مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: مسجد جامع سمنان از معدود مساجد دارای منظره باغ است که قابلیت قرارگرفتن در ردیف ثبت جهانی دارد.

مسجد جامع سمنان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا- مهدی جمال روز یکشنبه 8 تیر ابراز داشت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان از مرمت و احیای باغ تاریخی مسجد جامع سمنان حمایت می‌کند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: مسجد جامع سمنان جزو معدود مساجدی است که دارای باغ است و می‌تواند به دلیل ویژگی‌های خاص در ردیف ثبت جهانی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: مسجد جامع سمنان یکی از جاذبه‌های مطرح برای جذب گردشگر است و سهیم بودن در حفظ این میراث بزرگ از افتخارات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان محسوب می‌شود.

وی افزود: همدلی مردم و هیات امنا و مسئولان شهر سمنان در توجه به آثار تاریخی و فرهنگی زمینه‌ساز حفظ و احیای این اثر تاریخی است.

جمال تاکید کرد: مشکلات بناهای فاخر تاریخی به ویژه آثاری مانند مسجد جامع، با در نظر گرفتن منافع عمومی و با مشارکت اوقاف، شهرداری، فرمانداری و میراث‌فرهنگی برطرف می‌شود.

وی گفت: مرمت و احیای مسجد جامع سمنان و باغ تاریخی این مسجد از برنامه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان است و در سالهای اخیر ایوان، بام و سقف‌های این مسجد توسط این اداره کل مرمت شد.

وی تصریح کرد: مرمت و احیای آثار تاریخی از اولویت‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان است و ٨٠٠ اثر تاریخی در استان وجود دارد که متناسب با شرایط خود نیاز به مرمت دارند.

اعضای هیات امنای مسجد جامع سمنان نیز  از مجموعه میراث فرهنگی استان به خاطر مرمت این مسجد تاریخی، مشارکت در لایروبی نهر و بازپیرایی باغ مسجد جامع با نظارت میراث فرهنگی و با رعایت قوانین قدردانی کردند.

مسجد جامع سمنان تنها مسجد جامع ایران است که دارای چشم‌انداز باغ است که در سال ۱۳۴۹ هجری قمری از سوی مرحوم حاج ملا عبدالعلی الهی وقف شده است.

از امتیازات فاخر این باغ، مسیر سنتی آبیاری آن است که قدمتی بالغ بر ۸۰۰ سال دارد، این نهر از میان راسته بازار سمنان عبور می کند و پس از گذر از خیابان امام خمینی (ره) و راسته بازار پایین به مسجد منتهی می‌شود.

مسجد جامع سمنان در سال ۱۳۱۰ به شماره ۱۶۳ در فهرست آثار ملی ثبت شد و مناره مسجد که بیش از ۳۱ متر ارتفاع دارد، به واسطه اهمیت و قدمت آن مربوط به قرن سوم هجری قمری و دوره سلجوقی، دارای شماره ثبت جداگانه در فهرست آثار ملی است.

مسجد جامع سمنان خلاصه‌ای از تاریخ معماری ایران زمین شامل منار غزنوی-سلجوقی، گنبد سلجوقی، شبستان ایلخانی، ایوان تیموری و کتیبه‌های صفوی است.

کد خبر 526215

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha