جک ریچر در سراسر جهان میلیون‌ها طرفدار دارد، اما لی چایلد، خالق این شخصیت می‌گوید که چندان ریچر را دوست ندارد و به ذهنش رسیده شاید بد نباشد کارش را تمام کند.

لی چایلد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، نویسنده مجموعه آثار جک ریچر می‌گوید که تصمیم گرفته برخورد سختی با قهرمان داستان‌هایش داشته باشد. لی چایلد می‌گوید تصمیم دارد مجموعه پرفروش ماجراهای جک ریچر را با کشتن جک ریچر به پایان برساند: در حالی که در کف حمام یک متل کثیف غرق در خون است. 

چایلد می‌گوید درباره قهرمان ۱۹۵ سانتی‌متریش که پلیس سابق ارتش امریکا است، یک شعار دارد :«من باید او را کمتر از آن اندازه‌ای دوست داشته باشم که قرار است شما دوستش داشته باشید.»

به گفته ناشران، ۲۴ رمان از ماجراهای ریچر، قهرمان تنهای شگفت‌انگیزی که پیش از ترک هر ماجرا، مشکلات را حل می‌کند و مسواک در جیب به سوی ماجرای بعدی می‌رود، در سراسر دنیا بیش از ۱۰۰ میلیون جلد فروش داشته است.

چایلد می‌گوید: «بهترین کار این است که خیلی به شخصیت داستان نزدیک نشویم. همین باعث می‌شود که او زنده و سالم و همچنان قابل اعتماد بماند. ماجراهای دنباله‌دار زیادی وجود دارد که در آن‌ها نویسنده به وضوح عاشق شخصیت می‌شود و زیادی از او محافظت می‌کند. من همیشه خیلی سنگدل بوده‌ام. من زیاد ریچر را دوست ندارم. من کاملا او را تحت کنترل دارم. من تنها کسی در جهان هستم که ریچر از او می‌ترسد.»

چایلد قهرمان داستان‌هایش را یک مرد شریف تنها‏، غریبه‌ای مرموز و شوالیه‌ای ماجراجو توصیف می‌کند که بسیار خوب از آب درآمده است. او اخیرا خبر داده بود که می‌خواهد از نوشتن ادامه ماجراهای ریچر کناره‌گیری کند و کارها را به برادرش اندرو گرنت بسپارد. اما اخیرا گفته است که این برنامه همیشگیش نبوده است. در ابتدا او فکر می‌کرد که می‌تواند مجموعه را با قتل بی‌رحمانه قهرمان اصلی خاتمه دهد: قهرمان می‌تواند در شکوهی درخشان و یا در حالی که شرافتمندانه از نتیجه کار خود راضی است بمیرد. این توطئه‌چینی سختی خواهد بود چون ریچر شخصیتی بسیار توانمند دارد. با این وجود جاهایی هم هست که او کمک کسانی که از او حمایت می‌کنند را پس می‌زند یا خود را تسلیم می‌کند‏. او به روشنی در حالی که کف حمام یک متل کثیف در حال خونریزی است‏، تسلیم می‌شود. 

این کتاب پایانی حتی عنوان هم داشت‏؛ مرگ در تنهایی. اما وقتی این تصمیم را با هواداران در میان گذاشت و واکنش آن‌ها را دید‏، تصمیم گرفت تجدید نظر کند. او می‌گوید که می‌توانیم یک جایگزین استعاری داشته باشیم. مثلا وقتی در ایستگاه اتوبوس است که شهر را ترک کند، با خودش فکر کند: شاید اینجا بمانم و یک سگ نگه دارم.

نویسنده ایده دیگری را ترجیح می‌دهد: اینکه کار را به برادرش بسپارد. چایلد می‌گوید: او همان من ۱۵ سال پیش است. هنوز پر از انرژی و ایده و من فکر می‌کنم این بهترین راه حل است. من فکر می‌کنم وقتی من دیگر نمی‌توانم ادامه دهم‏، او کار را به دست بگیرد. ریچر شخصیت بسیار محبوبی است و به این دلیل تصمیم گرفتم کمی احساس مسئولیت کنم و بگذارم به زندگیش ادامه دهد. 

چایلد می‌گوید:  اگر شما ادبیات انگلیسی خوانده باشید‏، آموخته‌اید که قهرمان باید تغییر کند و به دنبال ماجرا برود. من برعکسش را بسیار دوست دارم. به عنوان خواننده مجموعه‌ها را به خاطر احساس آشنایی که می‌دهند دوست دارم. بنابراین تلاش کردم که ریچر تغییر نکند. این دلیل این است که مردم مجموعه‌ها را دوست دارند؛ مثل پوشیدن یک پیراهن راحت و کهنه است‏‏، آن‌ها می‌دانند که با چه چیزی مواجه خواهند شد.

ماجراهای جک ریچر در ایران توسط انتشارات تندیس منتشر می‌شود. از این مجموعه چند فیلم هم ساخته شده است که در آن‌ها تام کروز نقش جک ریچر را بازی می‌کند. 

کد خبر 526347

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha