آتش‌سوزی جنگل‌ها و فضای سبز یکی از مهم‌ترین خطراتی است که محیط‌زیست را تهدید می‌کند. آتش‌سوزی‌هایی که گاهی عمدی است و گاهی سهوی اتفاق می‌افتد و در برخی اوقات هم به دلیل افزایش درجه حرارت هوا بروز می‌کند.

محمدی

هرساله در فصل تابستان زمانی که گرمای هوا شدت می‌گیرد جنگل‌های بسیاری در سراسر دنیا و کشور ما دچار آتش‌سوزی می‌شود، به همین دلیل باید برای پیشگیری از این آتش‌سوزی‌ها و کاهش آسیب‌های آن برنامه‌ریزی کرد. جنگل‌ها سرمایه‌های طبیعی کشور محسوب می‌شوند و این سرمایه هم تنها به این نسل تعلق ندارد. علاوه بر هدر رفت سرمایه‌ ملی‌مان، گاهی سرمایه‌های انسانیمان را هم از دست می‌دهیم.

جوانانی مانند «البرز زارعی»، دوستدار محیط‌زیست، که در مهار آتش‌های «زاگرس» دچار سوختگی شدید شد و جانش را برای نجات طبیعت از دست داد. موضوع فرهنگسازی باید جدی‌تر انجام شود و این موضوع از همه این عملیات‌ها که در کشور انجام می‌شود، مهم‌تر است. جمعیت هلال‌احمر تنها در زمینه آموزش‌های عمومی نقش دارد. در همین راستا دوره‌های آموزشی اطفای حریق را برای شهروندان برگزار می‌کند تا اثربخشی آنها را در مقابله با این شرایط افزایش دهد. بدون‌ تردید وقتی مردم بدانند که رفتار آنها می‌تواند در بروز یا کاهش اتفاقات اینچنینی اثر داشته باشد حتماً همکاری بیشتری خواهند کرد. معتقدم باید در این زمینه، فرهنگسازی بیشتر و دقیق‌تر و سازماندهی شده صورت گیرد تا سیریع‌تر به دستاوردهای این آموزش‌ها دست یابیم. ‌

در زمینه فرهنگسازی، رسانه‌ها نقش مهم و محوری دارند و با انعکاس و پوشش فعالیت‌های این سازمان می‌توانند در پیشگیری یا کاهش بروز این اتفاقات نقش بازدارنده داشته باشند. جمعیت هلال‌احمر در زمینه اطفای حریق، دستگاه پشتیبان است و خاموش کردن آتش‌سوزی ‌ها وظیفه اصلی این نهاد نیست. برای همین، اگر اداره‌ای نیاز داشته باشد از ما درخواست کمک می‌کند. اکنون مسئولیت برخی از عملیات‌ها که با بالگرد مجهز به «بسکت‌آبپاش‌» هلال‌احمر انجام می‌شود با وزارت دفاع و براساس تفاهمنامه‌ای که با سازمان «جنگل‌ها و مراتع» منعقد شده انجام می‌شود.  
 

کد خبر 526075

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha