صنعت بازیافت صنعتی سودآور است به طوری که پسماند به طلای کثیف معروف شده است، اما کثیفی این طلا گاهی دامان کودکان معصومی را می‌گیرد که از ناچاری مجبور به کسب درآمد هستند و طعمه افراد سودجو در این صنعت می‌شوند.

کودکان کار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  دیدن کودکانی که به‌جای کوله مدرسه، کیسه زباله را بر دوش می‌کشند از تصاویر آزاردهنده در کلانشهرهاست، کودکانی که به‌جای کودکی کردن به خاطر شرایط زندگی نامناسب طعمه سودجویانی می‌شوند که هدفشان پرکردن جیبشان به هر قیمتی است.

در کلانشهر سه‌ونیم‌میلیون نفری مشهد با بیش‌از یک سوم جمعیت حاشیه‌نشین نیز این موضوع اگر پررنگ‌تر از سایر کلانشهرها نباشد کمرنگ‌تر نیز نیست و مسئولان نیز خود به این موضوع معترف هستند.

شهردار مشهد چندی پیش در نشست خبری خود اعلام کرد: در موضوع آسیب‌های اجتماعی اصحاب رسانه خوب ورود می‌کنند، اما دستگاه‌های مختلف کمک نمی‌کنند، همدلی در مشهد و خراسان رضوی بی‌نظیر است ولی در خصوص آسیب‌های اجتماعی و به ویژه کودکان کار همه می‌ترسند.

محمدرضا کلایی افزود: وضعیت انبارهای ضایعات در مشهد فاجعه‌بار است و فاجعه‌بارتر این است که پرداختی کارگران را از پول به مواد مخدر تغییر می‌دهند ولی در ساماندهی این موضوع بین دستگاه‌های متولی همدلی وجود ندارد.

وی در خصوص فعالیت کودکان در کارگاه‌های بازیافت زباله ادامه داد: تنها در یکی از موارد، یک کارگاه حدود ۶ مرتبه به دلیل به کارگیری کودکان مهر و موم شد و در نهایت پیمانکار تغییر کرد اما این مشکل حل نشد و شرایط همین بود که باید این معضلات ریشه‌ای و با همکاری همه نهادهای متولی برطرف شود.

ممنوعیت به‌کارگیری کودکان

رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این خصوص گفت: جمع آوری زباله و تفکیک و بازیافت گردش مالی بالایی دارد.

محمد حاجیان شهری افزود: شهرداری تهران چند سال قبل گردش مالی بازیافت زباله را ۲۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد که ۱۵ هزار میلیارد ریال از این مبلغ به دلالان و مابقی به شهرداری می‌رسید که این درآمد هم‌اینک چند برابر شده‌ است.

وی اضافه کرد: شهرداری مشهد هنوز در خصوص گردش مالی بازیافت و تفکیک زباله در این شهر ارزیابی انجام نداده ‌است، حدود ۱۱ ماه از شهرداری خواستم نسبت به تهیه و ارزیابی گردش مالی بازیافت و تفکیک پسماند اقدام کند که هنوز این موضوع محقق نشده‌است.

رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد گفت: وقتی میزان گردش مالی را بدانیم میزان سوددهی این فعالیت مشخص می‌شود و سرمایه‌گذاران وارد خواهند شد و با ورود سرمایه‌گذاران فرایند تفکیک زباله و بازیافت نیز سازماندهی خواهد شد.

حاجیان افزود: هم‌اینک هشت پیمانکار با شهرداری مشهد در تفکیک و بازیافت زباله خشک همکاری دارند، دستورالعمل‌ها نیز به آنها ابلاغ شده‌است و شهرداری و پیمانکاران مکلف به اجرای این پروتکل‌ها هستند.

وی ادامه داد: به کارگیری کودکان نیز در این مراکز ممنوع است و چنانچه پیمانکاران تخلف کنند شهرداری باید با آنها برخورد و قرارداد آنها را فسخ کند.

فعالیت ۳۰۰ کارگاه غیرقانونی

رئیس کمیسیون خدمات و محیط‌زیست شهرداری مشهد در ادامه از فعالیت حدود ۳۰۰ کارگاه غیرقانونی تفکیک و بازیافت زباله در حاشیه شهر مشهد خبر داد و افزود: در این کارگاه‌ها تخلفات زیادی انجام می‌شود که به کارگیری کودکان از آن جمله است.

حاجیان شهری افزود: شهرداری وظیفه جمع‌آوری زباله را برعهده‌دارد، اما در خصوص ساماندهی و نظارت بر کارگاه‌های بازیافت زباله، فرمانداری باید ورود کند.

وی ادامه داد: شهرداری در حد اختیارات و وظایف مسیر ساماندهی بازیافت و تفکیک زباله را دنبال کرده‌ است که آخرین اقدام در این خصوص تصویب لایحه هوشمندسازی تفکیک زباله از مبداء و ورود بخش خصوصی در این فرایند است، اما مشهد کلانشهری گسترده است و باید به صورت ریشه‌ای و با همکاری همه نهادهای مرتبط با اقدامات غیرقانونی در این حوزه برخورد شود.

رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شهرداری مشهد گفت: متخلفان به راحتی آب خوردن در این حوزه به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند و این موضوع باید در شورای تامین فرمانداری مشهد بررسی و تعیین تکلیف شود.

حاجیان شهری افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت باید کارگاه‌های غیرمجاز را شناسایی و آنها را ملزم به اخذ مجوز کند تا این کارگاه‌ها قابلیت رصد و بازرسی داشته باشند.

وی ادامه داد:خانواده‌هایی وارد فضای کار اینچنینی می‌شوند که از لحاظ معیشتی مشکل دارند، اما دلالان و صاحبان این کارگاه‌ها از این نیاز سوء استفاده می‌کنند لذا همه دستگاه‌های مرتبط باید به وظیفه قانونی خود برای ساماندهی این موضوع عمل کنند.

فعالیت کارگاه‌های بازیافت باید قانونمند باشد

رئیس اداره امور اصناف و تشکل‌های صنفی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در خصوص ساماندهی کارگاه‌های غیرمجاز بازیافت پسماند گفت: در فضاهایی کسب و کار بر اساس قانون به فعالیت‌های صنفی ورود می‌کنیم و برای متقاضیان کسب و کار در این فضا در صورت داشتن شرایط عمومی اختصاصی طبق آیین‌نامه ماده ۱۲ قانون نظام صنفی پروانه و مجوز کسب صادر می‌شود.

علیرضا سالاری افزود: کارگاه‌های بازیافت پسماند در بخش‌های مختلف تحت پوشش اتحادیه‌های مربوطه است و علاقه‌مندان و فعالان در این حوزه باید با مراجعه به اتحادیه‌های صنفی مربوطه نسبت به اخذ مجوز اقدام کنند.

وی ادامه داد: اتحادیه‌های صنفی نیز در راستای وظایف قانونی خود باید نسبت به شناسایی، پیگیری و هدایت واحدهای فعال غیرمجاز برای اخذ پروانه کسب اقدام کنند.

رئیس اداره امور اصناف و تشکل‌های صنفی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: پروانه کسب دارای سه مشخصه فرد درخواست کننده، مکان صنفی و رسته شغلی است و هر فرد صنفی موظف است در مکان مندرج در پروانه و با همان رسته شغلی فعالیت کند که در این زمینه ساماندهی خوبی تا کنون انجام شده‌است.

سالاری افزود: مدیریت اجرایی پسماندهای غیرصنعتی که در شهرها، روستا و حریم شهر تولید می‌شود به استناد ماده هفت دستورالعمل پسماند از وظایف شهرداری‌ها و دهیاری‌هاست، اما در فضای صنفی موضوع صدور مجوز با اتحادیه‌های مربوطه است.

وی اضافه کرد: افرادی که نسبت به خرید و فروش پسماند اقدام می‌کنند در رسته‌های تحت پوشش در اتحادیه‌ها ساماندهی می‌شوند و اتحادیه‌ها نیز در راستای وظایف قانونی خود واحدهای بدون پروانه را شناسایی و برای گرفتن اخذ پروانه هدایت می‌کنند.

رییس اداره امور اصناف و تشکل‌های صنفی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: چنانچه این واحدها برای اخذ پروانه اقدام نکنند اتحادیه مربوطه از طریق اتاق اصناف و پلیس اماکن نسبت به اعمال ماده ۲۷ قانون نظام صنفی و جلوگیری از فعالیت این واحدهای صنفی اقدام می‌کنند.

سالاری افزود: تغییرات مداوم مکان کارگاه‌ها و وسعت محدوده شهر از مشکلات این حوزه ‌است که ساماندهی را با مشکل مواجه می‌کند همچنین در حوزه ساماندهی صنوف، تمام دستگاه‌های اجرایی باید متناسب با وظایف خود عمل کنند و اخذ پروانه کسب از اتحادیه مانع نظارت این دستگاه‌ها بر صنوف نیست.

ساماندهی کودکان کار در قالب طرح نجات

معاون فرماندار مشهد در خصوص فعالیت کودکان در مراکز بازیافت پسماند نیز گفت: زباله‌گردی شغل درآمدزایی است و حتی اقشار متوسط نیز این‌کار را انجام می‌دهند و مختص سن و جنس خاصی نیست.

احمد  ریواده افزود: در خصوص ساماندهی کودکان کار باید در قالب طرح نجات که در حاشیه شهر و در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی در حال اجراست موضوع به صورت ویژه بررسی شود و کمیته‌ای مرتبط با کودکان در این طرح دیده شود.

وی ادامه داد: نشست‌هایی نیز با مدیران آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در این خصوص برگزار کرده‌ایم و مقرر شده ‌است افراد بازمانده از تحصیل با کمک آستان قدس رضوی، بسیج، سپاه و خیران جذب مراکز رسمی آموزشی شوند.  

معاون سیاسی، اجتماعی فرماندار مشهد گفت: همچنین نهادهای مختلف از جمله ستاد ساماندهی حاشیه شهر نیز باید خانواده‌های نیازمند که کودکانشان مجبور به کار و فعالیت هستند را شناسایی کنند تا به کمک نهادهای مرتبط و خیران، دغدغه معیشتی‌شان پوشش داده ‌شود.

ریواده افزود: شناسایی کودکان کار دارای خانواده دچار آسیب اجتماعی، در دستور کار است و در قالب دفاتر تسهیلگری ۲۸ گانه شهر نیز باید بانک اطلاعاتی کودکان آسیب‌پذیر تهیه شود و تلاش می‌شود این کودکان متناسب با شرایط در مراکز آموزشی و فنی حرفه ای جذب شوند و آموزش‌های لازم را فرا گیرند.

کد خبر 526537

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha