یک بررسی جدید شواهدی از رابطه میان موارد شدید بیماری کووید-۱۹ ناشی از ویروس کرونا و عوارض مغزی یافته است.

Brain coronavirus

اما پژوهشگران مطمئن نیستند که این عوارض به طور مستقیم ناشی از بیماری کووید-۱۹ باشد.

این بررسی مقدماتی که نخستین بررسی ملی در بریتاینا درباره عوارض عصب‌شناختی این بیماری است این هفته در ژورنال «لنست روانپزشکی» منتشر شده است.

پژوهشگران در طول سه هفته در ماه آوریل ۱۵۳ بیمار بستری‌شده در بریتانیا را که تشخیص تازه تایید شده یا احتمالی کووید-۱۹ و همزمان  تشخیص تازه بیماری عصب‌شناختی یا روانپزشکی داشتند، مورد پرسش قرار دادند.

پژوهشگران دریافتند که در میان ۱۲۵ بیمار با سوابق کامل پزشکی، ۵۷ بیمار دچار سکت مغزی به علت لخته خون در مغز و ۳۹ بیمار دچار اختلال وضعیت روانی شده‌اند. در میان بیماران دچار اختلال وضعیت روانی، ۱۰ بیمار دچار روانپریشی (جدا شدن از واقعیت) و هفت بیمار دچار آنسفالیت (التهاب مغز) شده بودند.

سن بیماران در طیفی از ۲۳ سال تا ۹۴ سال بود. بر اساس گزارش این پژوهشگران گرچه سکته مغزی در میان بیماران سالمندتر شایع بود، اختلال وضعیت روانی در همه گروه‌های سنی رخ داده بود.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یواس‌تودی دکتر بندیکت مایکل از دانشگاه لیورپول که این بررسی را سرپرستی کرده بود، گفت: «با اینکه اختلال وضعیت روانی بوسیله پژوهشگران دیگر نیز در بیماران کرونا گزارش شده است، اما ما از شمار زیا د موارد آن به خصوص در بیماران جوانتر و گستردگی نشانگان بالینی آن شگفت‌زده شدیم.»

بابک جهرمی، جراح مغز و اعصاب در سازمان پزشکی نورث‌وسترن آمریکا می‌گوید این بررسی گرچه کوچک است، اما به ترسیم تصویر بزرگتری از انواع بسیار اثرات عصب‌شناختی کووید-۱۹ کمک می‌کند.

جهرمی می‌گوید: «با این که ما در طول چند ماه گذشته دریافته‌ایم که بیماران بستری‌شده کووید-۱۹ در معرض خطر بیشتر دچار شدن به سکته‌های مغزی ایسکمیک (ناشی از انسداد رگ‌ها با لخته‌های خونی) هستند، یافته‌های این بررسی نشان می‌دهد اختلالات روانپزشکی هم ممکن است در بیماران بستری‌شده رخ دهد.»

تا به حال بیش از ۳۰۰ مقاله درباره رابطه احتمالی میان کووید-۱۹ و عوارض عصب‌شناختی منتشر شد است. چند تا از این بررسی‌ها ازجمله بررسی‌هایی در چین و در فرانسه نشان دادند که بیماران دچار عفونت با ویروس کرونا اغلب علائم عصب‌شناختی گزارش می‌دهند.

یک بررسی در آلمان بر اساس کالبدشکافی بیماران درگذشته کرونا التهاب در مغز را نشان داده و کالبدشکافی‌ها در ماساچوست میزان‌های پایینی از ویروس را در مغز یافته است.

پزشکان در ماه آوریل (فروردین) در نیویورک افزایش ناگهانی در میزان سکته‌های مغزی در بیماران در سنین پایین‌تر گزارش کردند.

پزشکان در بیمارستان مونت‌ سینایی در این شهرپنج بیمار زیر ۵۰ سال را گزارش کردند که دچار سکته مغزی بر اثر انسداد در عروق بزرگ شده بودند.

کارشناسنان می‌گویند با توجه به شیوع جهانی کرونا ممکن است این رابطه میان کووید-۱۹ و عوارض مغزی صرفا تصادفی باشد.

به خصوص درباره بیمارانی که علائم روانپریشی را بروز داده‌اند، باید مسئله انزوا و فاصله‌گیری اجتماعی به علت شیوع کرون هم باید در نظر داشت.

به نظر کارشناسان یافته‌ها یاین بررسی می‌تواند اساس بررسی‌های آینده برای یافتن پاسخ به پرسش‌ها در این مورد باشد، از جمله اینکه چه کسانی به عوارض عصب‌شناختی یا روانپزشکی حساس‌ترند و اینکه آیا این عوارض ناشی از حمله مستقیم ویروس به سلول‌های مغزی است یا نتیجه ایجاد پاسخ التهابی شدید زیان‌آور دستگاه ایمنی بدن نسبت به ویروس.

بررسی‌ها در هنگام شیوع یک ویروس کرونای دیگر عامل «سارس» یا نشانگان شدید حاد تنفسی در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ نیز بروز عوارض مغزی در بیماران را نشان داده بود.

از طرف دیگر،‌ به غیر از عوارض حاد مغزی مانند سکته مغزی یا خونریزی مغزی باید به اثرات درازمدت‌تر ویروس کرونا بر مغز هم فکر کرد.

کد خبر 526776

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha