دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۶
۰ نفر

برداشت گندم از دیم‌زارهای خراسان جنوبی در سال جهش تولید آغاز شد و دستان پرتلاشی که با افزایش بارندگی‌ها در سال آبی جاری بذر امید را در دل خاک کاشتند، این روزها حاصل زحمت خود را با لب خندان برداشت می‌کنند.

گندم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، گوشه و کنار استان مرزی و کویری خراسان جنوبی را که نگاه می‌کنیم زمین‌هایی با خوشه‌های طلایی دیده می‌شود که اواخر سال گذشته با برکت باران‌های سیل‌آسا به زیر کشت دیم رفت و اکنون وقت ثمردهی است.

شاید کشاورزان زحمتکش روزی که این دانه‌های طلایی را به دل خاک در دیم‌زارها می‌سپردند، فکرش را هم نمی‌کردند که در فصل چینش خوشه‌ها، برکتی نامحدود را درو کنند.

کشاورز ۷۰ساله با دستان پینه‌بسته و صورتی آفتاب‌سوخته در حالی که در زمین دیم خود مشغول چیدن خوشه‌های طلایی گندم در شهرستان درمیان است گفت: امسال به برکت بارندگی‌های مناسب محصول خوبی را برداشت می‌کنیم که در ۱۵ سال گذشته بی‌سابقه است.

حسن‌رضا رضایی افزود: در چند سال گذشته هم کشت دیم را انجام دادم ولی در آخر به دلیل سبز نشدن گندم‌ها مجبور شدم هزینه تراکتور را هم از جیب خودم پرداخت کنم ولی پارسال و امسال نعمت خداوند بر ما نازل شده است.

وی ادامه داد: امسال بارندگی‌های خوب باعث شد تا همه مردم کشت دیم موفقی را در منطقه داشته باشند و برداشت گندم از مزارع دیم واقعا بی‌سابقه است و عملکرد بالایی دارد.

این کشاورز گفت: گندم دیم نسبت به گندم آبی، نان خوب و خوشمزه‌ای دارد و خوشحالیم در سال جهش تولید سهمی در تولید استان و کشور داریم.

وی عنوان کرد: در چند سال گذشته به دلیل شدت خشکسالی‌ها کشت دیم در روستاهای منطقه فراموش شده بود اگر هم در برخی مناطق کشت می‌شد به دلیل نبود بارندگی خوب جواب نمی‌داد.

کشاورزی دیگری که سر و رویش را با دستمالی بسته و سن و سالش ۵۰ به بالا را نشان می‌دهد و در حال جمع‌آوری پشته‌های گندم دیم از داخل زمین خود بود گفت: امسال خداوند را شاکریم که گندم دیم را برکت سفره ما کرده است.

علی عباسی افزود: امسال به دلیل بارندگی خوب در برخی اراضی دیم گندم مانند کشت آبی جواب داده و بوته‌های کشت دیم مثل کشت آبی رشد خوبی داشته است.

وی افزود: مردم منطقه یک ماه است که برداشت گندم و جو را از دیم‌زارها آغاز کرده‌اند و برداشت همچنان ادامه دارد، امسال خرمن‌های گندم در هر روستا بیانگر برکت خداوند متعال و تلاش کشاورزان برای تولید محصول است.

عباسی گفت: امسال حتی برخی افراد که به شهر مهاجرت کرده‌اند در فصل بهار به دلیل بارندگی خوب کشت دیم در اراضی خود انجام دادند و در حال برداشت محصول هستند.

این کشاورز اظهار داشت: یکی از مشکلات گندم و جو دیم این است که حتما باید با دست برداشت شود و نمی‌توان آن را با دستگاه خاصی برداشت کرد که این موضوع باعث شده کشاورز برای برداشت گندم از یک زمین کوچک چند روز درگیر باشد.

وی گفت: امسال سال طلایی گندم دیم در منطقه است و در همه روستاها اعضای خانواده درگیر برداشت هستند و گندم دیم فقط برکت خداوند است و باید شکرگزار باشیم.

عباسی عنوان کرد: تمام مردم منطقه به دلیل پروتئین بالای گندم دیم، معمولا گندم برداشتی را برای مصرف چند ساله خود در کندوهای خاکی ذخیره می‌کنند.

افزایش چشمگیر کشت دیم در خراسان جنوبی 

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی هم گفت: امسال کشت دیم در این استان با وجود بارندگی‌های زیاد، افزایش چشمگیری داشته و در برخی مناطق عملکرد بالایی هم داشته است.

سیدمجتبی حسینی افزود: امسال سه هزار و ۶۸۷ هکتار از اراضی دیم استان به زیر کشت گندم و جو رفت که از این مقدار در سه هزار و ۵۹ هکتار گندم و در ۶۲۸ هکتار جو کشت شد.

وی عنوان کرد: به طور میانگین از هر هکتار کشت دیم ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم گندم و جو برداشت می‌شود.

حسینی اظهار داشت: گندم دیم برداشتی از مزارع به دلیل درصد بالای پروتئین بیشتر توسط کشاورزان به مصرف می‌رسد و نقش موثری در توسعه بخش کشاورزی و رونق تولید دارد.  

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: گندم دیم به دلیل شرایط سخت رویش و پرورش دارای درصد پروتئین بالاتری نسبت به گندم آبی است و به دلیل کیفیت بالا، نان خوش پخت‌ و خوش طعم‌تری دارد.

وی افزود: برداشت گندم و جو دیم از اردیبهشت شروع می‌شود و بستگی به اقلیم منطقه تا اواخر تیرماه ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زیرکوه هم گفت: امسال ۷۴۰ هکتار از اراضی این شهرستان مرزی زیرکشت دیم از جمله گندم و جو رفته است که پیش‌بینی می‌شود از این سطح ۵۱۸ تن محصول برداشت شود.

مجید درویشی افزود: امسال سطح کشت محصولات دیم نسبت به پارسال ۱۰ درصد افزایش یافته است و سال گذشته نیز به دلیل بارندگی‌های خوب کشت دیم در شهرستان رونق داشت و مردم برداشت خوبی داشتند.

وی عنوان کرد: به دلیل پراکنش بارندگی‌های خوب در سال آبی جاری مردم برداشت خوبی از اراضی دیم داشته‌اند و برداشت خوشه‌های طلایی گندم دیم امسال باعث خوشحالی کشاورزان منطقه شده است.

درویشی گفت: امسال عملکرد برداشت گندم و جو دیم افزایش یافته و به صورت میانگین از هر هکتار ۸۰۰ تا ۹۰۰ کیلوگرم محصول برداشت می‌شود.

در حال حاضر بیش‌از ۱۸۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی زیرکشت محصولات باغی و زراعی است و میزان تولیدات محصولات زراعی، کشاورزی و باغی در این استان ۷۹۵ هزار تن است.

خراسان جنوبی با داشتن ۹۸ درصد سطح زیرکشت عناب به عنوان اولین تولیدکننده این محصول در کشور و جهان مطرح است، همچنین این استان تنها تولیدکننده زرشک بی‌دانه در جهان است که سالانه ۲۱ هزار تن زرشک در خراسان جنوبی تولید می‌شود.

زعفران نیز یکی از محصولات کشاورزی ارزشمند صادراتی این استان است که سالانه حدود ۶۵ تن از مزارع خراسان جنوبی برداشت می‌شود.

کد خبر 526518

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha