دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۴
۰ نفر

مرکز ملی فرش ایران، فرش ۲ رو تلفیق فرش و گلیم خانم «پری اسکندری» بانوی هنرمند کرمانشاهی را ثبت ملی کرد.

فرش و گلیم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، پری اسکندری طراح و مخترع فرش ۲ طرفه (یک‌طرف فرش و یک‌طرف گلیم) دوشنبه نهم تیر گفت: این طرح یک ایده کاملاً نو، جدید و خلاقانه است که برای اولین بار در صنعت فرش بافته‌شده است.

او توضیح داد: بارها با روش‌های مختلف برای بافتن فرش ۲ طرف تلاش کرده اما هر بار گره‌های فرش یا گلیم از پشت مشخص و اجازه بافت طرف دیگر نمی‌داد که پس از ماه‌ها کوشش روشی را اختراع کردم که کاملاً گره‌های فرش بافته‌شده مشخص نباشد.

اسکندری اظهار کرد: این طرح برای اولین بار اجراشده و ایده‌ای بسیار خلاقانه و ابتکاری در صنعت فرش است برهمین اساس مرکز ملی فرش ایران آن را به ثبت ملی رسانده است.

این بانوی هنرمند کرمانشاهی بافتن گلیم پشت فرش را باعث ماندگاری بیشتر آن دانست و گفت: حتی در دستگاه‌های تولید فرش ماشینی نیز این قابلیت تعبیه نشده که فرشی ببافند که یک‌طرف آن گلیم و یک‌طرف فرش باشد زیرا تاکنون هیچ‌کسی ایده و طرحی برای پوشاندن گره‌های فرش یا گلیم ارائه نکرده است و از همین رو این طرح، خلاقانه و نو است.

اسکندری در خصوص نحوه ثبت ملی طرح فرش خود نیز گفت: حدود ۱۰ ماه طول کشید با کمک کارشناسان و مدیران اداره فرش سازمان صنعت و معدن و تجارت استان این طرح در مرکز ملی فرش ایران به ثبت برسد. 

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از کودکی در کار فرش دست‌بافت است و از سال ۸۴ کارگاه فرش‌بافی (دست‌بافت) خود را راه‌اندازی کرده و به دلیل تجربه و مهارت بالایی که در امر فرش دارد، همواره از سوی آموزشگاه‌ها و نهادها برای آموزش علاقه‌مندان به‌عنوان مدرس فعالیت کرده و تاکنون افراد فراوانی را آموزش داده است. 

اسکندری افزود: اکنون ۲۲ نفر در کارگاه فرش‌بافی او مشغول هستند و اگر مدیران استان از او حمایت تسهیلاتی کنند می‌توان کارگاهایش را توسعه دهد و طرح فرش ۲ رو را به تولید انبوه برساند و برای استان کرمانشاه درزمینهٔ صنعت فرش یک برند مهم با اشتغال‌زایی بالا به وجود آورد.

کد خبر 526724

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha