مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۴
۰ نفر

معرفی شیراز به‌عنوان یکی از شهرهای نمونه دوستدار کودک از سوی سازمان یونیسف وابسته به ملل متحد امکان پیوستن شیراز به شبکه جهانی دوستدار کودک را در پرتو برنامه‌های جامع‌نگر و کلان اجتماعی فراهم کرده است.

بازی کودکان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز دوشنبه نهم تیر در جمع خبرنگاران عنوان کرد: یونیسف سازمان کودکان ملل متحد، شیراز را به‌عنوان شهر الگو (پایلوت) دوستدار کودک معرفی کرده است و  دلیل توجه فعالان اجتماعی به دوران کودکی حاصل بزرگسالانه شدن فضای عمومی و عدم فعالیت کودکان در این فضاست.

مرتضی جعفری ادامه داد: ساختار نامناسب فیزیکی و اجتماعی شهرها منجر به حذف کودکان از فضای عمومی و انزوای آنان در فضای خصوصی شده است و این انزوا تا زمانی است که کودکان در جریان بزرگ شدن و با کسب مهارت‌های مختلف بتوانند به افرادی مفید برای جامعه بدل شوند.  

معاون فرهنگی شهردار شیراز گفت: امروزه شهر محیطی ناامن برای کودکان است، این در حالی است که چشمان ناظر بر شهر می‌تواند امنیت فعالیت کودکان را فراهم کند.  

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز عنوان کرد: موانع بر سر راه حقوق کودکان صرفا عمرانی و کالبدی نیست و به‌طورکلی آن را باید به سه دسته نظری، حقوقی و اجرایی تقسیم کرد؛ بر این اساس راهکارهای رسیدن به این حقوق را می‌توان در ضرورت تشکیل نهاد ملی برای کودکان، ضرورت شبکه‌سازی نهادهای دولتی و غیردولتی و ارائه طرح‌های موفق حاصل از همبستگی با سازمان‌های مردم‌نهاد دانست که سازمان فرهنگی شهرداری به سهم خود سعی در ایجاد این هم‌افزایی و اجماع مفید بین بخشی و بین سازمانی دارد.  

جعفری افزود: با رفع موانع شهری و توجه کانونی به دوران کودکی با تکیه‌بر برنامه‌های جامع، حقوقی و اجرایی که در دست اقدام است، می‌توان گفت گامی بلند در راه احقاق حقوق پایمال شده کودکان و از همه مهم‌تر تحقق توسعه پایدار برداشته می‌شود.  

معاون فرهنگی شهردار شیراز ابراز کرد: توسعه پایدار به توانمندی منابع انسانی و به‌ویژه کودکان مرتبط است و در اینجا نقش نهادهای متولی امر کودکان در آن بسیار بنیادی و ریشه‌ای است؛ زیرا برای عبور از تمام مشکلات اعم از اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، کالبدی و تحقق توسعه باید از کودکان و به‌طور خاص نهادهای متولی آنان آغاز کرد.  

جعفری بیان کرد: شورای اسلامی شهر دوره پنجم و شهرداری شیراز استان فارس بر اساس اسناد بالادستی و با رویکرد انسان‌گرایانه و گفتمان توسعه فرهنگی و اجتماعی، شعار شیراز شهر دوستدار کودک را سرلوحه سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات کلان خود قرار داده است.

وی گفت: معیار انسان‌گرایی شهری از نظر شهرداری شیراز توجه به گروه‌های خاص و آسیب‌پذیرتر جامعه است، در این زمینه سنجش میزان کودک‌مداری در محلات و مناطق مختلف شهر شیراز بررسی می‌شود؛ چراکه شهر دوستدار کودک مطابق پیمان جهانی کودک و اعلامیه جهانی حقوق بشر سعی در دستیابی به حقوق کودکان دارد.  

همچنین معاون‌ اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز بیان کرد: شهر دوستدار کودک باید جایگاهی مناسب برای رشد کودکان در همه سنین باشد، زندگی ایمن را تضمین کند و دسترسی به خدمات و تسهیلات را برای همگان فراهم آورد و به‌عنوان ساختارهای محیطی حمایت‌های لازم را از کودک برای پایه‌ریزی اهداف و برنامه‌هایش در محیط فراهم سازد.

بتول معلم افزود: در این زمینه اقداماتی همچون تشکیل دبیرخانه دائمی شهر دوستدار کودک، تشکیل کارگروه‌های متناظر آن، تشکیل شورای شهر کودک و نوجوان، راه‌اندازی پایگاه‌های سیار ارائه خدمات اجتماعی شامل ۲ دستگاه اتوبوس نشاط اجتماعی کودک و نشاط اجتماعی نوجوان و نیز راه‌اندازی کلینیک تخصصی حقوق کودک در دستور کار شهرداری شیراز قرارگرفته است.  

وی اظهار کرد: هم‌افزایی میان ارگان‌های رسمی دولتی، خصوصی و نهادهای مردم‌نهاد فعال، ابلاغ و به‌کارگیری ضوابط و استانداردهای بین‌المللی اجتماعی معطوف به کودکان در حوزه شهری، تهیه اطلس اجتماعی کودکان و اجرای پیمایش‌های میدانی اولویت‌دار باهدف توصیف وضع موجود کودکان شهر شیراز ازجمله دیگر اقدامات در این زمینه است.  

معلم شناسایی و توانمندسازی و حمایت دائمی دانش‌آموزان مستعد مناطق محروم را نیز از راهکارهای پیش روی شهرداری شیراز برای حفظ این عنوان دانست.

کد خبر 526711

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha