افراکتی قائم‌شهر، با همه پیشرفت‌هایش چند سالی است که با کمبود جدی آب رو به روست و قطعی آب در تابستان برای آنها به عادت تبدیل شده.

کم‌آبی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، افراکتی، روستایی در قائم‌شهر، استان مازندران که به دلیل نزدیکی به شهر، تقریبا از بافت روستایی خارج شده است و تنها حفظ ظاهر آن هم وجود اراضی کشاورزی، زراعی و باغی، آن را در میان روستاهای این شهرستان قرار داده است. با وجود حفر دو حلقه چاه در این روستا، به دلیل مجاورت چند روستا در کنار هم و تامین آب برای آنها، افراکتی با مشکل کم‌آبی روبه‌روست.

این روستا در بخش مرکزی قائم‌شهر است که ۴۵.۸۵ کیلومترمربع مساحت دارد و بیش از ۱۰۰۰ خانوار نیز در آن زندگی می‌کنند؛ روستایی که با وجود ظاهر شهری با کمبودهایی مواجه است و وقتی به فصل تابستان می‌رسند، مصائب آنها آغاز می‌شود.

قصه از آن قرار است که آب یکی از این دو حلقه چاه کاهش یافته و چاه دیگر نیز "شن" دارد، به همین خاطر، این دو حلقه چاه پاسخگوی نیاز مردم این روستا نیست.

نکته عجیب در افراکتی وجود دبه‌های زرد و آبی فراوان در هر خانه‌ای است، به طوری که در شرایط مطلوب آنها را پُر می‌کنند تا در شرایط نامناسب، از آب بی‌بهره نباشند.

مختاری، بانویی که در افراکتی زندگی می‌کند، گفت: با وجود بارندگی فراوان، پیش‌بینی‌مان درست از آب در آمد و با وجود این‌که در آغاز فصل تابستان هستیم اما آب در این روستا قطع می‌شود.

وی افزود: تنها یک ساعت در روز آن هم به میزان اندک، آب در لوله‌های آب خانه‌های افراکتی جریان داشت و با وجود این‌که چند سال از وعده‌شان برای حفر چاه جدید می‌گذرد، خبری از مسئولان نشده است.

مختاری با گلایه از عملکرد مسئولان گفت: تسهیلات مسکن روستایی، ساختماهای روستا را چند طبقه کرده اما هنوز آب به طبقه اول نمی‌رسد و طبقه‌های بالا آب مورد نیازشان را با دبه از حیاط خانه تامین می‌کنند.

وی همچنین درخصوص سایر مشکلات این روستا بیان کرد: حتی اگر آب هم در روستای افراکتی قطع نباشد، برای پخت و پز مناسب نیست.

یکی دیگر از اهالی روستای افراکتی گفت: کم‌آبی و قطعی آب بزرگ‌ترین مشکل این روستاست و باید از مسئولان پرسید، آیا واقعا در سال ۲۰۲۰  بایست هنوز از نبود و قطعی آب حرف زد؟

او ادامه داد که از سوی شرکت آب و فاضلاب روستایی دوچاه در روستا حفر شده است اما کوچکی مخزن جوابگوی جمعیت دو روستای مجاور هم نیست و تابستان که چاه‌ها کم‌آب می‌شوند اهالی چشم به راه منتظرند تا کسی سر برسد و معضل ۵ ساله‌ آنها را حل کند.

درگیری دو روستا بر سر آب!  

ذبیحی، یکی دیگر از اهالی گله‌مند روستا از معضل ۵ ساله قطعی آب گفت: ۵ سال است که در اوایل تابستان دچار قطعی آب می‌شویم، اوضاع با پیگیری مسئولان همچنان به همین منوال است.

وی ادامه داد: دو حلقه چاه برای تامین آب روستاهای لهرم و افراکتی قائم‌شهر حفر شده اما چاهی که آب روستای افراکتی با آن تامین می‌شود کم‌آب و شن و املاح دارد.

ذبیحی خاطرنشان کرد: از چاهی که آب روستای لهرم تامین می‌شود برای مردم افراکتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که این امر موجب کمبود آب یا قطعی آن در روستای لهرم شده و اعتراض‌هایی را به همراه داشته است.

وی افزود: در زمستان مشکل آب کمتر به چشم می‌خورد اما به محض این‌که هوا گرم شد با کمبود آب مواجه می‌شویم و اینجاست که مسئولان روستایی مجبور به استفاده از چاه دارای شن می‌شوند، به گونه‌ای که آب شن‌دار به مخزنی هدایت شده و پس از ته‌نشین شدن، به منبع اصلی وارد می‌شود و همین امر آغاز چالش‌هاست.

پمپ‌سوزی هر ساله به واسطه آب شن‌دار!

ذبیحی گفت که وجود شن در چاه حفر شده مختص روستای افراکتی، موجب پمپ‌سوزی هرساله موتور آن می‌شود و برای تعمیر و روشن شدن دوباره موتور هزینه زیادی باید پرداخت کرد، از سویی، منبع ذخیره‌کننده آب شن‌دار کوچک است و پس از تخلیه، به دلیل کم‌آب بودن چاه روستای افراکتی، زمان زیادی برای پر شدن می‌گیرد و همین امر، طولانی شدن قطعی آب و یا افت فشار آن را به همراه دارد.

استفاده از آب چاه کشاورزی برای نوشیدن

این فرد ساکن روستای افراکتی اظهار کرد: مشکل به آنجا رسید که تصمیم گرفتند آب چاه کشاورزی را به منبع آب خوراکی مردم وصل تا از این طریق آب شرب تامین شود که با اعتراضات مردمی همراه شده و  این کار انجام نشد، در حال حاضر به دلیل وجود املاح شن و گچ در آب از آن برای مصارف شرب، استفاده نمی‌کنیم.

وی تصریح کرد که تمامی شیرهای آب در این روستا با پارچه‌ای بسته است تا از ورود املاح شن و گچ بیشتر جلوگیری کند، حال تصور کنید آبی که در آن گچ، ماسه و آهک وجود دارد چه طعمی خواهد داشت.

اختصاص ندادن ۳۰۰ میلیون ‌تومان بودجه از علت‌های قطع آب در افراکتی 

مصطفی زمانی، مدیر امور آبفار شهرستان قائم‌شهر در این خصوص گفت: در سال گذشته ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار برای آبرسانی به روستای افراکتی خواستار شدیم که متاسفانه تخصیص پیدا نکرد، امسال نیز مجددا همین میزان اعتبار درخواست دادیم که امیدواریم تخصص پیدا کند تا وضعیت آب شرب روستای افراکتی بهبود یابد.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل کم بودن آب در چاه روستای افراکتی، افزایش مصرف و ورودی کم مخزن‌ها پر نمی‌شود و افت فشار را شاهد خواهیم بود.

منکر مشکل آب شرب مردم نیستیم

زمانی همچنین در مورد گلایه مردم روستای افراکتی مبنی بر وجود شن و گچ در آب این روستا، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه مشکلی بابت وجود املاح به دلیل ته‌نشین شدن در مخزن آب وجود ندارد اما منکر مشکلات ناشی از کم‌آبی برای مردم نیستیم، باید به این نکته توجه کرد که، در هر قطعی و وصلی طبیعی است که املاح و رسوب لوله‌کشی وارد منازل شود.

با هر قطعی برق، آب قطع می‌شود 

وی همچنین در مورد گلایه مردم که با هر قطعی برق، آب نیز قطع می‌شود، گفت: به دلیل اینکه چاه‌ها مجهز به دیزل ژنراتور نیستند با این مشکل مواجه هستیم اما تهیه این دستگاه در اولویت برنامه‌های آبفار قرار دارد. در قائمشهر نزدیک  به ۱۰۰۰ دیزل ژنراتور نیازمندیم تا با قطعی برق، مردم دچار قطعی آب نشوند اما متاسفانه این امر هم تاکنون محقق نشده است.

 یک ماه تا تخصیص بودجه برای حفر چاه

مجید عبداللهی، مدیر عامل آب و فاضلاب استان مازندران نیز درمورد مشکلات آب شرب روستای افراکتی، خاطرنشان کرد: به دلیل افزایش حجم مصرفی آب در تابستان دو حلقه چاه حفر شده در روستای افراکتی پاسخگوی نیازهای این روستا و روستای لهرم نیست.

وی خاطرنشان کرد: در هفته گذشته این روستا دچار قطعی آب بود، در حال حاضر این مشکل مرتفع شده است اما به دلیل افزایش مصرف آب در تابستان کاهش فشار، امری طبیعی است.

مدیر عامل آب‌ و فاضلاب مازندران اظهار کرد: قطعی برق در این روستا، قطعی آب را نیز به دنبال دارد و مشکلات آن را دو چندان کرده است، وجود و نصب دیزل ژنراتور در این روستا ضرورت و در دستور کار قرار دارد.

پمپ‌سوزی در مازندران طبیعی است

عبدالهی همچنین در مورد پمپ‌سوزی هرساله در روستای افراکتی نیز گفت: پس از تخلیه آب از چاه، املاح آب در یک‌ منبع ته نشین می‌شود، سپس بعد از پمپ‌باد به منبع بعدی آب انتقال داده می‌شود، رسوب کردن شن در پمپ و سوختن پمپ‌ها امری طبیعی است و در هر سال حدود ۷ هزار پمپ در این استان تعویض می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در همین راستا ۳۰۰ میلیون تومان بودجه برای حفرچاه در روستای افراکتی نظر گرفته شد که تا یک ماه آینده تخصیص بودجه تعیین تکلیف خواهد شد.

کد خبر 526510
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha