معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس از تشدید نظارت‌ها و بازرسی‌ها در بازار لوازم‌خانگی استان خبر داد.

لوازم خانگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمدابراهیم صداقت اظهار کرد: به‌منظور ساماندهی بازار لوازم‌خانگی و شفاف‌سازی تغییرات قیمت، واحدهای عرضه‌کننده و تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان لوازم‌خانگی مکلف به درج قیمت در سامانه www.۱۲۴.ir شدند.

او تصریح کرد: بر اساس تصمیمات کارگروه تنظیم بازار، محصولات لوازم‌خانگی شامل یخچال، فریزر، یخچال‌فریزر، ماشین لباسشویی، اجاق‌گاز و تلویزیون با توجه به درجه اهمیت در سبد کالای خانوار و عمومیت مصرف به‌عنوان کالاهای ضروری برای تعیین درصد رشد قیمت در سال ۹۹ مشخص و مشمول هماهنگی با سازمان حمایت برای تأیید قیمت و متعاقباً ثبت قیمت مصرف‌کننده در سامانه ۱۲۴.ir هستند.

صداقت گفت: سامانه www.۱۲۴.ir به‌عنوان بخشی از نظام مدیریت عرضه و تقاضای بازار بوده و عدم درج قیمت توسط تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان لوازم‌خانگی در آن به‌منزله عرضه خارج از شبکه خواهد بود.

به گفته معاون بازرسی سازمان صمت استان فارس تولیدکنندگان لوازم‌خانگی با مجوز سازمان حمایت می‌توانند کالاهای یخچال، فریزر، یخچال‌فریزر، ماشین لباسشویی، اجاق‌گاز را حداکثر با ۲۵ درصد افزایش قیمت و تلویزیون را با حداکثر ۲۰ درصد افزایش قیمت نسبت به آخرین قیمت اعلام‌شده در سال ۹۸ به بازار عرضه کنند.

او افزود: در این راستا همه شرکت‌ها موظف به ارائه فهرست قیمت برای درج در سامانه ۱۲۴ به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هستند و در صورت عدم اقدام، موضوع در حکم عرضه خارج از شبکه و گران‌فروشی قابل‌پیگیری است.

صداقت تصریح کرد: آن دسته از شرکت‌های عرضه‌کننده و تولیدکننده لوازم‌خانگی که تاکنون قیمت محصولات خود را برای ثبت در سامانه مذکور به این سازمان ارائه نکرده‌اند، مکلفند قیمت پیشنهادی را با رعایت مفاد بندهای فوق و بر مبنای آخرین قیمت‌های فروش در بهمن‌ماه ۱۳۹۸ تنظیم و برای ثبت در سامانه ۱۲۴ ارائه کنند.

به گفته او، چنانچه تولیدکننده و عرضه‌کننده نکته ذکرشده را رعایت نکند به‌منزله عرضه خارج از شبکه و اخلال در نظام عرضه و تقاضای بازار باهدف گران‌فروشی است و از مجاری قانونی ذی‌ربط پیگیری خواهد شد.

معاون بازرسی سازمان صمت فارس اظهار کرد: بازرسان این سازمان به همراه بازرسان اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی مرتبط در راستای تشدید اقدامات نظارتی و بازرسی در بازار لوازم‌خانگی حضور یافته و با بازرسی از واحدهای عرضه‌کننده بر استمرار عرضه کالا باقیمت متعارف و بر مبنای فهرست قیمت موجود در نمایندگی‌های فروش و منطبق با نرخ‌های تأییدشده مندرج در سامانه ۱۲۴ نظارت می‌کنند.

صداقت تأکید کرد: با هرگونه سو استفاده و بازار سازی کاذب توسط سفته‌بازان از طریق امتناع از عرضه و گران‌فروشی وفق قوانین و مقررات جاری برخورد می‌شود. وی یادآور شد: واحدهای صنفی ازجمله نمایندگی‌های رسمی فروش ملزم به نصب برچسب قیمت مصرف‌کننده مطابق باقیمت‌های اعلامی در سامانه ۱۲۴.ir هستند و چنانچه برچسب قیمت نداشته باشند با آن‌ها به جرم تخلف گران‌فروشی، امتناع از عرضه و … برخورد جدی انجام می‌شود.

به گفته او، هرگونه تغییر قیمت صرفاً از طریق ثبت در سامانه ۱۲۴ اجرایی می‌شود و تمامی شرکت‌هایی که نسبت به افزایش قیمت بدون هماهنگی با سازمان حمایت اقدام کردند مکلف به کاهش قیمت‌های اعلامی و ارائه لیست قیمت‌های اصلاحی برای درج در سامانه هستند.

معاون بازرسی سازمان صمت فارس به خریداران لوازم‌خانگی توصیه کرد: در هنگام خرید حتماً فاکتور خرید که در آن نام کالا و قیمت آن درج‌شده باشد را از فروشنده دریافت کنند.

صداقت همچنین برای محتکرین لوازم‌خانگی خط‌ونشان کشید و گفت: به‌منظور صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان و رعایت آرامش بازار به‌شدت با محتکران لوازم‌خانگی برخورد خواهد شد و پرونده آن‌ها بدون هیچ اغماضی برای صدور رأی در اختیار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار خواهد گرفت.

او از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف در بازار موارد را از طریق تلفن ۱۲۴ سامانه پاسخگویی به شکایات مردمی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس یا ۳۲۳۴۰۰۰۰ سامانه پاسخگویی به شکایات مردمی اتاق اصناف در میان بگذارند تا بازرسان در اسرع وقت به آن رسیدگی کنند.

کد خبر 526120

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha