دولت سومالی ادعا کرده است یک ناوگان بزرگ از کشتی‌های ماهیگیری ایرانی از یک سال پیش به شکل غیرقانونی در آب‌های این کشور مشغول فعالیت و صید ماهی است.

كشتي ماهيگيري با پرچم ايران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، دیده‌بان ماهیگیری جهانی که یک از چهار سال پیش با همکاری گوگل فعالیت کشتی‌های صید را رصد می‌کند، مدعی است از آنجا که دولت سومالی نمی‌تواند بر مرزهای دریایی گسترده خود نظارت کند، کشتی‌های ایرانی با آسودگی تمام خزانه ماهی‌های این کشور آفریقایی را خالی کرده‌اند. سومالی با کمبود شدید مواد غذایی و انبوه شهروندان گرسنه درگیر است و از ایران خواسته ماجرای حضور کشتی‌های ماهیگیری خود را در آب‌های آفریقا بررسی کند.

داده‌های موجود در سازمان‌های مردم‌نهاد نشان می‌دهد ناوگان کشتی‌های ماهیگیری ایران شامل ۱۹۲ کشتی می‌شود؛ شش برابر بزرگ‌تر از ناوگان چینی با ۳۱ کشتی به شکل قانونی و داشتن پروانه صید در آب‌های سرزمینی سومالی فعالیت می‌کنند. این گروه مدعی شده‌اند کشتی‌های ایران از ژانویه ۲۰۱۹ تا آوریل ۲۰۲۰ در آب‌های یمن و سومالی به ماهیگیری مشغول بوده‌اند و دامنه فعالیت آنها حتی تا آب‌های ساحلی (ویژه ماهیگیری صنعتی مردم سومالی) هم کشیده شده است.

وزیر ماهیگیری و منابع دریایی سومالی از مقام‌های ایرانی خواست برای پایان دادن به فعالیت این ناوگان بزرگ همکاری کنند. سومالی با چند تهدید بزرگ دست به گریبان است؛ از جمله گرسنه ماندن بیش از ۳۰ درصد جمعیت ۱۵ میلیونی، هجوم گسترده ملخ‌ها، راه افتادن سیل‌های ویرانگر، خشکسالی و البته شیوع ویروس کرونا. سازمان ملل پیش‌تر اعلام کرده بود ۲.۷ میلیون نفر در سومالی در آستانه قحطی و ۲.۹ میلیون نفر در معرض گرسنگی شدید هستند.

پلیس دریایی سومالی می‌گوید بزرگ‌ترین ناوگان صید قاچاق بیشتر با پرچم ایران فعالیت می‌کند و برخی کشتی‌ها هم پرچم کشورهای پاکستان، هند و سریلانکا را برافراشته‌اند. منابع خبری گزارش داده‌اند حضور این کشتی‌ها در آب‌های ساحلی سومالی که برای صید داخلی در نظر گرفته شده، اقدامی علیه امنیت ملی این کشور آفریقایی است.

کد خبر 526698

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    0 0
    آش نخورده و دهن سوخته. ما که نه موز سو مالی رو خوردیم نه ماهیش رو. ماهی های خلیج فارس هم آقایون به چین فروختن .