مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: پزشکان می‌گویند که به نوزادان زیر شش ماه نباید آب داد زیرا دریافت زیاد آب آنها را در خطر عارضه‌ای بالقوه مرگبار به نام مسمومیت با آب قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز دکتر جنیفر آندرس متخصص فوریت‌های اطفال در مرکز کودکان ییمارستان جانز هاپکینز در این باره می‌گوید: "هنگامی که نوزادان تشنه هستند و مایعی که آنها نیاز به نوشیدن آن دارند شیر مادر یا شیر خشک آماده شده است."

به گفته او از آنجایی که کلیه نوزادن هنوز بالغ نشده است، دادن مقادیر بیش از حد آب باعث می‌شود که آنها املاح (سدیم) را به همراه زیادی آب از کلیه دفع کنند.

از دست دادن سدیم و کاهش میزان از حد طبیعی در بدن می‌تواند بر فعالیت مغز تاثیر بگذارد، به طوری که اولین علائم مسمومیت با آب شامل تحریک‌پذیری، خواب‌آلودگی و سایر تغییرات روانی است.

سایر علائم شامل کاهش درجه حرارت بدن (معمولا به زیر 36 درجه)، پف کردگی و تورم صورت و تشنج است.

به گفته آندرس علائم اولیه پنهانی هستند، بنابراین تشنج ممکن است اولین علامتی باشد که والدین متوجه آن می‌شوند. البته در صورتی که کودک فورا تحت مراقبت پزشکی قرار گیرد، این تشنج‌ها احتمالا  پیامدهای درازمدتی نخواهد داشت.

آندرس و همکارانش می‌گویند آب به عنوان یک نوشیدنی برای  کودکان شش ماه و کمتر باید کنار گذاشته شود. والدین همچنین باید از دادن شیرخشک بیش از حد رقیق‌شده به کودک اجتناب کنند.

آندرس می‌گوید ممکن است مناسب باشد که در برخی موارد برای مثال در موارد یبوست یا در آب و هوای گرم مقدار اندکی آب به نوزادان بزرگتر داد، اما والدین باید همیشه پیش از انجام این کار با متخصص اطفال مشورت کنند، و تنها 30 تا 60 سی‌سی در یک بار به نوزاد آب بدهند.

اگر والدین فکر می‌کنند که کودکشان دچار مسمومیت با آب شده است، یا اگر نوزاد دچار تشنج شده است، باید فورا کودک را به نزد پزشک ببرند.

کد خبر 52686

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز