موضوعی که از زمان دستگیری اکبر طبری در تیر ماه ۹۸ و شروع بررسی پرونده او، مدام از سوی افکار عمومی مطرح می‌شد، احتمال دست داشتن «مرد در سایه قوه قضاییه» در بسیاری از پرونده‌های قضایی بود؛ احتمالی که بعدها با وارد شدن بیژن قاسم‌زاده و البته غلامرضا منصوری قوت بیشتری گرفت.

تصاویر دادگاه ششم اکبر طبری

به گزارش همشهری  آنلاین به نقل از اعتماد، از زمان دستگیری اکبر طبری در تیر ماه ۹۸ و شروع بررسی پرونده او، موضوعی که مدام ازسوی افکار عمومی مطرح می‌شد، احتمال دست داشتن «مرد در سایه قوه قضاییه» در بسیاری از پرونده‌های قضایی بود؛ احتمالی که بعدها با وارد شدن بیژن قاسم‌زاده، بازپرس سابق دادسرای فرهنگ و رسانه و بازپرس فیلترکننده تلگرام و البته غلامرضا منصوری، یکی دیگر از قضات و بازپرس‌های سابق دادسرای فرهنگ و رسانه قوت بیشتری گرفت.

  • بیشتر بخوانید:

ماجرای گزارش اطلاعات سپاه از طبری در سال ۹۵ و منع تعقیب او | نماینده دادستان: طبری بازپرس ما را از خانه سازمانی بیرون کرد

تصاویر ششمین دادگاه باند طبری | از نگاه سنگین متهمان به یکدیگر تا سنگینی پرونده روی میز و...

عکس | نماینده دادستان در دادگاه پنجم طبری روی تخته چه نوشت؟

انتشار اولین تصویر از بازپرس متهم در پرونده طبری

پرسش اینجا بود که دست داشتن این افراد در پرونده‌هایی مانند توقیف روزنامه شرق و بازداشت مدیرمسوول آن، بازداشت حدود ۲۰ روزنامه‌نگار در سال ۹۱، فیلترینگ تلگرام و بسیاری پرونده‌های جنجالی دیگر، با وجود فساد این مسوولان قضایی، تا چه اندازه ممکن بوده عدالت در رسیدگی به این پرونده‌ها را خدشه‌دار کند؟! پرسشی که حالا و با برگزاری ششمین جلسه دادگاه اکبر طبری، جدی‌تر از پیش می‌توان به آن پرداخت. آن ‌هم زمانی که نماینده دادستان از «اعمال نفوذ» طبری در پرونده‌ها و اخراج بازپرس و منع تعقیب پرونده‌ها به‌ دلایل شخصی خبر می‌دهد، چرا نباید چنین احتمالی را جدی تصور کرد که نفوذ طبری و ‌دار و دسته‌اش علاوه بر پرونده‌های اقتصادی، در برخی پرونده‌های دیگر هم اعمال شده؟

حالا افکار عمومی می‌خواهد بداند زد و بندهای اقتصادی طبری و رفقا چقدر در پرونده‌های سیاسی و امنیتی دخیل بوده‌اند؟ پرسشی که پاسخش، مشروط به پیگیری‌های بیشتر دستگاه قضایی و حتی بررسی‌ مجدد برخی از این پرونده‌هاست و برای دستیابی به این پاسخ، فعلا باید حوصله کرد.  نماینده دادستان در ششمین جلسه دادگاه اکبر طبری و ۲۱ همدستش، در واکنش به این ادعای متهم ردیف اول که گفته بود حین انجام برخی اقدامات ازجمله تحویل گرفتن ویلا، خود را «حسینی» معرفی کرده تا شناخته نشود و عریضه‌های مردم به او سرازیر و شرمنده مردم نشود، اعلام کرد: «نمی‌دانیم چرا متهمان اقتصادی با عریضه و فریضه‌ای در خدمت او و در دفترش حاضر می‌شدند و آقای طبری کارهای آنها را پیگیری می‌کرد اما بازپرس، ما را به جرم بی‌اعتنایی به توصیه‌های خلاف قانونش از خانه سازمانی بیرون کرد؟!

چرا عریضه‌های مردم بیچاره را در خردکن می‌اندازد، ولی کارهای متهمان اقتصادی را در خردکن نمی‌اندازد و پیگیری می‌کند و اگر بازپرس مقاومت کند، اخراجش می‌کند؟» بنا بر توضیحات قهرمانی، نماینده دادستان، سال ۹۵ گزارش اطلاعات سپاه درخصوص تخلفات روابط مالی طبری و دانیال‌زاده در شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت مطرح شد؛ اینجا طبری با اعمال نفوذ، پرونده را به منع تعقیب منتهی می‌کند.» نماینده دادستان گفت که «در تاریخ ۲۸ آبان ‌ماه ۸۹ بازپرس اعلام می‌کند که اعمال دانیال‌زاده متضمن جرمی نیست و قرار منع تعقیب صادر می‌شود و درباره کارکنان بانک ملی هم منع تعقیب صادر می‌شود.» به گفته او، این پرونده در دادسرای امنیت مورد بررسی قرار می‌گیرد و همزمان با آن پرونده «مه‌آفرید خسروی» هم تحت رسیدگی بوده و قضات حین رسیدگی به آن پرونده، مواردی کشف می‌کنند و اعترافاتی هم وجود دارد.

براساس توضیحات نماینده دادستان، این پرونده در دست یکی از دادیاران به نام «فراهانی» قرار می‌گیرد و ابتدا دانیال‌زاده را ممنوع‌الخروج می‌کند اما یک‌باره با او تماس می‌گیرد و متوجه می‌شود که دانیال‌زاده فردی خیر است، چراکه این میان طبری با این دادیار تماس گرفته و می‌گوید که با اشاره به «خیر بودن دانیال‌زاده»، تاکید می‌کند که «پرونده را ببندید.» او البته استقامت می‌کند و روز بعد می‌بیند که پرونده از او گرفته شده و توسط بازپرس دیگری منع تعقیب صادر می‌شود و بازپرس اول (بازپرس فراهانی) را هم از تهران به اراک می‌فرستند. بخشی از اتهامات مربوط به پرونده دادسرای امنیت به پرونده اقتصادی هم مرتبط است. او توضیح داده که «در پرونده بانک ملی موقوفی تعقیب صادر و برای مابقی اتهامات هم منع تعقیب صادر می‌شود. معمولا این پرونده‌ها حداقل ۲۰ جلد یا ۱۰۰ یا حتی بیشتر از این سند دارد اما این پرونده با یک یا دو جلد بسته شده و هیچ استعلامی صورت نگرفته است؛ پرونده‌های دادسرای اقتصادی و امنیت مربوط به سال ۸۹ تا ۹۰ است.»

  • ردپای فریدون در پرونده دانیال‌زاده

نماینده دادستان در این جلسه همچنین با اشاره به گزارشی که در سیزدهم دی‌ماه ۹۵ از سازمان اطلاعات سپاه درخصوص پرونده تخلفات گسترده دانیال‌زاده و حسین فریدون به دادسرا اعلام شده، گفته است: «در گزارش سازمان اطلاعات سپاه بخشی مربوط به بانک ملی بود که درخصوص آن موقوفی صادر شد. درخصوص پرونده اتهامی بانک ملت و رفاه و همچنین تبدیل تسهیلات نیز مواردی ذکر می‌شود و اتهام دیگری درخصوص دانیال‌زاده مطرح می‌شود.»

او توضیخ داد: «دانیال‌زاده از طریق فریدون در شهرداری، وزارتخانه‌ها اعمال نفوذ می‌کند و حتی انتصاب برخی مدیران عامل بانک‌ها از جمله بانک رفاه و ملی با نفوذ دانیال‌زاده بوده است و در ادامه این گزارش مبلغ ۳۱ میلیارد تومان مربوط به رشاء فریدون مطرح می‌شود که به شعبه ۱۵ بازپرسی می‌رود.» قهرمانی ادامه داد: «سال ۹۷ بازپرس پرونده یعنی حمید علیزاده که اکنون در این پرونده در جایگاه متهم است، استدلال می‌کند که در گزارش سازمان اطلاعات سپاه عنوان شده که دانیال‌زاده اقدامات خود را با اتکا بر فریدون انجام داده؛ در حالی که سازمان اطلاعات سپاه چنین نگفته و اعلام کرده که دانیال‌زاده اقدامات دیگری را انجام داده و با همین فرض قرار موقوفی تعقیب درخصوص تسهیلات صادر شده است.

در حالی که در گزارش سازمان اطلاعات سپاه تسهیلات بانک رفاه و ملت نیز مطرح بوده است، اما در کلیه بانک‌ها منع تعقیب صادر شد و استدلال این بود که بانک ملی شکایت نکرده است، اما آیا چون بانک ملی شکایت نمی‌کند، دادسرا تکلیفی ندارد؟ بانک رفاه هم دولتی بود و حتی اگر خصوصی هم باشد، اموال عمومی است اما در پرونده درخصوص کلیه موارد تسهیلاتی منع تعقیب صادر شد و درخصوص رشاء فریدون نهایتا پذیرفته شد که فریدون و دانیال‌زاده محکوم شدند.»

نماینده دادستان تاکید دارد که با این حجم و توسعه اتهامات حتی اگر کذب هم باشد و هر نهادی گزارش دهد باید بررسی شود اما هیچ بررسی در این پرونده‌ها انجام نمی‌شود. قهرمانی تاکید دارد که «طبری پیگیری‌های ویژه‌ای در مورد پرونده‌های قضایی دانیال‌زاده انجام داده است؛ حال پرسش اینجاست که معاونت اجرایی چه ارتباطی با رسیدگی به پرونده‌های قضایی دارد و چرا مسوول معاونت اجرایی باید پیگیر پرونده قضایی یک متهم شود و در این رابطه با بازپرس مربوطه تماس برقرار و درخواست بستن پرونده را مطرح کند.»  

او در جلسه ششم دادگاه رسیدگی به پرونده طبری توضیحاتی مفصل درباره اقدامات دانیال‌زاده و البته نفوذ طبری نیز ارایه کرد، اما ادامه رسیدگی به این پرونده و ارایه توضیحات متهمان در این باره با پایان وقت دادگاه، به زمانی دیگر موکول شد. 

  • بیشتر بخوانید: 

نماینده دادستان: دانیال‌زاده به خال هندوی متهمان، سمرقند و بخارا را می‌بخشید | انتقال یک ملک ۲۴ میلیاردی از دانیال‌زاده به طبری با پولشویی

طبری: زن‌ها خیلی نامرد هستند و دروغ می‌گویند | دانیال‌زاده: طبری موبایل نداشت؛ من برایش خریدم

فهرست اتهامات رسول دانیال زاده | ۱۸ میلیارد تومان رشوه به طبری و ...

تصویر ابر بدهکار بانکی در ششمین جلسه دادگاه طبری

ارتباط طبری با متهم پرونده برادر رئیس‌جمهور | طبری عریضه‌های مردم را در کاغذخردکن می‌ریخت

کد خبر 526495

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میهمان IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    23 0
    ببینید مملکت چه كار کرده اند و انوقت ما کارگران منتظر تصویت 200هزار تومان حق مسکن هستیم !!! لعنت به تبعیض
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    22 8
    آیا وجود چنین فردی با اینهمه جرم با عقل جور درمیاد که كسي از کارهاش خبر نداشته باشه یعنی هیچکس به ایشون گوشزد نکرده
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    17 1
    چراسال 95نامبرده بازداشت نشده درحالیکه اطلاعات سپاه مدارک لازم راداشته؟
  • شهروند IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    18 0
    یعنی چشم بسته پروندها امضا میشد تازه کسی هم نگفت از کجا اوردی.
  • علی سلطاتی IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    8 0
    سلام بنظرم سیستم قضایی برای اثبات عزم و اراده خود باید رویکردش را در برخورد با متهمان و مفسدان اقتصاد عوض کرده و شدیدترین نوع مجازات ممکن را اعمال نماید.
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    17 1
    خیانتکاران به کشور وملت در هر کسوت وباهرنامی با ید نزد ملت رسوا وبی آبرو شوند .تا درس عبرت باشد برای آیندگان.
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    12 0
    ترا به امام حسین این را با هم دستاش اعدام کنید وحق ملت مظلوم را از تو حلقومش بکشید بیرون یکی به نون خالی شب اش محتاج است ویکی مثل اینا چه زندگی های شاهانه ولاکچری دارند ما خودمون بعضی وقتها نمیتونیم یک قوطی پنیر هم بخریم و تو زندگیمون موندیم
  • م ح IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    25 0
    با سلام امیدورام خونهای پاک شهدا خودش این شیادان شیطان صفت را به مجازات الهی گرفتارشان کند این افراد با چه رویی خود را مسلمان و از این ملت میدانند
  • ناشناس DE ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    1 0
    حیف شهدامون
  • فاضل IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    0 1
    افتخاركنيد اقلا ماست مالى نشد خفتشونو گرفتن
  • جعفر تیموری IR ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    1 0
    خواهشی که از قوه قضائیه داریم با کمال آرامش و جدی کلیه افراد مجرم در این پرونده و پرونده کسانی را که طبری در گذشته مختومه اعلام کرده و کسانی را که تبرئه کرده بود را همه و همه را محاکمه عادلانه کرده و از کوچکترین حق بیت المال چشم پوشی نكند
  • نوراله نوری IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    1 0
    خدا خودش درست کنه از دست ما مردم عامه کاری برنمیاد که
  • علیزاده IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    1 1
    رهبر معظم با صراحت فرمودند دست ویروس کرنا ی را میشود شست ولی باید دست ویروس فساد اقتصادی را قطع کرد ویا فرمودنند با پارچه کثیف نمیشود شیشه را پاک کرد پس باید اول نهاد تصمیم گیرنده جهت قطع دست های آلوده پاک سازی شودوالا غیر ممکن هست با فساد مبارزه کرد ( رطب خورده کی کند منع رطب )
  • محمد IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    0 0
    خدا میدونه چندین نفر دیگه مثل این برادر دلسوز آقای طبری تو ادارات و ارگانها و وزارت خونه ها و... وجود دارن که هنوز دم به تله ندادن البته پیدا کردنشون خیلی راحته اگر بخوان پیداشون کنن ، این طبری فکر کنم کوچیکشون باشه