هر سال همزمان با آغاز ثبت‌نام مدارس، ماراتن پیدا کردن مدرسه دولتی مناسب، برای بسیاری از پدر و مادرها به‌خصوص والدین کلاس اولی شروع می‌شود و گاهی تا پایان تابستان ادامه دارد.

مدرسه

همشهری آنلاین_ پریسا نوری: آنها می‌خواهند فرزندشان را در مدرسه دولتی مناسب محدوده محل زندگی‌شان ثبت‌نام کنند، تا با پرداخت کمترین هزینه، خیالشان از بابت آموزش و تربیت کودک دلبندشان آسوده شود، اما ظرفیت مدارس دولتی محدود است و برخی از آنها کیفیت آموزشی مناسبی ندارند. برخلاف مدارس دولتی که تعدادشان کم و رشدشان نامحسوس است، مدارس غیردولتی فراوان است و هر سال به تعدادشان افزوده می‌شود. مدارسی که معیارشان برای ثبت‌نام پرداخت شهریه است و به محدوده آموزشی و جغرافیایی‌کاری ندارند. ناگفته پیداست که امسال با شیوع کرونا و افزایش فشار اقتصادی بر خانواده‌ها، نگرانی والدین برای ثبت‌نام در مدرسه دولتی مناسب بیش از گذشته است. این نگرانی در منطقه ۴ شهرداری که با داشتن ۱۳۰ هزار دانش‌آموز بزرگ‌ترین منطقه آموزشی کشور است، به مراتب بیشتر احساس می‌شود. از این‌رو به چند مدرسه در منطقه سر زدیم و دغدغه اولیا را با «محمدحسین لونی» مدیر آموزش و پرورش منطقه ۴ در میان گذاشتیم.  

  • سرگردانی والدین 

شرق و غرب و شمال و جنوب منطقه فرقی ندارد، این روزها با شروع ثبت‌نام کلاس اولی‌ها، به هر مدرسه‌ دولتی در منطقه سر بزنید صف مادران و بعضا پدرانی را می‌بینید که با یک بغل مدارک شناسایی و سند خانه یا اجاره نامه برای ثبت‌نام ایستاده‌اند. اما اغلب مدارس به دلیل تکمیل ظرفیت از ثبت‌نام سر باز می‌زنند. مادر «رادین» یکی از دانش‌آموزان کلاس اولی در این‌باره به خبرنگار همشهری محله می‌گوید: «ما در خیابان نیروی دریایی ساکن هستیم و نزدیک محل زندگی ما فقط یک مدرسه ابتدایی پسرانه وجود دارد، اما وقتی برای ثبت‌نام فرزندم به این مدرسه رفتم، گفتند اولویت ثبت‌نام با پیش‌دبستانی‌های خودمان است و در حال حاضر هم ظرفیتمان پر است. » او در ادامه می‌گوید: «وقتی برای ثبت‌نام فرزندم اصرار کردم، با بی‌رغبتی اسم پسرم را در لیست طولانی رزروی‌ها نوشتند و گفتند اگر جا داشتیم با شما تماس می‌گیریم اما امیدوار نباش و به مدارس دیگر سر بزن. » مادر «محمدطاها» که او هم از مدرسه‌ دولتی در تهرانپارس 
کم و بیش همین پاسخ را شنیده، با ناامیدی از ثبت‌نام تنها فرزندش در مدرسه دولتی می‌گوید: «در محدوده منزل ما فقط همین یک مدرسه دولتی پسرانه است که به گفته اولیای دانش‌آموزان سال بالایی، مدرسه چندان خوبی هم نیست، اما همین مدرسه هم پُر است. » او در ادامه می‌گوید: «در محله ما ۳ مدرسه غیرانتفاعی پسرانه است که دو تایشان ۱۲ و سومی ۱۵ میلیون تومان شهریه می‌گیرند؛ ولی من و همسرم کارمند و مستأجر هستیم و از پس شهریه مدرسه غیرانتفاعی برنمی‌آییم و با این شرایط اعصابمان به‌هم ریخته است. امیدوارم مسئولان فکری برای این وضعیت کنند. » 

  • مدیر آموزش و پرورش منطقه ۴ تأکید می‌کند/ ثبت نام همه دانش‌آموزان در محدوده محل زندگی‌شان 

نگرانی اولیا از ثبت‌نام نشدن دانش‌آموزان در مدرسه دولتی به دلیل نبود ظرفیت و سایر گلایه‌های طرح شده را با «محمدحسین لونی» که حدود ۸ ماه است سکان مدیریت آموزش و پرورش منطقه ۴ را به دست گرفته در میان می‌گذاریم. او با تأیید کمبود مدرسه به‌ویژه در مقطع ابتدایی می‌گوید: «منطقه ۴ وسیع‌ترین و پرجمعیت‌ترین منطقه پایتخت است و طبیعی است که جمعیت دانش‌آموزی بالایی داشته باشد. سرعت ساختمان‌سازی و افزایش بافت مسکونی در این منطقه به‌ویژه در محله‌های شرقی مانند تهرانپارس، گلشن و حکیمیه رشد چشمگیری داشته، اما ظرفیت آموزشی در این منطقه افزایش چندانی نداشته است و این موضوع مشکلات زیادی را پیش روی آموزش و پرورش گذاشته است. مثلاً در محله حکیمیه با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت تعداد مدارس بسیار کم است، در تهرانپارس و خاک‌سفید هم همین مشکلات را داریم. » مدیر آموزش و پرورش در ادامه می‌گوید: «با وجود کمبود ظرفیت خانواده‌ها نگران ثبت‌نام فرزندانشان نباشند. ما به مدارس ابلاغ کرده‌ایم که همه دانش‌آموزان محدوده ثبت‌نامی را پذیرش کنند و این افزایش ظرفیت را با دو نوبته کردن برخی مدارس و ایجاد فضاهای درسی جدید در مدرسه جبران می‌کنیم. » او می‌افزاید: «در حال حاضر ۲۲ مدرسه دو نوبته در منطقه داریم که قرار است به ۲۴ مدرسه برسد و اگر لازم باشد این تعداد بیشتر می‌شود. ولی قول می‌دهیم هیچ دانش‌آموزی از ثبت‌نام باز نماند. » لونی با تأکید بر جدیت برخورد با تخلفات مدارس می‌گوید: «اولیا تخلفات حوزه مدارس دولتی و غیردولتی منطقه ۴ را با شماره ۲۲۵۱۷۸۲۵ اطلاع دهند تا دراسرع وقت رسیدگی شود. » 

  • پایگاه سنجش سلامت منطقه ۴ 

امسال هم مانند سال‌های گذشته ورودی‌های کلاس اول باید برای گرفتن برگه ارزیابی سلامت در آزمایش‌های غربالگری که شامل تست بینایی، شنوایی، جسمی‌ـ حرکتی، سلامت رفتاری و... شرکت کنند. ارزیابی سلامت دانش‌آموزان از ۱۵ تیر و در پایگاه‌های سلامتی که از طرف مدرسه به آنها معرفی شده، انجام می‌شود. اسامی و نشانی پایگاه‌های سنجش سلامت منطقه ۴ به این شرح است: 
۱‌ـ مدرسه نجابت – شمیران‌نو، خیابان دوازدهم غربی 
۲‌ـ مدرسه استاد حسن بناـ خیابان جشنواره
۳‌ـ مدرسه شهید چگینی‌ـ خیابان استاد حسن بنا
۴‌ـ مدرسه شهید قاسم‌زاده‌ـ خیابان شهید عراقی
۵‌ـ مدرسه طالقانی‌ـ خیابان امین
۶‌ـ مدرسه امام سجادـ خیابان استخر 
۷‌ـ کانون تربیتی سبحان‌ـ پاسداران 
۸‌ـ مدرسه سمیه‌ـ خابان سراج 

  • کرونا و دردسرهای تازه 

شروع کلاس‌های آموزشی از ۱۵ شهریور و در حالی که هنوز کرونا ریشه‌کن نشده یکی دیگر از دغدغه خانواده‌هاست. آنها نگران رعایت نشدن پروتکل بهداشتی در مدارس و در نتیجه ابتلای دانش‌آموزان به این بیماری هستند. «نسرین کاوه» مادر یکی از دانش‌آموزان کلاس اولی می‌گوید: «به گفته مدیر مدرسه ظرفیت کلاس ۴۰ نفر است یعنی قرار است ۴۰ بچه چند ساعت در یک فضای کوچک جمع شوند و اگر خدای ناکرده یکی ناقل ویروس کرونا باشد به آسانی به دیگران هم سرایت می‌کند و خانواده‌ه هم درگیر می‌شوند. » «ابراهیمی» مادر یکی دیگر از دانش‌آموزان مدرسه‌ای در نارمک می‌گوید: «من شنیده‌ام که آموزش فقط به‌صورت آنلاین است در این صورت هم کار خیلی سخت می‌شود چون معلم چطور می‌خواهد به‌صورت مجازی به دانش‌آموز کلاس اولی که تازه مداد دست گرفته، الفبا و ریاضیات یاد بدهد. من فکر می‌کنم بار اصلی آموزشی بر دوش خانواده‌هاست و نگرانم که چون کارمندم و در خانه فرصت زیادی ندارم نتوانم از عهده‌اش بربیایم و پایه درسی بچه‌ام ضعیف شود. » او در ادامه می‌گوید: «قبل از اینکه به مدرسه دولتی بیایم برای ثبت‌نام فرزندم به مدرسه‌ای غیرانتفاعی در بزرگراه رسالت رفتم که گفتند شهریه ۲۰ میلیون تومان است و به دلیل کرونا فقط ۵۰۰ هزار تومان پول غذا را از شهریه کسر می‌کنند. به نظرم این منصفانه نیست و آموزش و پرورش باید به این مسئله رسیدگی کند. » 

کد خبر 526565

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha