مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱
۰ نفر

بیماری هزارچهره کرونا مدتی است که بر تمامی اقصی نقاط جهان و جای‌جای کشورمان سایه انداخته، بسیاری را بدون آنکه تصورش را کرده باشیم به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی به کام مرگ فرستاده است و دردناک‌تر اینکه مرگ غریبانه آن‌ها دردی بر بازماندگان است که با هیچ مرهمی التیام نمی‌یابد.

آرامستان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، پس از مدت‌ها مطالعه، انجام کارهای پژوهشی و تلاش‌های فراوان و از بد روزگار مصادف با ایام کرونایی، روز موعد برای دفاع از رساله دکترا فرارسید، اضطراب و بی‌قراری قدری از چهره‌اش نمایان بود، اما خوشحال از به بار نشستن نتیجه سال‌ها تلاش در راه کسب رتبه‌های برتر علمی با امید به آینده‌ای روشن در جلسه دفاعیه دانشگاه محل تحصیل خود حاضر شده بود.

به‌طورمعمول در جلسات دفاعیه چند نفر از اعضای خانواده و دوستان حضور می‌یابند، پرهام از اینکه قرار بود پس از سال‌ها به هدف ترسیم‌ شده‌اش برسد لحظه‌شماری می‌کرد، اما، ناخوش احوالی پدرش از چند روز گذشته قدری ذهن این دانشجوی دکترا را درگیر کرده بود.

لحظه‌هایی که منتظرش بود فرارسید، به همراه ۲ تن از دوستانش راهی جلسه دفاعیه شدند تا مقدمات برگزاری آن را فراهم کنند، همه‌چیز آماده‌ شده بود، پس از مدتی اساتید راهنما و داوران نیز وارد شدند، اما لحظه‌های انتظار پرهام برای حضور اعضای خانواده‌اش در این جلسه رنگ نگرانی و دل‌شوره به خود گرفته بود مضاف بر اینکه کسی جوابگوی تلفن‌های مکرر وی برای گرفتن سراغی از پدر، مادر و خواهرش نبود.

جلسه دفاعیه با صدای استاد رحیمی که دانشجوی خود را دعوت به ارائه مطالب می‌کرد، آغاز و در حالیکه ساعت کلاس بر روی عدد ۱۲ قرارگرفته بود پایان دفاع اعلام شد، داوران در حال مشورت نمره‌دهی و نگاه پرهام همچنان بر در بود اما این جلسه بدون حضور اعضای خانواده با اعلام نمره عالی و لبخند رضایت اساتید به پایان رسید. رشته افکار پرهام با صدای تلفن همراهش زمانی پاره شد، آن‌سوی خط خواهرش بود که با بغض در گلو و نفس‌نفس زنان خبر فوت پدر بر اثر بیماری کرونا را به برادرش می‌داد.

پرهام گفت: نمی‌توانستم باور کنم، پدرم، کسی که در تمامی لحظات زندگی و تحصیلات عالی همراه من بود، درست زمانی که باید نتیجه تلاش فرزندش را می‌دید، چشم از جهان فروبسته است، تصورش را نمی‌کردم که همه‌چیز و همه‌کس خود را به‌یک‌باره ازدست‌داده‌ام و امروز با مثبت شدن تست کرونای خودم و مادرم تمام برنامه‌ریزی‌هایم حتی آینده شغلی خود را نیز دستخوش تغییرات نامطلوبی می‌بینم.   

وی افزود: اما این تنها بخشی از ماجرا بود، کرونا موجب شد، شاهد مرگ مظلومانه و غریبانه پدرم باشم و نکته دردناک‌تر اینکه حتی نتوانستم برای پدرم که عمر خود را برای رفاه و پیشرفت من صرف کرده بود مراسم تشییع و ترحیم شایسته‌ای برگزار کنم و این داغی است که تا ابد در دل من خواهد ماند.

این واقعه تلخ نمونه‌ای از هزاران اتفاقات این روزها و شرایط حاکم بر کشورمان است، که بیماری هزارچهره و مخوف " کرونا " عده‌ای از افراد جامعه ازجمله پیر و جوان و عزیزانمان را به کام مرگ کشانده است و همچنان بی‌رحمانه می‌تازد و قربانی می‌گیرد.

این روزها که کرونا به خیال عموم رخت بربسته است، این ویروس همچنان در میان ما جا خوش کرده و حتی قوی‌تر از گذشته پیر و جوان و کودکان را نیز گرفتار می‌کند و در این میان موضوعی که موجب نگرانی دست‌اندرکاران حوزه بهداشت و درمان شده کم‌رنگ شدن حساسیت مردم نسبت به توصیه‌های بهداشتی و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

سهل‌انگاری یا بی‌تفاوتی افراد جامعه موجب شده کادر درمان و کارکنان بیمارستان‌ها نیز خسته‌تر از همیشه به امر درمان بیماران کرونایی بپردازند، بی‌آنکه فرصتی برای استراحت داشته باشند، این مجاهدان سلامت با عشق به همنوع جان خود را به خطر انداخته‌اند تا سلامت جامعه تأمین شود. اما وضعیت کنونی جامعه و  بیمارستان‌های مملو از بیماران بستری و بدحال، می‌تواند حکایت از روزهای سخت و هشداری برای عموم مردم باشد.    

متخصصان همواره گوشزد می‌کنند که بسیاری از مبتلایان به این بیماری بدون علامت هستند و در این میان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از اقلام پیشگیرانه به‌ویژه ماسک می‌تواند به میزان زیادی از انتقال این ویروس بکاهد.

این در حالی است که به‌تازگی دانشمندان ژاپنی تحقیقاتی را بر اساس نمونه‌های رایانه‌ای انجام داده‌اند که ثابت می‌کند زدن ماسک می‌تواند به‌طور مؤثری زندگی فرد را در برابر ویروس کرونا نجات دهد.

این تحقیقات که روز جمعه منتشرشده نشان می‌دهد که تلفات همه‌گیری کرونا در مناطقی که افراد از ماسک زدن پرهیزکرده و یا کمتر از آن استفاده کرده‌اند، به‌مراتب بیشتر بوده است.

گزارش‌ها نیز بیانگر آن است که ویروس کرونا در این استان به‌ویژه شهر زنجان جانی دوباره گرفته است و دست‌اندرکاران و متولیان سلامت بر این باورند بی‌تفاوتی نسبت به اصول بهداشتی و از همه مهم‌تر برگزاری مراسم زیرزمینی عروسی و عزا از علل عمده آن محسوب می‌شود.   

تاخت‌وتاز کرونا در استان زنجان و اعمال محدودیت‌ها 

استاندار زنجان نیز دراین‌ارتباط گفت: با توجه به افزایش شمار مبتلایان به کرونا در این استان، محدودیت‌های لازم مبتنی بر مصداق‌های دانشگاه علوم پزشکی برای کنترل این بیماری در شهرستان‌های با وضعیت قرمز پس از اخذ مجوزهای لازم اعمال می‌شود.  

فتح‌الله حقیقی افزود: تمامی امکانات موردنیاز بسیج شده و مدیران دستگاه‌ها نیز حق کارشکنی ندارد، با هرگونه ایجاد اختلال در امور سلامت مردم برخورد می‌شود و فرمانداران باید با حساسیت این موضوع را رصد کنند.

وی ادامه داد: پیش‌ازاین تستهای سرپایی کرونا و سرولوژی در زنجان به‌عنوان نمونه کشوری انجام می‌شد که این اقدامات مورد تایید سازمان جهانی بهداشت قرار گرفت.

حقیقی اضافه کرد: استان زنجان در راستای پیشگیری و مبارزه با بیماری کرونا پیشگام بوده و به‌واسطه این مساله تاکنون حدود ۳۶ هزار تست کرونا در این استان انجام‌گرفته است.

استاندار زنجان اظهار کرد: از مجموع تست‌های انجام‌شده شمار مثبت‌ها به ۶ هزار مورد رسید، بطوریکه یک‌هزارو ۴۳۵ مورد آن بالینی بوده و مابقی را سرپایی‌ها تشکیل می‌دهند که تحت درمان قرارگرفته و فقط یک درصد آنان در بیمارستان‌های استان بستری‌شده‌اند.

وی اظهار کرد: انجام ندادن چنین کارهایی ۱۰۰ درصد وضعیت این استان را به لحاظ بیماری کرونا با دشواری مواجه می‌کرد و این در حالی است که استان به دلیل قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص و تردد مسافران از استان‌های مجاور دارای شرایط قرمز، وضعیت آن را تغییر داده است.

استاندار زنجان ادامه داد: روند ابتلا به این بیماری در زنجان که اقدامات بدیع پیشگیرانه در این خصوص انجام داده بود، صعودی شده، بطوریکه طی ماه‌های گذشته ۲۰ درصد تست‌های سرپایی مثبت تشخص داده می‌شد و اکنون این رقم به ۴۰ درصد رسیده است.

وی اضافه کرد: آمارها نشان می‌دهد شمار بسترهای کرونایی این استان از ۳۰ به بالای ۶۰ نفر افزایش‌یافته درحالی‌که پیش‌ازاین میانگین بستری‌ها ۳۵ نفر بود که  ظرفیت اشغال تخت‌های بیمارستانی به بیش از ۳۰۰ تخت رسید و در زمان حاضر این میزان به ۷۰۰ تخت افزایش‌یافته است.

حقیقی افزود: افزایش شمار بیماران بستری کرونایی به معنی تکمیل تخت‌های بیمارستانی این استان است که طی ۱۰ روز گذشته فقط یک درصد بیماران سرپایی کرونایی نیاز به بستری داشتند که در زمان حاضر این رقم افزایش‌یافته است و مجموع آمارها باید تحلیل و بر این مبنا تصمیمات لازم اتخاذ شود.

وی اظهار کرد: علل افزایش شمار بیماران تست‌های سرپایی باید موردتوجه قرار بگیرد و این موضوع نشان می‌دهد، در صورت بی‌توجهی به بررسی‌های علمی باید، آمادگی‌های لازم برای مقابله با شرایط بد کرونایی در این استان را داشت.

 او ادامه داد: طی ماه‌های گذشته اقدامات همه‌جانبه برای کاهش شمار مبتلایان به کرونا انجام‌گرفته درحالی‌که بسیاری از شهروندان با تردد در مناطق پرتردد شهر به‌ویژه مکان‌های عمومی چندان به اصول حفاظتی کرونایی و حتی به حفظ جان خود اهمیت نمی‌دهند.

وی اضافه کرد: برگزاری مراسم عروسی و ترحیم‌های بدون مجوز به‌صورت زیرزمینی با توجه به شرایط کرونایی جان هم استانی‌ها را با خطر مواجه کرده و فرد مسئول نیز با بی‌تفاوتی این مهم را برگزار می‌کند.

موج جدید بیماری کرونا در زنجان آغازشده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: هم‌اکنون موج جدید بیماری کرونا در این استان آغازشده است که در صورت همدلی و همبستگی همگانی می‌توان به کنترل آن نایل شد و آسیب‌های ناشی از این بیماری را کاهش داد.

دکتر پرویز قزلباش افزود: بیماریابی کرونا طی ۲ هفته گذشته به‌طور قابل‌توجهی در استان افزایش‌یافته و پیش‌بینی‌ها نیز بیانگر آن است که طی روزهای آینده موج جدید از بیماران بستری در استان رخ خواهد داد که این بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود.

وی اضافه کرد: طی ۱۰ روز گذشته، شمار بیماریابی فعال استان نیز از ۴۰۰ بیمار به بیش از یک‌هزار نفر رسیده که به‌طور طبیعی این افزایش‌ها به دلیل ورود گسترده عوامل و دست‌اندرکاران بهداشتی و درمانی به این حوزه بوده است.

قزلباش ادامه داد: طی چهارم تیر، از ۸۱۹ مورد نمونه‌گیری انجام‌شده ۳۴۳ مورد مثبت تشخیص داده شد که این رقم روز ماقبل آن ۷۷۹ نمونه با ۲۰۰ مورد مثبت بود و نکته مهم اینکه درصد بیماران مثبت که پیش‌ازاین ۲۰ درصد را شامل می‌شد اکنون به ۴۰ درصد رسیده است.

وی اظهار کرد: حضور بیماران مثبت و آلوده به کرونایی در اجتماعات این استان افزایش‌یافته به‌طوری‌که طی روزهای آینده ۱۵ درصد جمعیتی که در جامعه در معرض خطر قرار دارند، نیازمند بستری بیمارستانی شده و بخش دیگر نیز بیماران بدحال و نیازمند دریافت خدمات آی سی یو خواهند شد.

او ادامه داد: پیش‌بینی‌ها در خصوص روند ابتلا به این بیماری به وقوع پیوست، روند افزایش تدریجی بستری‌های کرونایی در بیمارستان‌های استان و نمود عینی آن در روز چهارم تیر به تعداد ۷۶ مورد به اوج خود رسید که دراین‌ارتباط ظرفیت بیمارستان ولیعصر (عج) زنجان تکمیل ‌شده است.

وی اضافه کرد: بر این اساس بخشی از بیماران این بیمارستان نیز طی ۲ مرحله به بیمارستان تأمین اجتماعی امام حسین(ع) شهر زنجان منتقل شدند که یک بیمار به‌طور میانیگن به مدت هفت روز در شرایط عادی باید تحت درمان باشد که با توجه به افزایش بستری‌ها طی چند روز آینده تعداد قابل‌توجهی تخت برای مراقبت از گروه‌های هدف موردنیاز است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: در صورت تداوم روند کنونی، شمار بستری‌های کرونایی این استان به ۱۲۰ نفر در روز خواهد رسید که برای هفته پیش رو یک هزارو ۲۰۰ تخت موردنیاز بوده که در زمان حاضر مجموع ظرفیت تخت‌های بیمارستانی حدود ۲ هزار نفر است.

وی اظهار کرد: در زمان حاضر روند افزایشی بیماری در این استان به‌ویژه ۲ روز گذشته رشد بیشتری یافته که در این خصوص دانشگاه علوم پزشکی استان در شرایط آماده‌باش قرمز قرارگرفته و بر این مبنا تمامی مرخصی‌ها لغو شده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: از ۶ تا ۷ تیر ماه جاری و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲‌ هزار و ۴۵۶ بیمار جدید مبتلابه کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ‌هزار و ۱۳۹ مورد بستری شدند. با این حساب مجموع بیماران کوید ۱۹ در کشور به ۲۲۰‌ هزار و ۱۸۰ نفر رسیده است.

کد خبر 526394

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha