مدیر کل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از مجموع هزار نمونه تست تب مالت از دام‌ها در استان ۲۹ مورد مثبت اعلام شده است.

تب مالت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از صدا و سیما، دکتر عبدالله بهمنش با اشاره به اینکه در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد از هزار دام مشکوک، تست تب مالت گرفته شده است افزود: از این تعداد ۲۹ مورد مثبت اعلام شده است.

وی ادامه داد: طرح واکسیناسیون دام‌ها از تیر ماه و همزمان با تامین واکسن تب مالت آغاز می‌شود.

بهمنش با تاکید بر اینکه این بیماری بیشتر کسانی را که با دام سروکار دارند درگیر می‌کند بیان کرد: مرکز بهداشت استان موارد مثبت را به دامپزشکی اطلاع‌رسانی کند. در نخستین فرصت، باید پزشکانِ حاضر در محل و دام‌ها نیز معاینه شوند.

مدیر کل دامپزشکی استان با اشاره به اینکه دام‌هایی که به این بیماری مبتلا شده‌اند باید ذبح شوند گفت: یکی از علائم مهم این بیماری سقط جنین در دام است.
وی از مردم خواست از شیر جوشانده استفاده کنند و در صورت استفاده از گوشت قرمز گرم حتما آن را ۲۴ ساعت در دمای بالا نگهداری شود.

تب مالت یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌شود که به دلیل داشتن طیف وسیعی از علائم، بیماری هزارچهره نیز نامیده شده است.

به گفته کارشناسان، علائم تب مالت می‌تواند پس از چند هفته تا چند ماه، از بین برود و دوباره بازگردد. در برخی افراد، تب مالت می‌تواند مزمن باشد و علائم آن تا چند سال و حتی پس از درمان نیز ادامه یابد.

علائم بلندمدت این بیماری خستگی، تب، آرتریت و ورم مهره‌های ستون فقرات است.

کد خبر 526365

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha