زندگی با ماسک در تابستان گرچه سخت است اما محققان می‌گویند تضمین ۸۰ درصدی سلامتی شما در برابر کروناست.

ماسک زدن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم از اصفهان: صبح یک روز تابستانی از خانه خارج می‌شوم، اوضاع کمی متفاوت از روزهای قبل است، اخبار از افزایش آمار کرونا می‌گوید اما مشاهدات من از کاهش آمار شهروندانی که ملزومات شخصی بهداشتی به همراه دارند. در یک نگاه کلی شاید از هر 5 نفر، 2 نفر با ماسک از منزل خارج شده‌اند، اما...

اما اتوبوس‌ها شلوغ است و فاصله‌ها نزدیک. مترو هم به همین ترتیب. دیگر اثری از صندلی ضربدر خورده وجود ندارد چون با حضور مسافرانی که هر یک برای کاری از منزل خارج شده‌اند این صندلی‌ها نیز اشغال شده است.

از دور نگاهی به تاکسی‌ها می‌اندازم، کاورهای جدا کننده راننده و مسافر در تعدادی از تاکسی‌ها به چشم می‌خورد، اما... اما در صندلی عقب 3 نفر در حالتی دوستانه کنار هم نشسته‌اند! غافل از اینکه ویروس کرونا در کمین است.

از مقابل یکی از ادارات مهمی که روزانه بیش از یک هزار ارباب رجوع دارد گذر می‌کنم. عده‌ای با ماسک و دستکش با رعایت فاصله‌ها بیرون از ساختمان ایستاده‌اند اما ... اما تعدادی دیگر بی‌توجه به حقوق و سلامتی دیگر شهروندان سیلی از جمعیت ایجاد کرده‌اند تا کارشان زودتر راه بیفتد.

عقربه‌های ساعت به ظهر نزدیک شده‌اند، وارد چند فروشگاه می‌شوم، نخستین مغازه، برگه‌ای شامل کد بهداشتی خود را به شیشه ویترین نصب کرده است، پس مشتری‌ها می‌توانند با خیال راحت وارد شوند اما.. اما قرار بود از تراکم جمعیت در مغازه‌ها خودداری شود، حالا چند نفری در مقابل پیشخوان ایستاده‌اند و چند نفر دیگر هم پشت سرشان، منتظر هستند تا حساب و کتاب خریدها انجام شود، فروشنده خود برای همه کارت می‌کشد!

فروشگاه دیگری در ورودی خود دستکش و مواد ضد عفونی قرار داده تا مشتریان قبل از بررسی اجناس، خود را مجهز به ابزار سلامتی کنند. برخی استفاده می‌کنند و عده‌ای هم خود را به ندیدن می‌زنند!

سری به جایگاه سوخت می‌زنم، جایی که رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیش از اماکن دیگر در آن ضرورت دارد، برگه‌ای که روی آن نوشته شده است «به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی از دریافت وجه نقد معذوریم... لطفا کارت بانکی خود را آماده کنید»  خودنمایی می‌کند اما... اما در همان لحظه‌ای راننده‌ای که بنزین زده با چند عدد 10 هزار تومانی که از جیبش در می‌آورد به سمت کارگر جایگاه می‌رود، حالا چشمم به دست کارگر که پر است از 10 هزار تومانی‌های چرک شده می‌افتد!!!

گشت و گذار من در شهر چند ساعتی طول کشید، شلوغی و کلافگی خیابان‌ها در ظهر یک روز تابستانی اما کرونا را خسته نکرده است، او می‌تازد و ما را به دنبال خود می‌کشد، همین روزمرگی‌هایی که ما را از کرونا غافل کرده سبب شده تا بار دیگر آمار آن در شهرمان بالا برود.

شیب ابتلا به کرونا در اصفهان تند شد

هرچند نقشه‌ها می‌گویند استان اصفهان وضعیت هشدار ندارد، اما شیب تند آمار کرونا در روزهای اخیر به خوبی نشان از تاثیر بی‌توجهی به دستورات بهداشتی دارد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌گوید: تقریبا از یک هفته گذشته موارد بستری افزایش یافته است. قبل از آن تعداد بیمارستان‌های مربوط به پذیرش بیماران کرونایی کاهش داده شده بود و بیمارستان‌های غرضی و عیسی بن مریم از لیست پذیرش مبتلایان جدید کرونا خارج شده بودند. ظرفیت بیمارستان‌های خورشید و امین هم نسبت به بیماران کرونایی کم شده بود و مقداری خدمات معمول را ارائه می‌دادند.

آرش نجیمی ادامه می‌دهد: تا هفته گذشته همچنان کاهش پذیرش را داشتیم و وضعیت به گونه‌ای که بود که امید داشتیم کاهش ظرفیت بیماران کووید 19 بیشتر شود و بیمارستان‌ها به روال عادی برگردند.

متاسفانه از هفته پیش تعداد موارد بستری افزایش پیدا کرده و ما ناگزیر شدیم ظرفیت‌های بیشتری به بیماران کرونایی اختصاص بدهیم.

وی درباره پر شدن ظرفیت‌های قبلی بیمارستان‌های اختصاص داده شده به بیماران مبتلا به کووید 19، می‌گوید: لازم است مجدد فعالیت معمول بیمارستان‌هایی که مربوط به کووید 19 بوده را تعطیل کنیم و بیمارستان‌های مرجع را با کل ظرفیت در اختیار بیماران قرار دهیم. احتمال دارد که در صورت افزایش شیب ابتلا یک یا دو بیمارستان جدید را به طور کامل به چرخه اضافه کنیم و کاملا با تمام ظرفیت خدمت رسانی کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه می‌دهد: در روزهای گذشته به غیر از افزایش بیماران بستری، آمار بیماران سرپایی هم روند افزایشی داشته و حتی موارد حاد هم متاسفانه بیشتر شده است.

کرونا، بی تفاوت به گرما

کرونا با گرما از بین می‌رود یا خیر؟ این سوالی بود که مردم در اوایل دوره شیوع این بیماری از متخصصان می‌پرسیدند اما پاسخی قطعی به آن داده نمی‌شد. حالا با شیوع دوباره کرونا و افزایش مجدد آمار مبتلایان فرضیه کاهش احتمالی فعالیت ویروس نیز رد و مشخص شد کرونا نسبت به گرما هیچ واکنشی ندارد و همچنان به قربانی گرفتن ادامه می‌دهد. حالا این را بگذاریم در کنار بی‌توجهی مردم به رعایت دستورات بهداشتی و عادی جلوه دادن اوضاع.

نجیمی می‌گوید: تصورات اشتباهی مبنی بر نقش گرما در کاهش انتشار ویروس کرونا بین مردم وجود دارد که باعث بروز آمار افزایشی ابتلا شد و همچنین رها کردن بیماری و کاهش رعایت نکات بهداشتی تاثیر به‌سزایی در افزایش آمار داشت، به طوری که چند گام به کنترل بیماری مانده بود که با این مساله ما را از کنترل بیماری و کاهش موارد ابتلا دور کرد. ممکن است تا هفته آینده وضعیت مشابه ابتدای اپیدمی شاید هم به مراتب بدتر پیدا کنیم.

وی با هشدار به مردم نسبت به افزایش ابتلا، می‌گوید: اگر مردم بیماری را جدی نگیرند و مسائل بهداشتی را رعایت نکنند ما را به وضعیتی می‌رساند که به زودی در پذیرش بیماران و اختصاص ظرفیت به بیماران کرونایی تجدید نظر کنیم و به دنبال این تجدید نظر و افزایش آمار در سیاست‌های استانی تغییراتی صورت بگیرد.

ویروسی که وحشی‌تر شد

بهروز کلیدری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در اصفهان طی روزهای گذشته، گفت: با توجه به افزایش آمار مبتلایان ما در راهروهای بیمارستان خورشید بیمار بستری می‌کنیم.

وی افزود: طی روزهای گذشته 320 بیمار بستری در مراکز مختلف درمانی داشتیم که این تعداد تا روز گذشته به 567 نفر رسیده است، از این تعداد 136 بیمار در آی.سی.یو بستری هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه می‌دهد: با شروع فصل سرما هم بیمار کرونایی و هم آنفلوآنزایی بیشتر خواهد شد و احتمالاً ما ظرفیتی حدود 700 تا 1000 بستری را نیاز داریم.

به نظر می‌رسد رفتار ویروس کرونا در تابستان نسبت به گروه‌های مختلف سنی نیز تغییر کرده است، اگر تا به حال بیشتر گروه‌های در معرض خطر و بیماران و سالمندان در گروه ریسک قرار داشتند حالا جوانان نیز در لیست مبتلایان به این بیماری قرار گرفته‌اند.

کلیدری در همین ارتباط ادامه داد: بستری‌های مکرری از گروه‌های سنی 20 تا 50 ساله داشتیم و به نظر می‌رسد که ویروس وحشی‌تر شده است.

رفتار ویروس کرونا به رفتار ما بستگی دارد، باید بدانیم چگونه باید با او تا کنیم تا ما را تنها بگذارد. دوری از کرونا می‌تواند ما را در برابر این ویروس ناشناخته و پر رمز و راز محافظت کند، پس تا قبل از اینکه خود یا خانواده‌مان را درگیر مصائب آن کنیم بهتر است تعارفات با کرونا و البته اطرافیانی که آن را جدی نمی‌گیرند کنار بگذاریم و با سلاح ماسک و دوری از دیگران سلامت خود و حقوق همشهریان را حفظ کنیم.

کد خبر 526164

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha