گوشه و کنار دنیا، دکترینی است که در چند دوره اخیر کن کاملا جا افتاده است و تقریباً همه منتظرند تا با معرفی برندگان نخل طلایی این فستیوال، شگفت‌زده شوند.

اما به هر حال جذابیت‌های کن افزون بر فیلم‌هایی که روی پرده می‌فرستد، به حضور ستارگان سینما روی فرش قرمز است و این موضوع به خصوص در 4-3 سال اخیر کاملاً کن را از اهدف اصلی‌اش دور نگه داشته است.

ایران امسال تنها یک فیلم در کن دارد. «ترانه تنهایی تهران» ساخته سامان سالور به بخش دو هفته با کارگردانان این جشنواره راه یافت که البته بعد از بخش مسابقه نخل طلایی، مهم‌ترین بخش آن محسوب می‌شود. این فیلم که در جشنواره فیلم فجر گذشته کنار گذاشته شده بود، ماجرای دو پسرخاله ‌است در تهران که آنتن ماهواره نصب می‌کنند.

یکی از آنها رزمنده‌ای بسیجی است که در جبهه بی‌سیم‌چی بوده و دیگری مهندس مخابرات است که در زمینه تحصیل خود شغلی پیدا نکرده.

فیلم دیگری نیز از ایران در کن حضور دارد. فیلمی که البته به‌طور کامل ایرانی نیست. «برف» محصول کشورهای فرانسه، آلمان، آلبانی و ایران توسط آیدا بگیچ کارگردانی شده است و به زندگی همسران آن کشته‌شدگان روستای سربرنیتسا در بوسنی می‌پردازد.

 آنها در غیاب شوهران شهید و گمنامشان حاضر به واگذاری اراضی خود به زمینداران نیستند. این فیلم با حمایت و مشارکت سازمان مرکز سینمای تجربی و مستند ایران ساخته شده ولی متأسفانه در کاتالوگ‌های جشنواره کن نامی از ایران برده نشده است.

این موضوع با واکنش مدیرعامل این مرکز مواجه شد و خبرگزاری‌ها در این هفته خبر دادند که به‌زودی نام ایران و مرکز سینمای تجربی را به لیست تهیه‌کنندگان فیلم می‌افزایند.

کن 61 با «کوری» ساخته فرناندو مریلیس آغاز شد؛ فیلمی بر اساس رمان ژوزه ساراماگوی پرتغالی و با حضور جولیان مور. اگرچه کارگردان این فیلم عنوان کرد که دلیل انتخاب فیلم خود به عنوان افتتاح‌کننده کن را نفهمیده اما شاید علت این انتخاب همان سنت غافلگیری کن باشد.

 انتظار می‌رفت آخرین قسمت از سری فیلم‌های ایندیانا جونز با عنوان «اینداینا جونز و قلمرو جمجمه بلورین» ساخته استیون اسپیلبرگ و با تهیه‌کنندگی جورج لوکاس و بازیگری هریسون فورد که برای اولین بار و طی تدابیر شدید در کن اکران شد، این فستیوال را افتتاح کند. اما کوری جای ایندیانا جونز را گرفت.

اما ایران اگرچه در بخش مسابقه کن نتوانسته فیلمی معرفی کند، در عوض در بازار فیلم کن حضور پررنگی دارد. سینمای ایران در این چند سال که نتوانسته نماینده‌ای رسمی در کن داشته باشد، با حضور در بازار و گستراندن چتر سینمای ایران توانسته محصولات خود را به بازدید‌کنندگان که معمولا نمایندگان جشنواره‌های فیلم از گوشه و کنار جهان و مسئولان خرید تلویزیون‌ها و شرکت‌های فیلمسازی هستند عرضه کند. امسال چند فیلم توانسته‌اند نظر این بازدید‌کنندگان را جلب کنند و از حالا حضور یکی- دو فیلم در جشنواره‌های گوناگون دنیا محرز شده است.

سینمای خودمان

بیست و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان همدان یک ماه دیگر برای دومین‌سال پیاپی در این شهر برگزار می‌شود. دبیر خانه جشنواره اعلام کرده که آماده پذیرایی از 100هزار نفر از علاقه‌مندان سینما در این شهر برای حضور در این جشنواره است تا در طول 5روز برگزاری در 7 سالن سینمای شهروندان و شهرستان‌های تابعه آن خاطره‌ای خوش به جای بگذارد.

حضور فیلم‌های خارجی از چندین کشور جهان نیز به رونق این جشنواره می‌افزاید. اما از سوی دیگر برنامه اکران سینماها نیز در این هفته تغییراتی داشت.

«زن‌ها فرشته‌اند» ساخته شهرام شاه حسینی و «قرنطینه» به کارگردانی منوچهر هادی در کنار «همخانه» مهرداد فرید به جمع فیلم‌های چهره اضافه شدند. این در حالی است که «دایره‌زنگی» ساخته پریسا بخت‌آور هم پس از 2 ماه اکران، به باشگاه یک میلیاردی‌ها پیوست.

تئاتر ایران

تئاتر به دلیل نزدیک شدن به روزهای پرشکوه آزادسازی خرمشهر در حال و هوای جشنواره‌ ملی تئاتر مقاومت بود که هنرمندان 12 شهرستان با 16 نمایش در آن شرکت دارند.

افزون بر آن برنامه‌های سراسری اردیبهشت تئاتر ایران که با روشن شدن مشعل تئاتر در شهرهای مختلف به دست هنرمندان پیشکسوت و با تقدیر از چهره‌های فعال تئاتر هر شهر بر پا بود، آخرین دوره خود را در شهر یزد در این هفته به پایان رساند.

در این هفته چند نمایش نیز در سالن‌های مختلف تهران جای خود را با نمایش‌های دیگر عوض کردند.

هنرهای تجسمی در ایران

این هفته با رونمایی آثار جدید استاد فرشچیان درسعدآباد، آغاز شد و 2 تابلوی مینیاتور «غدیر» و «کوثر» این هنرمند نام آشنا که به طور امانی در اختیار سعدآباد قرار گرفته در معرض دید عموم قرار گرفت.همچنین نمایشگاه دو سالانه عکس جهان اسلام و کاریکاتور غزه نیز به کار خود ادامه می‌دهند.

کد خبر 52694

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز