سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
۰ نفر

تولید انواع پسماندها در زندگی امروزی به‌ویژه در شهرهای بزرگی مانند تهران امری اجتناب‌ناپذیر است و هر روز حجم زیادی از انواع پسماندهای خشک و تر در خانوارهای شهری تولید می‌شود که بازیافت و دفع صحیح و اصولی آن از دغدغه‌های اصلی مدیران شهری است.

علی الله سلیمی

همشهری آنلاین- علی الله سلیمی: تولید انواع پسماندها در زندگی امروزی به‌ویژه در شهرهای بزرگی مانند تهران امری اجتناب‌ناپذیر است و هر روز حجم زیادی از انواع پسماندهای خشک و تر در خانوارهای شهری تولید می‌شود که بازیافت و دفع صحیح و اصولی آن از دغدغه‌های اصلی مدیران شهری است. البته این موضوع، یکی از معضلات جهان امروز، خصوصاً کشورهای جهان سوم و در حال توسعه هم هست. با این توضیح که بسیاری از زباله‌های تولید شده مثل پسماندهای غذا، قابل بازگشت به چرخه طبیعت هستند؛ اما برخی از آنها مانند شیشه و پلاستیک تجزیه نمی‌شوند و بعضی دیگر هم مدت زیادی طول می‌کشد تا به چرخه طبیعت برگردند. در این میان، یکی از رویکردهای مؤثر که بسیاری از کشورهای جهان در اولویت برنامه‌های خود در زمینه انواع پسماندها قرار داده‌اند، تفکیک زباله از مبدأ است. این کار علاوه بر رعایت اصول بهداشتی، منجر به سلامت کالاهای تولیدشده از مواد بازیافتی هم می‌شود. از سوی دیگر، با انجام این کار بخش زیادی از هزینه‌های جمع‌آوری و ساماندهی زباله حذف می‌شود. بی‌گمان برای رسیدن به اهداف عالی در این زمینه به فراگیر شدن فرهنگ صحیح بازیافت در میان همه شهروندان نیاز است که لازمه آن هم اطلاع‌رسانی بهینه و انجام فعالیت‌های فرهنگی متناسب و مستمر است. به بیان دیگر، یادآوری موارد به ظاهر ساده و پیش افتاده به شهروندان، مثل جمع‌آوری کاغذهای باطله می‌تواند به یک اتفاق خوشایند در حوزه بازیافت و در نهایت محیط‌زیست شهری منجر شود. برای دستیابی به این مهم با آموزش چهره به چهره یا کلاس‌های آموزشی در سنین مختلف جامعه مانند مهدکودک‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد، مراکز تجاری و اداری و همچنین رسانه‌ها، تهیه فیلم، عکس، پوستر، و بنرهای پیام‌دار می‌توان اطلاع‌رسانی را تکمیل کرد.  
چراکه وقتی دیدگاه شهروندان تغییر کند و آنها آماده همکاری شوند با ایجاد امکانات مناسب و کافی و برنامه‌ریزی صحیح و هدفمند می‌توان فرهنگ صحیح بازیافت را در جامعه نهادینه کرد و برای همیشه از دغدغه مواجهه با انواع پسماندهای شهری راحت شد. بنابر این، هریک از ما به‌عنوان شهروندی که در تولید انواع پسماندهای شهری سهیم هستیم، اگر به سهم خود در تفکیک به موقع و اصولی انواع پسماندها مشارکت کنیم، فرهنگ صحیح بازیافت فراگیر و نهادینه می‌شود و محیط‌زیست پیرامون ما هم به مراتب پاکیزه و عاری از نوع آلودگی‌های زیست‌محیطی خواهد شد.  
 

کد خبر 526504

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha