ویروس کرونا با سرعت هرچه تمام‌تر می‌تازد و کردستان برای دومین ماه متوالی در ردیف پنج استان قرمز در کشور قرار گرفته و از دیگر سو خبری از اعمال محدودیت‌ها هم در میان نیست.

كرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، روند رو به رشد افراد مبتلا به ویروس کرونا در استان کردستان همچنان ادامه دارد و به دلیل شیوع گسترده و شمار افراد مبتلا کردستان برای دومین ماه متوالی در ردیف استان‌های قرمز کشور قرار دارد.

این روزها بر در و دیوار شهرها و حتی روستاهای استان کردستان و همچنین در لابه‌لای صفحات افراد مختلف در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، آگهی متعددی از فوت افراد پیر و جوان، زن و مردم و از همه اقشار که به دلیل کرونا جان خود را از دست داده است به چشم می‌خورد.

کرونا از همه قشر در استان کردستان قربانی می‌گیرد تا جایی که روز پنج‌شنبه پنجم تیر رامین محمدی، کارمند بانک در سنندج جان خود را از دست داد و روز بعد از وی هم مسئول امور اداری اداره کل امور مالیاتی استان کردستان فوت کرد.

روند شیوع کرونا در بعضی از ادارات و سازمان‌های دولتی استان از جمله بانک‌ها باعث شده است تا بخشی از کارکنان و پرسنل آنها در محل فعالیت خود حاضر نشوند و ترس از شیوع و همه‌گیری این بیماری در میان سایر پرسنل هم افزایش پیدا کرده است.

در کنار این مهم آمارهای اعلامی از سوی دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم نشان می‌دهد که روند رو به رشد ابتلای افراد به ویروس کرونا و افزایش شمار کرونایی های بدحال و بستری شده در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان نیز همچنان در حال افزایش است.

در لابه‌لای خبرهای رسمی منتشر شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، هر از چندگاهی آماری از سوی افراد غیرمسئول از اعضای شورای اسلامی شهرها گرفته تا نماینده مجلس منتشر می‌رود که با واقعیت فرسنگ‌ها فاصله دارد.

استفاده از ظرفیت تمامی بیمارستان‌ها

شمار مبتلایان در استان کردستان به جایی رسیده است که تمامی بیمارستان‌های سطح استان هم اکنون برای بیماران کرونایی اختصاص پیدا کرده و در کنار این مهم افراد زیادی به دلیل وضعیت مناسب عمومی در منازل خود قرنطینه شده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به روند رو به رشد شیوه کرونا در این استان، گفت: با وجود هشدارهای داده شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی در خصوص وضعیت تیرماه، به دلیل مسائل مختلف از جمله عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی مردم شاهد پیک این ویروس در استان کردستان هستیم.

ابراهیم قادری ادامه داد: در طول سال‌های اخیر هیچ گاه میزان استفاده از تخت‌های بیمارستانی استان کردستان به ۷۰ درصد نرسیده ولی شیوع گسترده کرونا باعث شده است تا ۷۰ درصد از ظرفیت بیمارستانی استان کردستان در اختیار قرار گیرد و این وضعیت نشان دهنده شیوع گسترده این ویروس در استان کردستان است.

وی ادامه داد: در صورت عدم خود مراقبتی و عدم رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت، هر یک نفر بیمار مبتلا به ویروس کرونا می‌تواند ۴۰۰ فرد سالم را مبتلا کند.

قادری شناسایی و قرنطینه خانگی افراد علامت دار را لازم و ضروری برشمرد و اظهار کرد: برای پیشگیری از شیوع بیشتر آن رعایت فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک تنها راه پیش روی مردم در طولانی مدت است تا زمانیکه واکسن مناسبی برای بیماری کشف شود.

وی افزود: استفاده از ماسک در اماکن عمومی اجباری و برگزاری مجالس شادی و عزا در این شرایط ممنوع است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: در مواردی محلی که موجب تجمع افراد و خطر ابتلاء به این بیماری باشد، در هر صورتی برای حفظ سلامت عموم باید تعطیل شود.

کردستان جز پنج استان با وضعیت قرمز کشور است

در حالی که ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در استان کردستان در حال تکمیل شدن بوده و حتی شمار بیماران کرونایی بدحال نیز روز به روز در حال افزایش است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در خصوص وضعیت شهرستان‌های مریوان، بیجار و قروه و احتمال شیوع گسترده در آنها هشدار داد.

فرزین رضاعی در این خصوص اعلام کرد: بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت استان کردستان به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا در ردیف پنج استان قرمز کشور قرار دارد.

وی ادامه داد: متأسفانه طی دو هفته اخیر علاوه بر شهرستان سنندج، شهرستان‌های مریوان، بیجار و قروه نیز در وضعیت نگران کننده‌ای قرار گرفته‌اند و به همین دلیل نیاز است که مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را به عنوان یک اصل ضروری و مهم در دستور کار قرار دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: در حال حاضر تمامی بیمارستان‌های استان کردستان درگیر ویروس کرونا شده‌اند و کادر بهداشت و درمان نیز از این وضعیت به شدت خسته شده‌اند و به همین دلیل نیاز است که مردم همکاری و مشارکت بهتری داشته و نسبت به رعایت مسائل بهداشتی و پروتکل‌های اعلام شده حساسیت بیشتری داشته باشند.

وی در واکنش به انتشار اخباری در خصوص آمارهای افراد مبتلا و همچنین فوت شدگان به دلیل ویروس کرونا در استان کردستان، عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی تنها مرجع رسمی انتشار آمار به شمار می‌رود و به همین دلیل انتظار می‌رود که مردم به آمارهای اعلام شده از سوی دیگر افراد توجهی نداشته باشند.

رضاعی گفت: ما بر اساس نتایج آزمایش‌های انجام شده و در صورتی که فرد فوت شده قطعاً مبتلا به ویروس کرونا بوده باشد، آن را اعلام می‌کنیم و به همین دلیل مرگ‌های مشکوک و آزمایش نشده در ردیف فوت شدگان به ویروس کرونا قرار نمی‌گیرند.

در حالی که وضعیت قرمز کردستان همچنان ادامه دارد ولی چند روزی است که خبری از برگزاری جلسات ستاد استانی مقابله با کرونا در کردستان در میان نیست و گویا ضرورتی برای برگزاری این جلسات وجود ندارد.

یکی از توجیه‌های مسئولان استانی و حتی شهرستانی کردستان در خصوص اعمال محدودیت برای مقابله بهتری با ویروس کرونا، نداشتن اختیار از سوی مراجع مسئول کشوری بود و در حالی که ۹ روز از دادن اختیار به استانداران استان‌های مرزی از سوی رئیس جمهور مبنی بر اعمال محدودیت‌های مورد نیاز می‌گذرد، ولی همچنان در استان کردستان خبری از این محدودیت‌ها در میان نیست.

اقدامات عملی‌تر و مناسب با وضعیت کنونی استان کردستان در کنار جلب اعتماد و همراهی مردم برای مقابله با ویروس کرونا دو نیاز اساسی و ضروری استان کردستان در شرایط فعلی است که هیچکدام از این دو اولویت مهم مورد توجه قرار نگرفته و به همین دلیل وضعیت قرمز کردستان همچنان ادامه داشته و روز به روز بر شمار تلفات این ویروس منحوس افزوده می‌شود.

کد خبر 526602

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha