دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
۰ نفر

رئیس سازمان صمت لرستان به ثبت ملی نقشه فرش لُری اشاره کرد و گفت: در استان ظرفیت بالقوه ۲۳ هزار نفری از فرش بافان داریم که تنها ۱۳ هزار نفر از آن‌ها فعال هستند.

فرش

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محمدرضا صفی‌خانی در جلسه شورای فرش استان که دوشنبه ۹ تیر برگزار شد، اظهار کرد: پنج سال پیش استارت تحول بنیادین در فرش استان مطرح شد که در آن زمان با حضور مسئولان استانی جامعه هدف دعوت شده و یک سری تکالیف برای هرکدام مشخص شد.

وی ادامه داد: فرش لرستان ریشه در تاریخ و فرهنگ این مردم دارد و بافندگان آن نیز مادران و زنان ما هستند که این هنر را نسل به نسل حفظ کرده‌اند و ما در شرایطی قرار داشتیمکه فرشی به نام فرش لُری داشتیم اما نقشه آن تنها در ذهن مادران ما بود.

رئیس سازمان صمت لرستان ادامه داد: تمام سعی و تلاش ما این بود که فرش لرستان براساس مبانی علمی و فنی جایگاه خود را حفظ کند. در همین راستا هم فرش لرستان ثبت جهانی شده‌ است.

صفی‌خانی ثبت ملی نقشه فرش لُری با زحمات طراحان و بافندگان را یادآور شد و افزود: تاکنون بافندگان، طراحان و فعالان بخش خصوصی به تعهدات خود عمل کرده‌اند اما با توجه به مشکلاتی که وجود دارد دولت به تعهدات خود در این زمینه عمل نکرده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر فرش لُرستان جایگاه قابل توجهی دارد. ۱۳ هزار نفر اشتغال فعال در حوزه فرش در استان داریم که این آمار قابل ارتقاست.

رئیس سازمان صمت لرستان افزود: اولین تعهد ما تکمیل بازارچه دائمی فرش در استان است. زمانی خرم‌آباد بارانداز فرش کشور بود اما اکنون در کل شهر دو فروشنده فرش دستباف نداریم این درحالی است که باید بتوانیم جشنواره فرش دستباف برگزار کرده و محصولات را در بازار ملی و جهانی عرضه کنیم.

صفی‌خانی به صادرات فرش دستباف لرستان برای اولین بار طی سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: جا دارد اعتباری برای تکمیل بازارچه دائمی فرش در نظر گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: بافندگان ما در نظر بیمه تأمین اجتماعی امنیت ندارند. در حال حاضر حدود ۵۰۰۰ نفر از بافندگان ما بیمه هستند که دائماً ریزش دارند این درحالی است که ۳۰ درصد افزایش تولید داشته‌ایم.

صفی‌خانی گفت: تسهیلات بانکی در حوزه فرش می‌تواند خیلی کمک کننده باشد، طرحی در نظر داریم که هر خانه یک فرش دستباف که در قالب آن و با کمک بانک قرض‌الحسنه مهر کارت خرید فرش دستباف به متقاضیان داده می‌شود و آن‌ها با حضور در فروشگاه های فرش دستباف طرف قرارداد می‌توانند از فرش‌های دستباف لُری خرید کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان افزود: ما در استان حدود ۵۰۰ هزار خانوار داریم که با اجرای آن حدود ۵۰۰ هزار تخته فرش دستباف به فروش می‌رسد که در این طرح از فرش لُری تا تمام ابریشم را می‌توانیم داشته باشیم.

وی عنوان کرد: طرح خوشه فرش در استان آغاز شده و باید تا پایان ادامه پیدا کند چراکه ما در استان ظرفیت بالقوه ۲۳ هزار نفری از فرش بافان داریم که تنها ۱۳ هزار نفر از آن ها فعال هستند و ما می‌توانیم با اجرای این طرح ظرفیت بافندگان فعال را بالاتر برده و بافندگان غیرفعال را نیز وارد بازار کار کنیم.

صفی‌خانی تأکید کرد: یکی‌از محورهای توسعه استان به ویژه که فرهنگ ما را نیز صادر می‌کند، حوزه فرش است که در بحث گردشگری نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

کد خبر 526713

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha